Objectius |
Competències |
Saber analitzar i comprendre de forma global les societats de l´antiga Grècia. |
A9
|
B4 B6
|
C2
|
Tema |
Subtema |
Creta i Micenes. L'aparició de l'escriptura i l'Estat |
Palaus i centres fortificats. Textes Lineal B |
Societat al món cretenc i micènic. |
Rituals funeraris. Intercanvis i comerç. |
El final del món micènic. L´època fosca. |
Les Argonàutiques. Els poemes homèrics |
Un llarg procés cap a la democràcia: Atenes |
El sinecisme de l´âtica. La legislació de Dracó. La tirania: ELs Pisistràtides. Les reformes de Soló. L´època de Clístines i la democràcia. |
L'evolució d'Esparta; la conquesta de Messènia. |
La constitució espartana. ELs hoplites. |
L'enfrontament greco-persa. |
Les ciutats jònies. |
L´imperialisme atenès i la Lliga de Delos. Les Guerres del Peloponès. |
Economia i comerç. |
Les colonitzacions gregues. Sicília i Magna Grècia. |
Presència grega a la península ibèrica. Les ciutats d´Empúries i Roses. La moneda. |
Macedònia: Filip i Alexandre Magne. Els regnes hel.lenístics. |
La oratoria. |
Cultura.Societat i religió. |
Els grans santuaris. Els jocs Olimpics. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
0 |
0 |
0 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
0 |
0 |
0 |
Treballs |
|
3 |
0 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves pràctiques |
|
0 |
0 |
0 |
Proves de desenvolupament |
|
0 |
4 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Avaluar el nivell de coneixement del grup, i escollir un tema transversal per part de l´alumnat que serà objecte de tractament específic en el temari de l´assignatura ( legislació, gènere, família, navegació, guerra, etc) |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a algun Museu´, Exposició o Jaciment; assistència a conferències o altres. |
Treballs |
Plantejament i seguiment del treball de curs. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Treballs |
|
|
Proves de desenvolupament |
|
Descripció |
Per l´elaboració del treball de curs es farà un seguiment personal de la metodologia i bibliografia a utilitzar i valorar. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves de desenvolupament |
|
|
Altres |
Avaluació del seguiment i presentació a classe del treball de curs realitzat. Avaluació de les activitats de pràctiques. Examen teòric del temari exposat a classe. |
El treball i les pràctiques constitueixen el 60% de la puntuació, i el examen el 40% restant. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per la segona convocatòria es seguiran els mateixos criteris |
Bàsica |
Ruzé, F. ; Amouretti, M.C., El mundo griego antiguo, Akal, 1987
G.E.M.de Ste. Croix, La lucha de clases en el mundo antiguo, Crítica, 1988
Dickinson, O, La Edad del Bronce Egea, Akal, 2000
Osborne, R., La formación de Grecia, 1200-479 a.C., Crítica, 1988
Vidal-Naquet, P., La democracia griega. Una nueva visión., , 1992
Lozano, A., El mundo helenístico, Síntesis, 1992
Mossé, Claude, La mujer en la Grecia clásica., Nerea, 1995
Cabrera, P., Sánchez, C. (ed.), Els grecs a Ibèria, Ministerio de educación y cultura-Museu d´Arqueologia de Catalunya, 2002
Mossé, Claude, Alejandro Magno. El destino de un mito., Ed. Espasa Calpe, 2004
Madrid, Mercedes, La misoginia en Grecia, Ed. Cátedra, 1999
Apol.loni de Rodes, Les Argonàutiques, La Magrana, 2002
Homer, La Ilíada, La Magrana, 1996
Homer, L´Odissea, La Magrana, 1999
Hesíode, Teogonia. Els treballs i els dies., La Magrana, 1999
|
|
Complementària |
, www.culture.gr, ,
, www.louvre.fr/, ,
, www.perseus.tufts.edu, ,
, www.thebritishmuseum.ac.uk/, ,
, www.ypai.gr/atlas/defaut_uk.asp, ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL II/12081004 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomanen les assignatures de literatura i filologia grega |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|