Objectius |
Competències |
Conèixer els principals trets físics de l'àmbit mediterrani: clima, relleu, paisatge,... |
A1 A4 A5 A6 A8 A13 A15 A16 A17 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A25 A26
|
B1 B3 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B17 B18 B20 B25 B26 B27 B28 B30 B32 B33
|
C2 C3 C5
|
Conèixer les principals característiques socioeconòmiques de l'àmbit mediterrani: població, economia, cultura i turisme. |
A1 A2 A3 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A19 A20 A21 A22 A23 A24
|
B1 B3 B8 B10 B11 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B20 B24 B27 B28 B30 B32 B35
|
C2 C3 C5
|
Conèixer els principals conflictes territorials en l'àmbit mediterrani. |
A1 A2 A3 A5 A8 A9 A10 A12 A16 A19 A20 A21 A26
|
B11 B13 B17 B18 B19 B24 B30 B35
|
C3 C5
|
Compendre l'evolució i les caracetrístiques de la població dels països mediterranis. |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A10 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A24 A25
|
B8 B11 B13 B14 B17 B18 B19 B20 B24 B30
|
C2 C3 C5
|
Entendre les característiques del clima mediterrani i la seva implicació en els riscos naturals. |
A4 A5 A6 A8 A9 A11 A13 A15 A16 A17 A19 A22 A23 A25 A26 A31
|
B1 B2 B3 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B18 B20 B27 B28 B29 B35
|
C2 C3 C5
|
Respectar les diferents cultures que conviuen a l'àmbit mediterrani i per extensió al món en general |
A16 A17 A20 A21 A26
|
B5 B16 B17 B18 B19 B24 B32
|
C3 C4 C5
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
Introducció: Característiques geogràfiques generals de l'àmbit mediterrani.
1.- La Mediterrània: el mar i el territori que comprèn.
2.- La conca mediterrània: El clima. Els subtipus climàtics. Els riscos naturals.
3.- L’estructura del paisatge mediterrani: Característiques bàsiques. Tipologia de paisatges.
4.- La població i el poblament. Desigualtats entre ribes. Les migracions sud-nord.
5.- Recursos energètics: el gas natural i el petroli.
6.- Les estructures econòmiques dels països mediterranis. Desigualtats internes i externes.
7.- Els conflictes mediterranis: els Balcans, Palestina, Xipre, Algèria.
8.- La cooperació regional mediterrània: La Mediterrània, frontera o llaç d’unió?
9.- Turisme
10.-Les relacions entre cultura i territori. Tres religions distintes en un sol Déu vertader.
|
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
Realització de debats sobre temes d'actualitat relacionats amb els continguts teòrics exposats a classe |
|
Presentació a classe de resultats d'una pràctica. |
|
Exercicis pràctics a l'aula d'informàtica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
0 |
6 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
0 |
8 |
Treballs |
|
14 |
18 |
32 |
Estudis previs |
|
0 |
15 |
15 |
Sessió Magistral |
|
35 |
0 |
35 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
2 |
0 |
2 |
Presentacions / exposicions |
|
7 |
2 |
9 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
30 |
34 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització de debats sobre temes d'actualitat relacionats amb els continguts teòrics exposats a classe |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a alguna institució o esdeveniment relacionat amb el món mediterrani. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne. |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'una pràctica amb suport informàtic. |
Presentacions / exposicions |
Breu exposició d'alguna pràctica realitzada. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Atenció als alumnes i resolució de possibles dubtes sobre la matèria de l'assignatura i treballs a realitzar |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques de camp/sortides |
Ressenya sobre la visita realitzada |
10% |
Treballs |
Elaboració de dos informes de pràctiques sobre diferents aspectes relacionats amb l'assignatura. |
10% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'un informe sobre la pràctica amb suport informàtic |
5% |
Presentacions / exposicions |
Presentació d'una de les pràctiques elaborades (més l'informe) |
5% |
Proves de desenvolupament |
2 proves parcials sobre continguts teòrics |
60% |
Altres |
Assistència a classe i participació en els debats d'actualitat |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la data d'entrega s'haurà d'entregar un dossier que contingui els diferents informes de pràctiques. |
Bàsica |
DD.AA., Anuario del Mediterráneo, IEMed, 2005
ACHCAR, Gilbert i altres, Atlas de le monde diplomatique, Valencia, Cybermonde,S.L, 2003
BETHEMONT,J., Geographie de la mediterrannee, Paris, Armand, Collin, 2000
DD. AA, Geopolitica del caos, Le monde diplomatique, 1999
GRASA, R,. ULIED, A, Medio Ambiente I gobernailidad Diagnostico y sostenibilidad en el mediterraneo, Icaria , Barcelona, 2000
DD.AA, Mediterrania Territori i Paisatge . Atlas ambiental de la mediterrania, Fundació territori i paisatge, 1999
|
Durant el curs es facilitaran diverses planes web on es pot trobar informació sobre l'àmbit mediterrani. |
Complementària |
SANGUIN, André Louis, Mare nostrum: Dynamiques et mutations geopolitiques de la Méditerrannée, l'Harmattan Paris, 2000
DD.AA, El paisatge ambiental mediterrani. L'estructura ecopaisatgística de la mediterrània occidental, Institut Cartogràfic de Catalunya, 1997
REIFERS, J.L., La méditerranée aux porte de l'an 2000, París Economica, 1997
TROIN, J.F, Las metropolis del Mediterráneo, Icaria., 2003
MARQUINA, A., The Mediterranean space and its borders. Geography, politics, economics and environment., Afes- Press, Mosbach, 2001
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|