Objectius |
Competències |
Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'ha estudiat l'aprenentatge, aprofundint en l'orientació conductual |
A7
|
|
|
Conèixer la terminologia, procediments, processos, mecanismes, fenòmens, paràmetres i lleis del condicionament clàssic i instrumental |
A3
|
|
|
Comparar els diferents fenòmens d'aprenentatge entre ells i saber diferenciar-los |
A3
|
B1 B2 B3
|
|
Identificar els elements i variables importants en les situacions experimentals d'aprenentatge |
A3 A11
|
B14
|
|
Interpretar els resultats dels experiments d'aprenentatge i relacionar-los amb els objectius i hipòtesis plantejades |
A3 A11
|
B1 B3 B14
|
|
Entrenar-se en els procediments usats en la investigació sobre aprenentatge |
A3
|
B27
|
C2
|
Conèixer els resultats més rellevants obtinguts sobre l'aprenentatge des de l'orientació conductual així com els resultats més recents obtinguts des de l'orientació cognitiva |
A3 A7
|
|
|
Integrar la informació procedent de diferents fonts |
|
B1 B17
|
|
Analitzar de forma crítica la informació bibliogràfica |
|
B1 B3 B14 B17
|
|
Prendre conciència de la importància de la utilització del mètode científic en l'estudi dels processos psicològics bàsics |
|
B14
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1- Introducció a l’estudi de l’aprenentatge i tipus d'aprenentatge |
-Concepte d'aprenentatge
-Marcs teòrics en l'estudi de l'aprenentatge
-Tipus d'aprenentatge |
Tema 2- Procediments bàsics de condicionament clàssic |
-Els inicis del condicionament clàssic
-El paradigma del condicionament clàssic
-Fases del condicionament clàssic
-Condicionament clàssic excitatori i inhibitori |
Tema 3- Variables que afecten al condicionament clàssic |
-Interval entre estímuls i entre assajos
-Intensitat, natura i durada de l'estímul incondicionat
-Intensitat i natura de l'estímul condicionat |
Tema 4- Fenòmens de condicionament clàssic i explicacions teòriques |
-Fenòmens de condicionament clàssic
-Explicacions teòriques |
Tema 5- Procediments bàsics de Condicionament Operant o Instrumental |
-Els primers treballs de condicionament instrumental
-Paradigma del condicionament instrumental
-Fases del condicionament instrumental
-Procediments de condicionament instrumental |
Tema 6- Variables que afecten al condicionament instrumental |
-Programes de reforçament
-Conseqüències de la conducta |
Tema 7- Fenòmens de condicionament instrumental i explicacions teòriques |
-Fenòmens de condicionament instrumental
-Explicacions teòriques del condicionament instrumental |
Tema 8- El control per l’estímul i l’aprenentatge discriminatiu |
-El control de la conducta per l'estímul
-Generalització
-Discriminació |
Tema 9- Influències biològiques i cognitives en l’aprenentatge |
-Fenòmens que demostren la participació de processos biològics en l'aprenentatge
-Fenòmens que demostren la participació de processos cognitius en l'aprenentatge |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
30 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
0 |
7 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
7 |
3.5 |
10.5 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
8 |
30 |
38 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran. |
Sessió Magistral |
Part del temps dedicat a les sessions teòriques consistirà en l'exposició per pert del professor dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Part del temps dedicat a les sessions teòriques consistirà en plantejar exemples, situacions, exercicis, etc, als alumnes perquè els resolguin en el mateix moment i apliquin així els conceptes teòrics explicats. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Part de les sessions pràctiques consistiran en la simulació de diferents fenòmens d'aprenentatge explicats a les classes teòriques. Aquestes simulacions es realitzaran mitjançant diferents programes informàtics. |
Resolució de problemes, exercicis |
Part de les sessions pràctiques consistirà en la correcció d'exercicis que els alumnes hauran realitzat pel seu compte. Es tractarà d'exercicis i problemes relacionats amb els continguts teòrics, i també d'un llistat de preguntes sobre una sèrie de lectures relacionades amb la matèria. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
Una part de la feina de l'alumne consisteix a realitzar problemes i exercicis relacionats amb el contingut teòric de la matèria. La realització d'aquests exercicis és molt important per poder entendre aquests continguts teòrics. Es recomana que els alumnes que tinguin dificultats amb aquests exercicis, vagin a comentar-los amb la professora, durant les hores d'atenció a l'alumnat. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de tipus test |
Quan finalitzi l'assignatura es realitzarà una prova objectiva tipus test, que constarà de 60 preguntes, amb 3 alternatives de resposta cadascuna.
La fòrmula de correcció d'aquesta prova serà:
encerts-(errades/2)
Les preguntes d'aquesta prova es referiran:
-45 preguntes als continguts donats a les sessions magistrals i als continguts treballats durant la resolució de problemes i exercicis i durant les sessions pràctiques
-15 preguntes als continguts de les lectures teòriques treballades pels alumnes |
100% |
Altres |
Els alumnes podran veure incrementada la seva nota en un 0.5. Podran obtenir aquest 0.5 addicional els estudiants que hagin assistit a un 80% de les sessions pràctiques i que hagin entregat les respostes a les preguntes sobre les lectures teòriques de l'assignatura |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Schunk, D.H., Teorías del aprendizaje, Prentice Hall, 1997
Froufe, M., Aprendizaje asociativo. Principios y aplicaciones, Thomson, 2004
Pearce, J.M., Aprendizaje y cognición, Ariel, 1998
Maldonado, A., Aprendizaje, cognición y comportamiento humano, Biblioteca Nueva, 2002
Klein, S.B., Aprendizaje: principios y aplicaciones, McGraw-Hill, 1994
Tarpy, R., Aprendizaje: teoría e investigación contemporáneas, McGraw-Hill, 1999
Domjan, M., Principios de aprendizaje y conducta, Thomson, 2003
Blasco, Borràs, Edo i Grau, Bases per a l'estudi del condicionament i de l'aprenentatge, Servei de Publicacions de la UAB, 2004
|
|
Complementària |
Ormrod, J., Aprendizaje humano, Prentice Hall, 2005
Puente, A., Cognición y aprendizaje, Pirámide, 1998
Pellón, R. y Huidobro, A., Inteligencia y aprendizaje, Ariel, 2004
Cándido, A., Introducción a la psicología del aprendizaje asociativo, Biblioteca Nueva, 2000
Vila, J., Nieto, J. y Rosas, J.M., Investigación contemporánea en aprendizaje asociativo, Del Lunar, 2003
Pozo, J.I., Teorías cognitivas del aprendizaje, Morata, 1994
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
TÈCNIQUES COGNITIVOCONDUCTUALS/11162257 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA DE LA PSICOLOGIA/11161002 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|