DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II Codi 12081012
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
MORENO JULIÀ, XAVIER
Adreça electrònica xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Estudi del procés de transformació econòmic, social i polític que determina la transició de l'Antic Règim a la contemporàneitat i les resistències al canvi

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir els mecanismes bàsics per saber localitzar la informació per assolir el coneixement d'un tema A1
A2
A6
A8
A9
B2
B6
B7
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
Aprendre a desenvolupar estratègies d'aprenetatge individualment i en equip A6
B2
B6
B7
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
Desenvolupar habilitats d'estudi i de treball individual, com l'autoplanificació i l'autoorganització i saber-les aplicar en un treball en equip B6
B7
B8
B11
B13
B16
B19
Desenvolupar les habilitats necessàries per treballar en equip, perquè en el món laboral actual és una de les habilitats / capacitats millor valorades B2
B6
B7
B8
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
Aprendre a treballar en equips intersdisciplinars, perquè aquesta és una habilitat / capacitat ben valorada B1
B6
B7
B8
B10
B11
B13
B15
B16
B18
B19
B20
B24
B25
B27
B29
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1. La Primera Guerra Mundial. 1.1. Antecedents polítics.
1.2. Causes de la Guerra.
1.3. La Guerra.
1.4. Consequències de la Guerra.
1.5. Estructuració de la pau.
2. Rússia, entre el tzarisme i l'estalinisme. 2.1. Introducció.
2.2. Rússia abans de la Revolució.
2.3. Els fets de 1905 i les seves conseqüències.
2.4. De Febrer a Octubre de 1917.
2.5. Rússia després de la Revolució (de 1917 a 1921).
2.6. La NEP (de 1921 a 1927).
2.7. L'estalinisme fins a 1939.
3. L'Època d'Entreguerres (I): feixisme i nacionalsocialisme. 3.1. La crisis del parlamentarisme.
3.2. Itàlia:
- Itàlia a la fi de la Primera Guerra Mundial.
- L'aparició del feixisme.
- La presa del poder.
- La Itàlia feixista.
3.3. Alemanya:
- La República de Weimar (1919-1933).
- L'Alemanya nazi (1933-1939).
4. L'Època d'Entreguerres (II): Els Estats Units d'Amèrica, de la prosperitat a a la Gran Depressió. 4.1. Introducció.
4.2. La fi de "l'Era Wilsoniana".
4.3. L'Amèrica satisfeta dels anys 20.
4.4. La crisis de 1929 i la Gran Depressió.
4.5. "L'Era Roosevelt" fins a l'entrada dels Estats Units a la Guerra (1933-1941).
4.6. Conclusions.
5. La Segona Guerra Mundial. 5.1. Causes.
5.2. La fase de domini de l'Eix (1939-1941).
5.3. El gir de la Guerra (1942).
5.4. La fase de domini aliat (1943-1945).
5.5. Conseqüències.
6. El Món després de la Segona Guerra Mundial. 6.1. L'inici i consolidació de la Guerra Freda:
- Concepte i antecedents.
- Inici (1947-1949).
- El període 1950-1962
6.2. La distenció relativa i la fi dels Blocs (1963-1991).
6.3. La descolonització d'Àsia i Àfrica.
6.4. El Món Pobre.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
 
Sessió Magistral
45 30 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Debats
8 0 8
 
Atenció personalitzada
30 0 30
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa, de les activitats i del sistema d'avaluació
Sessió Magistral Explicació dels continguts.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris de texts realitzats en horari de pràctiques.
Debats Reflexió col·lectiva sobre els temes donats a classe.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Proves de desenvolupament
Descripció
Hores de despatx destinades pel professor a atendre els dubtes dels alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Exposició del temari i assistència a classe. 5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques assignades. 20
Proves de desenvolupament Avaluació dels continguts de l'assignatura. 75
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

 •PERONNET, M., De les Llums a la Santa Aliança, 1740-1820, Madrid, Akal

•HEFER, J., SERMANN, W., De les revolucions als Imperialismes, 1815-1914, Madrid, Akal

•BRUNET, J.-P, LAUNAY, M., D'una guerra a l'altra, 1914-1945, Madrid, Akal.

•LEON,. Història social del món

•CAMBRIDGE, Historia del mundo moderno, Barcelona, Sopena

•RENOUVIN, Historia de las Relaciones Internacionales, Madrid, Aguilar

•TOUCHARD, Historia de las ideas políticas, Madrid, Tecnos

•NIVEAU, Historia de los hechos econòmicos contemporàneos, Barcelona, Ariel

•LIVI-BACCI, Historia de la población mundial, Barcelona, Ariel

•PALMER - COLTON, Historia contemporànea, Madrid, Akal

•KINDER, Atlas histórico

Complementària

Es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013
GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA, CENTRAL I ORIENTAL/12081110
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216
ART DEL SEGLE XIX/12083279
HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213
 
Altres comentaris
Les assignatures recomanades es refereixen als alumnes de l'ensenyament d'Història. Els alumnes d'Història de l'Art han de seguir les indicacions del responsable de l'ensenyament
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent