DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA DE GRÈCIA Codi 12082239
Ensenyament
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Adreça electrònica elisabet.huntingford@urv.cat
Professors/es
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Analitzar el procés històric dels diferents territoris grecs i la seva evolució política cap a règims monàrquics, aristocràtics, tirànics i democràtics.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Saber analitzar i comprendre de forma global les societats de l´antiga Grècia. A9
B4
B6
C2

Continguts
Tema Subtema
Creta i Micenes. L'aparició de l'escriptura i l'Estat Palaus i centres fortificats. Textes Lineal B
Societat al món cretenc i micènic. Rituals funeraris. Intercanvis i comerç.
El final del món micènic. L´època fosca. Les Argonàutiques. Els poemes homèrics
Un llarg procés cap a la democràcia: Atenes El sinecisme de l´âtica. La legislació de Dracó. La tirania: ELs Pisistràtides. Les reformes de Soló. L´època de Clístines i la democràcia.
L'evolució d'Esparta; la conquesta de Messènia. La constitució espartana. ELs hoplites.
L'enfrontament greco-persa. Les ciutats jònies.
L´imperialisme atenès i la Lliga de Delos. Les Guerres del Peloponès. Economia i comerç.
Les colonitzacions gregues. Sicília i Magna Grècia. Presència grega a la península ibèrica. Les ciutats d´Empúries i Roses. La moneda.
Macedònia: Filip i Alexandre Magne. Els regnes hel.lenístics. La oratoria.
Cultura.Societat i religió. Els grans santuaris. Els jocs Olimpics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Pràctiques de camp/sortides
10 0 10
Treballs
0 0 0
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
0 0 0
Treballs
3 0 3
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves pràctiques
0 0 0
Proves de desenvolupament
0 4 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Avaluar el nivell de coneixement del grup, i escollir un tema transversal per part de l´alumnat que serà objecte de tractament específic en el temari de l´assignatura ( legislació, gènere, família, navegació, guerra, etc)
Pràctiques de camp/sortides Visita a algun Museu´, Exposició o Jaciment; assistència a conferències o altres.
Treballs Plantejament i seguiment del treball de curs.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs

Atenció personalitzada
 
Proves de desenvolupament
Descripció
Per l´elaboració del treball de curs es farà un seguiment personal de la metodologia i bibliografia a utilitzar i valorar.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament
Altres

Avaluació del seguiment i presentació a classe del treball de curs realitzat. Avaluació de les activitats de pràctiques. Examen teòric del temari exposat a classe.

El treball i les pràctiques constitueixen el 60% de la puntuació, i el examen el 40% restant.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per la segona convocatòria es seguiran els mateixos criteris


Fonts d'informació

Bàsica Ruzé, F. ; Amouretti, M.C., El mundo griego antiguo, Akal, 1987
G.E.M.de Ste. Croix, La lucha de clases en el mundo antiguo, Crítica, 1988
Dickinson, O, La Edad del Bronce Egea, Akal, 2000
Osborne, R., La formación de Grecia, 1200-479 a.C., Crítica, 1988
Vidal-Naquet, P., La democracia griega. Una nueva visión., , 1992
Lozano, A., El mundo helenístico, Síntesis, 1992
Mossé, Claude, La mujer en la Grecia clásica., Nerea, 1995
Cabrera, P., Sánchez, C. (ed.), Els grecs a Ibèria, Ministerio de educación y cultura-Museu d´Arqueologia de Catalunya, 2002
Mossé, Claude, Alejandro Magno. El destino de un mito., Ed. Espasa Calpe, 2004
Madrid, Mercedes, La misoginia en Grecia, Ed. Cátedra, 1999
Apol.loni de Rodes, Les Argonàutiques, La Magrana, 2002
Homer, La Ilíada, La Magrana, 1996
Homer, L´Odissea, La Magrana, 1999
Hesíode, Teogonia. Els treballs i els dies., La Magrana, 1999

 

 

 

 

 

Complementària , www.culture.gr, ,
, www.louvre.fr/, ,
, www.perseus.tufts.edu, ,
, www.thebritishmuseum.ac.uk/, ,
, www.ypai.gr/atlas/defaut_uk.asp, ,

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL II/12081004
 
Altres comentaris
Es recomanen les assignatures de literatura i filologia grega
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent