DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ASPECTES DIDÀCTICS I ORGANITZATIUS DE L'EDUCACIÓ ESPECIAL Codi 11091016
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PEÑALVER GARCIA, JOSEP LLUIS
Adreça electrònica joseplluis.penalver@urv.cat
Professors/es
PEÑALVER GARCIA, JOSEP LLUIS
Web
Descripció general i informació rellevant La matèria incorpora en el seu currículum els coneixements necessaris per avaluar, diagnosticar i intervenir amb casos amb Necessitats Educatives Especials. I pretén oferir als futurs mestres estratègies útils pel desenvolupament de les tasques pròpies del seu perfil professional tant des de la vessant didàctica com organitzativa.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
a) Conèixer i identificar les característiques dels centres ordinaris que intervindran en el desenvolupament i presa de decisions respecte la resposta educativa en el marc de la diversitat A1
A2
A38
B2
B3
B4
B6
B11
B12
B13
B14
B15
b) Desenvolupar els nostres coneixements sobre els aspectes pedagògics, didàctics i organitzatius en situacions reals de Necessitats Educatives Especials A38
A39
A40
A41
A42
A43
B1
B6
B15
c) Utilitzar els nostres coneixements per optimitzar els recursos personals i materials existents per millorar els resultats A38
A41
A44
A45
A49
A51
B5
B9
B15
B16
d) Identificar NEE i elaborar les pautes d’intervenció adients per donar una resposta concreta a cada persona en el seu entorn. A49
A50
A53
B5
e) Conèixer els trets característics del mestre d’Educació Especial i com desenvolupar-se professionalment. B5
B10
B17
B18
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció i conceptualització de les Necessitats Educatives Especials (NEE) L'Informe Warnock
Les NEE com a concepte
L’escola inclusiva
2. El procés d’identificació de les NEE

El Procés d'Identificació de les NEE: Funcions dels diferents professional que intervenen
Fases del procés
L'avaluació de les NEE
3. Les respostes Didàctiques a les NEE


Avaluació de les Competències Curriculars
Adaptacions que no afecten elements prescriptius del currículum.
El programes educatius individuals.
4. Les respostes Organitzatives a les NEE

Abast aula:
Els grups cooperatius
Racons
Tallers
Treball per parelles o petit grup
Mètode de projectes
Plans de treball (Contractes)

Abast nivell o internivells:
Agrupaments flexibles
Desdoblaments
Grups de reforç
5. El/la docent/professional especialista a l’Escola d’Infantil i Primària

La formació del mestre d'EE
Les funcions del mestre d'EE
La Comissió d’atenció a la diversitat
El mestre d’EE a l’escola inclusiva

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Presentacions / exposicions
17 0 17
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
24 8 32
Sessió Magistral
26 0 26
Metodologies integrades
5 25 30
Treballs
2 9 11
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves de desenvolupament
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa, la metodologia a utilitzar i els paràmetres d'avaluació.
Resolució d'una prova introductòria i d'un cas pràctic inicial.
Presentacions / exposicions Exposició per part de l'alumnat (prèvia presentació escrita) del treball de Serveis Educatius de la Zona relacionats amb l’EE (Grup de tres persones)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Setmanalment es treballarà un cas pràctic a l'aula que l'alumne haurà de resoldre
Sessió Magistral Classes magistrals que executarà el docent per tal d'anar avançant en la matèria. El professor actuarà de dinamitzador i mediador entre els continguts i l’alumnat, animant a la reflexió i a la exposició de dubtes, acords o desacords sobre el tema de debat.
Metodologies integrades L'alumnat, en grups de 3 a 5 persones, haurà de desenvolupar un projecte didàctic i organitzatiu en funció del cas escollit
Treballs Diari de classe amb una reflexió personal sobre les unitats desenvolupades a la classe, una breu valoració de les exposicions, un comentari general de totes les pràctiques del curs i unes conclusions finals sobre l’assignatura. De forma individual.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Metodologies integrades
Atenció personalitzada
Proves de desenvolupament
Descripció
L'atenció pot ser individualitzada o en petit grup i es desenvoluparà tan de forma virtual com de forma presencial. A destacar la tutoria i/o seguiment que es portarà a terme amb la realització del projecte, donat que té un pes molt important en la formació de l'alumnat

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Després de realitzar el treball, caldrà presentar-lo a l'aula. Disposaran d'un temps màxim de 20 mínuts i podran utilitzar presentacions en power point, vídeos o transparències. Serà indispensable preparar un full resum amb les dades principals dels Serveis Educatius que es presenten El treball i l'exposició tindran una valoració màxima del 20% a consensuar amb l'alumnat
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Setmanalment es presentarà un cas pràctic a l'aula, es concretaran algunes pautes de resolució i l'alumnat haurà de resoldrel amb el suport de la docent, el material de les classes teòriques i el suport bibliogràfic La valoració serà com a màxim del 20 %, a consensuar amb l'alumnat
Metodologies integrades En grups, caldrà que desenvolupin un supòsit on hauran d'incorporar tot allò que s'ha anat treballant durant la matèria. El resultat final l'hauran de presentar per grups en una entrevista amb el docent en format de projecte Entre el 30 i el 40 %, a consensuar amb l'alumnat
Treballs Preparació de la memòria final del cus, a modus de compendi o portafoli final Tindrà la funció de pujar nota o accedir a matrícula
Proves de desenvolupament El docent facilitarà un llistat amb aproximadament 30 preguntes un mes abans de la prova escrita per tal que l'alumnat pugui repassar la matèria i familiaritzar-se amb el tipus de preguntes que es trobaran a la prova.
La prova consistirà en 6 preguntes de les quals n'hauran de triar 4 i un mínim de dues preguntes s'hauran triat del llistat facilitat a l'alumnat.
La valoració mínima per superar la prova és de 5 sobre 10.
La prova ha de tenir un valor mínim del 20% a consensuar amb l'alumnat
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura és imprescindible superar totes les parts que composen la matèria amb una puntuació mínima de 5 sobre 10. Així com es fa imprescindible realitzar totes les activitats i treballs proposats sense excepcions. És imprescindible que si un alumne no pot assistir a les classe o seguir el currículum ordinari ho comuniqui personalment i entregant un document per escrit al docent de l'assignatura durant el primer mes de la matèria. Les avaluacíons tindran validesa només per un curs acadèmic, això implica que cap qualificació es guardarà d'un curs per un altre.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA

ALBERICIO, JJ (1991) Educar en la diversidad . Ed. Bruño. Barcelona

BARROSO, E (coord) (1991) Respuesta educativa en la diversidad. Actas Congreso Iberoamericano de EE, Ed Aramú. Salamanca

DURAN, DAVID I ALTRES, (2004) Tutoria entre iguales: de la teoría a la pràctica. Ed. Graó, Barcelona

FREIXA NIELLA, M (1994) Familia y Deficiencia Mental. Ed. Aramú. Salamanca

GARCÍA PASTOR, C (1993). Una escuela común para niños diferentes: la integración escolar. Ed. PPU. Universitat de Barcelona

GARRIDO Y HERNÁNDEZ (1993): Adaptaciones curriculares: guía para profesores tutores de educación primaria y educación especial Ed. CEPE. Madrid

HANKO, G (1993). Las necesidades educativas especiales en las auls ordinarias. Ed. Paidós. Madrid

HUGUET COMELLAS, T. (2006) Aprendre junts a l’aula Ed. Graó. Barcelona.

ILLAN et alt. (1996) Didáctica y organización en Educación Especial. Ed. Aljibe. Málaga

JORDAN JA (1992) L’Educació multicultural.Ed. CEAC. Barcelona

MOLINA GARCÍA, S (1995) Bases Psicopedagògiques de l’Educació Especial. Ed. Marfil. Alcoy

ONRUBIA, j. (2004) Criterios psicopedagògicos y recursos para atender la diversidad en secundaria Ed. Graó Barcelona.

PUIGDELLÍVOL, I (2005) La educación especial en la escuela integrada. Ed. Graó. Barcelona.

PUIGDELLÍVOL, I (1998) Programació d’aula i adecuació curricular. El tractament de la diversitat. Ed. Graó. Barcelona

PUJOLÀS, P. (2003) Aprendre junts alumnes diferents. Ed. Eumo. Vic

SÁNCHEZ ASÍN, A (1993) Necesidades Educativas e Intervención Psicopedagógica. Ed. PPU. Barcelona

SANTOS GUERRA, MA (coord) (1993) Agrupamientos flexibles. Un claustro investiga. Ed. Diada Editora. Sevilla

TORRES GONZÁLEZ, JA (1997) La innovación de la Educación Especial. Actas de las XIV Jornadas Nacionales de Universidad y Educación Especial. Universidad de Jaén.

Pàgines web de consulta

http://www.xtec.es/dnee/

http://www.xtec.net/eap/

http://www.xtec.net/creda/

http://ares.cnice.mec.es/nnee/index.html

http://www.cermi.es/CERMI/ESP

http://www.educoweb.com/educacion_especial.asp

http://www.educaguia.com/Zonas/Recursos/Especial.htm

http://www.discapnet.es/Discapnet/CAstellano/default.htm

http://www.uned.es/catedraunesco-ead/especial.htm

http://www.rpd.es/

http://www.nuevaalejandria.com/archivos-curriculares/educespecial/

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
BASES PEDAGÒGIQUES DE L'EDUCACIÓ ESPECIAL/11091010

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIDÀCTICA GENERAL II/11091007

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ORGANITZACIÓ DEL CENTRE ESCOLAR/11091011
 
Altres comentaris
La matèria amb la que s'estableix més relació és amb el Practicum II, donat que és el moment en el que sovint l'alumnat ha de posar en pràctica gran part d'allò que ha aprés amb l'assignatura
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent