DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA II Codi 12083217
Ensenyament
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de l'evolució històrica espanyola al llarg del segle XX, per tal de compendre d'on sorgeix l'Espanya de les autonomies.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Assolir el millor coneixement i comprensió de l'evolució històrica de l'Espanya del segle XX A1
A5
A9
B6
B10
B14
C3
Comprendre els esdeveniments que condicionen l'Espanya actual i en són el fonament. A4
B3
B12
Elaborar un breu treball de recerca, que acosti els alumnes al coneixement personal de les fonts historiogràfiques i a la metodologia de la seva anàlisi. A6
B2
B3
B5
B13
C3
C5
Aoroximació bàsica als trets determinants compartits pels territoris hispànics com dels que expliquen les diferències socials i territorials.

Continguts
Tema Subtema
1. Espanya a l’entrada del segle XX: la ressaca de la fi de l’imperi. -De la crisi finisecular a la dictadura de Primo de Rivera.
2. Classes populars i moviments socials. -
3. Les noves corrents ideològiques i “la crisi del règim”. -El discurs cultural de la modernitat. Nacionalismes i Estat.
4. La Segona República: el Bienni Reformador. -
5. La rectificació conservadora: el Bienni Negre. -
6. La guerra civil. -
7. Sota la dictadura. -La dictadura de Franco,1939-1957.
- El segon franquisme, 1959-1975
8. L’oposició al règim franquista. -
9. L’evolució del franquisme. -Endarreriment agrari i arrencada industrial.
-De l'autarquia al desarrollisme.
10. De la dictadura a la democràcia. -Societat, mercat i Estat: l'abast del canvi social.
-La transició a la democracia
11. La consolidació de la democràcia -

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
45 45 90
Debats
5 0 5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 0 12
Treballs
0 38 38
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar mètodes d'avaluació i donar indicacions sobre els repertoris bibliogràfics.
Sessió Magistral Exposició amb voluntat didàctica i analítica del procés històric a l'Espanya del segle XX, amb incitació al debat.
Debats Promoure debats amb els alumnes sobre els diferents temes exposats a classe i les seves interpretacions historiogràfiques.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Promoure debats amb els alumnes sobre els diferents temes exposats a classe i les seves interpretacions historiogràfiques.
Treballs L'alumne haurà de realitzar un treball de recerda per tal d'acostar-se als instruments historiogràfics i la seva interpretació. Aquest treball serà dirigit i orientat pel professor.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Debats
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves de desenvolupament
Descripció
En l'horari de despatx i en condicions excepcionals tot aquell que es pacti amb els alumnes, tant per a resoldre dubtes com per a la tutorització del treball de recerca.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència a classe 10%
Debats Intervenció oral en les classes magistrals i pràctiques.També comptarà l'activitat que l'alumne dugui a terme en les classes pràctiques. 10%
Treballs - Petit treball de recerca arxivística o hemerogràfica.
- Ressenya d'un llibre indicat
- 40%
- 10%
Proves de desenvolupament Exàmen: desenvolupament de dos temes genèrics a escollir entre tres. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

JACKSON, G., Entre la reforma y la revolución. 1931-1939, Crítica, Barcelona 1980.

MARTINEZ CUADRADO, M., La burguesía conservadora (1874-1931), Alianza, Madrid 1973.

COLOMER, J. M., La transición a la democracia: el modelo español, Anagrama, Barcelona 1998.

GRANJA, J. L. de la, J. BERAMENDI, P. ANGUERA, La España de los nacionalismos y las autonomías, Síntesis, Madrid 2001.

MOLINERO, C., P. YSÀS, El règim franquista. Feixism, modernització i consens, Eumo, Vic 1992.

PAYNE, S. G., La revolución española, Ariel, Barcelona 1972.

TAMAMES, R., La República. La era de Franco (1931-1970), Alianza, Madrid 1973.

TISELL, J., Manual de historia de España. Siglo XX, Historia 16, Madrid 1990.

VILAR, P. Histoire de l’Espagne, PUF, París 1973 (edicions catalana i espanyola de Crítica)

VILAR, P. La guerra civil espanyola, Crítica, Barcelona, 1986

 

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent