DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ORÍGENS I EXPANSIÓ DELS HUMANS ANATÒMICAMENT MODERNS Codi 12083205
Ensenyament
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
Adreça electrònica isabel.caceres@urv.cat
Professors/es
CÁCERES CUELLO DE ORO, ISABEL
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Coneixement teòric i empíric sobre els factors ecològics i històrics de l'expansió dels humans moderns arreu del planeta i en tots els ecosistemes. Serà objecte especial de l'assignatura les formes econòmiques i socials i els sistemes tècnics desenvolupats.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema
Evolució a l'Àfrica o origen simultani al vell món. Dels primers homínids a l'Homo sapiens
Paleoecologia i ADN
Sistemes tècnics en canvi temporal i regional Tecnologia Lítica
Paleoeconomia
Migracions humanes Teories de les primeres migracions
Migració d'Homo sapiens
Adaptació ecològica a ecosistemes extrems: les planes àrides i fredes d'Europa Ocupació d'Europa
Homo Neanderthalensis
Els humans al confins del món: Australia i Amèrica El poblament d'Australia:
- Quan? Qui?
-La navegació
El poblament d'America:
Quan? Qui?
Explicacions per a l'expansió humana Teoria Ecologica.
Teoria Econòmica: Tecnològica i Subsistència
Teoria Social.
Seqüències regionals Àfrica oriental
Àfrica central
Maghreb
Europa occidental
Europa central i oriental
Àsia central
Àsia sudoriental
Austràlia
Amèrica septentrional
Amèrica meridional
Simbolisme i diferenciació regional Les primeres evidencies d'Art.
Evolució de l'Art.
Economia i societat Modes de subsistència
Organització Social i cultural
Una època de transició: el mesolític Cronologia
Principals característiques
Neolític: evolució i revolució Característiques ecològiques
Característiques tecnològiques
Modes de Subsistencia
Sedentarització
Neolitització i canvi regional Cronologia
El Neolític al món

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 25 30
 
Sessió Magistral
12 0 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 15 20
Presentacions / exposicions
2 6 8
Treballs
2 60 62
 
Atenció personalitzada
4 12 16
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Documentals
Lectures d'articles i discussió a classe
Sessió Magistral Contiguts especifics de l'assignatura: Temari
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats pràctiques a desenvolupar a l'aula
Presentacions / exposicions Presentació oral dels treballs
Treballs treball de caràcter científic sobre temes relacionats amb l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
L'atenció personalitzada anirà encaminada a guiar a l'alumne a utilitzar les eines de treball que es troben a la seva disposició. A més a més, es tutoritzarà la resolució de problemes o els exercicis que es portaran a terme a l'aula, així com els treballs que els alumnes han de presentar a final de curs. Es proporcionarà la informació que sol·licitin per complementar el seu interés sobre l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es presentaran 5 exercicis curts a classe que els alumnes previament hauran pogut desenvolupar sobre temes concrets relacionats amb l'assignatura 10%
Presentacions / exposicions Presntació oral dels treballs que els alumnes han de presentar a final curs 10%
Treballs Treball de curs sobre un tema relacionat amb l'assignatura. El tema serà de lliure elecció per part de l'alumne i assessorat pel professor 40%
Proves de desenvolupament Examen a preguntes de desenvolupament curt per evaluar els coneixements adquirits per l'alumne 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- Articles científics publicats a revistes d'impacte que el professor proporcionarà als alumnes a través del Moodle


- Butzer, K.W. (1989) Arqueología. Una ecologia del hombre.

- Childe, V.G. (1988) Los orígenes de la civilización.

- Clottes, J.&D. Lewis-Williams (2001) Los chamanes de la prehistoria.

- Cohen, M.N. (1981) La crisis alimentaria de la prehistoria.

- Gamble C.S. (1990) El poblamiento paleolítico de Europa.

- Leroi- Gourhan, A. (1984) Arte y grafismo en la Europa Prehistórica.

- Lewin, R. (1993) The Origin of Modern Humans.

Complementària Carbonell, E. (Coord), Hominidos: Las primeras ocupaciones de los continentes, Ariel, 2005
Diez Martín, F., El largo viaje, Ediciones Bellaterra, 2005

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PREHISTÒRIA UNIVERSAL I/12081001
PREHISTÒRIA UNIVERSAL II/12081002
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent