DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I Codi 12083216
Ensenyament
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
Adreça electrònica 0
Professors/es
VALLVERDÚ MARTÍ, ROBERT
Web
Descripció general i informació rellevant Anàlisi del procés històric espanyol al llarg del segle XIX, amb ènfasi especial en la trajectòria política (ideologies i sistemes de govern) i de la transformació de la societat en el trànsit de l’Antic Règim a la plena implantació del sistema democràtic representatiu.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Assolir el millor coneixement de l'evolució històrica i ideològica d'Espanya al segle XIX. A1
A5
A9
B6
B10
C3
Comprendre els esdeveniments que condicionen l'Espanya actual i en són el fonament. A4
B3
B12
Elaborar un breu treball de recerca, que acosti els alumnes al coneixement personal de les fonts historiogràfiques i a la metodologia de la seva anàlisi. A6
B2
B3
B5
B13
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Societat i estat als inicis del món contemporani. -
2. Entre l’absolutisme i la llibertat: la guerra napoleònica, la restauració absolutista, el Trienni Liberal i la Dècada Ominosa. -
3. La crisi d’un imperi: l’emancipació de les colònies americanes. -
4. La implantació del règim liberal: la primera guerra carlista. -
5. Una societat en transformació: evolució demogràfica, transformacions agràries i procès d’industrialització. -
6. La consolidació del règim liberal: el regnat d’Isabel II. -
7. La crisi del sistema isabelí: la revolució de 1868 i el sexenni democràtic. -
8. L’època dels partits tornants. -
9. Societat i cultura a la Restauració. -
10. El desastre del 1898: els nous moviments socials i polítics. -
11. Els moviments nacionalistes. -

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
45 45 90
Debats
5 0 5
Treballs
0 38 38
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 0 12
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar mètodes d'avaluació i donar indicacions sobre els repertoris bibliogràfics.
Sessió Magistral Exposició amb voluntat didàctica i analítica del procés històric a l'Espanya del segle XIX, amb incitació al debat.
Debats Promoure debats amb els alumnes sobre els diferents temes exposats a classe i les seves interpretacions historiogràfiques.
Treballs L'alumne haurà de realitzar un treball de recerda per tal d'acostar-se als instruments historiogràfics i la seva interpretació. Aquest treball serà dirigit i orientat pel professor.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El professor intentarà resoldre tots els problemes i qüestions que li siguin plantejats al llarg del curs.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Debats
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Activitats Introductòries
Proves de desenvolupament
Descripció
En l'horari de despatx i en condicions excepcionals tot aquell que es pacti amb els alumnes, tant per a resoldre dubtes com per a la tutorització del treball de recerca.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència a classe 10%
Debats Intervenció oral en les classes magistrals i pràctiques.També comptarà l'activitat que l'alumne dugui a terme en les classes pràctiques. 10%
Treballs - Petit treball de recerca arxivística o hemerogràfica.
- Ressenya d'un llibre indicat
- 40%
- 10%
Proves de desenvolupament Exàmen: desenvolupament de dos temes genèrics a escollir entre tres. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ARTOLA, M., La burguesía revolucionaria (1808-1869), Alianza, Madrid 1973

CANAL, J., El carlismo, Alianza, Madrid 2000

FONTANA, J., La fi de l’Antic Règim i la industrialització, Ed. 62, Barcelona 1988

FONTANA, J., La crisis del Antiguo régimen: 1808-1833, Crítica, Barcelona 1979.

MARTINEZ CUADRADO, M., La burguesía conservadora (1874-1931), Alianza, Madrid 1973.

MARTINEZ CUADRADO, M., Elecciones y partidos políticos en España, 1868-1931, Madrid 1967

MARTÍNEZ DE VELASCO, A., R. SÁNCHEZ MANTERO, F. MONTERO, Manual de historia de España. Siglo XIX, Historia 16, Madrid 1990.

SOLÉ TURA, J., E. AJA, Constituciones y períodos constituyentes en España (1808-1936), Siglo Veintiuno, Madrid 1977.

VILAR, P. Histoire de l’Espagne, PUF, París 1973 (edicions catalana i espanyola de Crítica)

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA II/12083217

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL I/12081011

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA I/12083212
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent