DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) BASES PEDAGÒGIQUES DE L'EDUCACIÓ ESPECIAL Codi 11091010
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
VIVES GARCIA, MARIA
Adreça electrònica charo.barrios@urv.cat
maria.vives@urv.cat
Professors/es
BARRIOS ARÓS, ROSARIO
VIVES GARCIA, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema
Bloc I: Educació Especial, Integració Educativa, Educació en la diversitat i Escola Inclusiva. Perspectiva històrica i conceptual 1.1.- Aproximació històrica: de la segregació a la integració.
1.2.- Un nou concepte d'Educació Especial: Les Necessitats Educatives Especials.
1.3.- La Política educativa integradoa a l'Estat Espanyol i a Catalunya.
1.4.- Més enllà de la integració: l'educació en la diversitat i l'escola inclusiva
Bloc II: La resposta a la diversitat en el Context Escolar 2.1.- El marc curricular i l'educació en la diversitat
2.1.1.- La resposta a les n.e.e. des del Currículum
2.1.2.- El procés d'adptació del curriculum a la diversitat.
2.1.3.- Les adaptacions curriculars Individualitzades.

2.2.- Els contextos d'E-A i l'educació en la diversitat a l'escola:
2.2.1.- Professionals i Equips
2.2.2.- La coordinació docent
2.2.3- El centre escolar i la resposta organitzativa a la diversitat de l'alumnat.

2.3.- Els processos d'E-A en el grup aula i l'educació en la diversitat:
2.3.1.- Estratègies metodològiques
2.3.2.- Recursos i materials ordinaris i específics
2.3.3.- Les noves tecnologies aplicades a l'educació especial


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 16 24
Treballs
0 20 20
Presentacions / exposicions
7 7 14
Debats
7 0 7
 
Atenció personalitzada
15 0 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i organització de l'assignatura
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Presentacions / exposicions
Debats

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Prova escrita on es valoraran els continguts treballats en els temes del programa 50%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Individualment o en grup, lliurament per escrit d'una breu síntesi del que s'ha treballat a les sessions pràctiques.
Exposició d'una part del treball
20%
Treballs Treball teòrico pràctic a realitzar en grup. S'hauran de relacionar els continguts teòrics amb una necessitat educatva especial. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AINSCOW,M. (2001): Desarrollo de Escuelas Inclusivas. Madrid: Narcea.

ALBERICO, J.J. (1991): Educar en la diversidad. Bruño. Barcelona.

ALEGRE DE LA ROSA, O.M. (2000): Diversidad Humana y Educación. Málaga: Aljibe.

BABIO, M. i alt. (1991): Recursos materiales para alumnos con necesidades educativas especiales. MEC, Madrid.

BLANCO, R. i alt. (1990): Guía de adaptaciones curriculares. Centro Nacional de Recursos. Madrid.

BRENNAN, W.K. (1988): El curriculo para niños con necesidades educativas especiales. MEC/Siglo XXI. Madrid.

CARRIÓN MARTÍNEZ, J.J. (2001): Integración Escolar: ¿Plataforma para la educación inclusiva? Málaga. Aljibe.

CASANOVA, M.A. (1998): “La organización escolar al servicio de la integración”. Cuadernos de Pedagogía, 269. Pàgs: 50-54.

COLL, C. i alt. (1987): Reflexiones sobre un marco curricular para una escuela renovada. CNREE. Serie Documentos. Madrid.

COMES NOLLA, G. (2003): Lectura y libros para alumnos con necesidades especiales. CEAC. Barcelona.

 

DUEÑAS BUEY, M.L. (1991): La integración escolar: Aproximación a su teoría y a su práctica. Cuadernos de la Uned. Madrid.

GALOFRE, R. i LIZAN, N. (1986): Una escuela para todos. Didáctica de la integración. Zero. Madrid.

GALTON i MOON (1986): Cambiar la escuela. Cambiar el Curriculum. Martínez Roca. Barcelona

GARCÍA PASTOR, C (1993): Una escuela común para niños diferentes: la integración escolar. PPU. Barcelona.

GENERALITAT DE CATALUNYA (1986): L'Educació Especial a Catalunya. Document d'Educació Especial nº 8. Departament d'Ensenyament. Barcelona.

GENERALITAT DE CATALUNYA.(1989a):  Marc Currucular per a l'ensenyament obligatori. Departament d'Ensenyament. Barcelona.

GENERALITAT DE CATALUNYA.(1989b):  Adequacions curriculars individualitzades (ACI). Per als alumnes amb N.E.E. Orientacions per a la seva elaboració i desenvolupament. Documents d'Educació Especial nº 11. Departament d'Ensenyament. Barcelona.

GINÉ, C. i alt. (1989): Educació Especial: noves perspectives. Laia.Cuadernos de Pedagogía. Barcelona.

GISBERT, J. i alt. (1982): Educación Especial. Cincel. Madrid.

GONZÁLEZ MANJÓN, D. (1993): Adaptaciones curriculares. Guía para su elaboración. Aljibe. Málaga.

GONZÁLEZ, E. (Coord.) (1995): Necesidades Educativas Especiales. Intervención Psicoeducativa. Edit. CCS. Madrid.

HANKO, G. (1993): Las necesidades educativas especiales en las aulas ordinarias. Paidós. Madrid.

HEGARTY, S. i alt. (1988): Aprender juntos. La integración escolar. Morata. Madrid.

HEGARTY, S. Y POCKLINGTON, K. (1989): Programas de integración. Estudio de casos de integración de alumnos con necesidades especiales. MEC/Siglo XXI. Madrid.

ILLAN, N. (1989): La integración escolar y los profesores. La Nau Llibres. València.

JIMÉNEZ, P. Y VILÀ, M. (1999): De educación especial a educación en la diversidad. Málaga: Aljibe. (*)

JORDAN SIERRA, J.A. (2001) L’educació Intercultural. Una resposta a temps. EDIUOC. Barcelona.

LÓPEZ MELERO, M. (1983): Teoría y práctica de la Educación Especial. Narcea. Madrid.

LÓPEZ MELERO, M. (1990): La integración Escolar, otra cultura. Junta de Andalucía. Consejería de Educación y Ciencia. Delegación de Málaga.

LLEI ORGÀNICA D'ORIENTACIÓ GENERAL DEL SISTEMA EDUCATIU (LOGSE). Separata Guix. Novembre. 1990. (*)

MEC (1988): Guía de la integración (Reedición actualizada). Ministerio de Educación y Ciencia. Madrid.

MEC (1989): Las adaptaciones curriculares y la organización escolar. Centro Nacional de Recursos. MEC. Madrid.

MEC (1989): Las necesidades educativas especiales en la Reforma del Sistema Educativo. Centro  Nacional de Recursos. MEC. Madrid.

MEC (1990): Evaluación de programas de integración. Ministerio de Educación y Ciencia. Madrid.

MEC (1994): La educación especial en el marco de la LOGSE. Situación actual  y perspectivas. Madrid: MEC. Secretaría de Estado de Educación. (*)

MOLINA, S. (Dir.) (1995): Bases psicopedagógicas de la Educación Especial. Marfil. Colección Ciencias de la Educación. Alcoy.

MONEREO, C. (1985): Sistemas, modelos y técnicas de la integración escolar del alumno excepcional. Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.

MONEREO, C. y FONT, C. (1983): Técnicas de integración escolar para alumnos con necesidades especiales. Federació ECOM. Barcelona.

MUNTANER, J.J. (1991): “Reforma Educativa y Educación Especial”. Revista de Educación Especial, 8, 5-14.

PARRILLA, A. (1992): El profesorado ante la integración. Cincel. Murcia. (*)

PORRAS, R. (1998): Una escuela para la integración educativa. Una alternativa al modelo tradicional. Sevilla: MCEP.

PUJOLÀS MASET, P. (2001): Atención a la diversidad y aprendizaje Cooperativo en educación obligatoria. Málaga: Aljibe. (*)

SALINAS, J.L. (1992): La integración y la educación en la diversidad. Pagés. Lleida.

SALVADOR MATA, F. (1999): Didáctica de la Educación Especial. Aljibe. Málaga.

SANCHEZ ASÍN, A. (1995): Necesidades educativas e intervención psicopedagógica. PPU. Barcelona.

SANTILLANA (1985): Diccionario enciclopédico de Educación Especial. Diagonal-Santillana. Madrid.

SANTOS, M.A. (1990): Hacer visible lo cotidiano. Akal Universitaria. Madrid.

SANTOS, M.A. (1993): Los agrupamientos flexibles. Díada. Sevilla.

SANCHEZ PALOMINO, A. y TORRES GONZÁLEZ, J.A. (coords) (1997): Educación Especial. Vols I y II. Pirámide. Madrid. (*)

SCHÖN, D. (1992). La formación de profesores reflexivos. Paidós. Barcelona.

TORRES GONZÁLEZ, J.A. (1999): Educación y diversidad. Bases didácticas y organizativas. Aljibe. Málaga.

UNESCO-MEC (1994): Conferencia mundial sobre necesidades educativas especiales: acceso y calidad. Declaración de Salamanca y Marco de Acción sobre necesidades educativas especiales. Salamanca: MEC.

VARIS (1993): Necesidades Educativas Especiales. Aljibe. Málaga.

WANG, M.C. (1995): Atención a la diversidad del alumnado. Narcea. Madrid.

WARNOCK, H.M. (1990): "Informe sobre necesidades educativas especiales". Siglo Cero. nº 130. Juliol-agost. Pp. 12-24.

ZABALZA, M.A. (1988): Diseño y desarrollo curricular. Naecea. Madrid.

 

REVISTES

 

REVISTA DE EDUCACIÓN ESPECIAL. Aljibe. Málaga.

SUPORTS. Revista Catalana d’Educació Especial i Atenció a la Diversitat. Departament d’Educació Especial de la Universitat de Vic. EUMO Editorial.

 

ADRECES D’INTERNET

 

http://paidos.rediris.es  (Es recullen articles sobre investigacions, experiències didàctiques, de formació, innovació educativa, etc… relacionades amb l’àmbit de l’Educació Especial i les Necessitats Educatives Especials)

 

http://www.xtec.es  ( Xarxa telemàtica Educativa de Catalunya)

 

http://www.once.es (Organització Nacional de Cecs)

 

http://www.discapnet.es  (Promogut per la fundació ONCE. Informa sobre treball, serveis, legislació, etc. relacionats amb la discapacitat)

 

http://www.rppapm.es  (Centre espanyol de documentació sobre discapacitat)

 

http://www.cnse.es   (Confederació nacional de sords d’Espanya)

 

http://www.eunet.es/InterStand/discapacidad/  (Discapacitat i tecnologia a Espanya)

 

http://sid.usal.es  ( Servei d’informació sobre discapacitat)

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTERVENCIÓ EDUCATIVA EN NENS SUPERDOTATS/11131206
INTERVENCIÓ A L'AULA DAVANT ELS PROBLEMES DE CONDUCTA/11131211


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIDÀCTICA GENERAL I/11131001
BASES PSICOLÒGIQUES DE L'EDUCACIÓ ESPECIAL/11131006
DIDÀCTICA GENERAL II/11131007
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent