Objectius |
Competències |
Identificar correctament els espais rurals, definir-los amb exactitud i comprendre quins són els elements clau per la seva definició. |
A2 A3 A9 A16 A19 A23
|
B1 B3 B8 B11 B35
|
C5
|
Entendre les diferències entre els distints espais rurals i comprendre quins són els condicionants que els afecten |
A3 A9 A12 A15 A16 A19 A21 A23 A24 A25 A28
|
B1 B3 B8 B11 B18 B35
|
C5
|
Ser capaç de sintetitzar la informació rebuda de tal manera que combinant diversos coneixements formuli judicis d’interpretació del paisatge rural. |
A3 A8 A12 A16 A19 A21 A22 A23 A24 A25 A28
|
B1 B3 B4 B8 B9 B11 B18 B20 B27 B35
|
C5
|
Ser capaç de verificar els canvis que es produeixen en els espais rurals, deduir-ne les causes i distingir els factors que intervenen en els usos socials de l’espai rural. |
A3 A12 A15 A16 A19 A21 A22 A23 A25 A28
|
B1 B3 B4 B8 B11 B18 B20 B35
|
C5
|
Conèixer i comprendre quines són les causes que forcen a l’establiment de les distintes polítiques que afecten al medi rural i ser capaç de deduir-ne algunes consequències |
A3 A9 A16 A19 A22 A23 A25 A28
|
B1 B8 B11 B18 B27 B35
|
C5
|
Ser capaç de recollir les dades, calcular la rendibilitat d’una explotació agrícola i entendre’n les conseqüències. |
A15 A16 A22 A24 A25 A28
|
B1 B3 B4 B8 B11 B18 B20 B35
|
C5
|
Tenir una visió crítica de l’entorn que l’envolta a partir de la reflexió i de la discussió |
A9 A12 A16 A21 A22 A23 A25 A28
|
B1 B3 B4 B5 B8 B9 B13 B18 B20
|
C5
|
Ser capaç de treballar en equip. |
A8 A14 A15 A16 A22 A23 A24 A25 A28
|
B1 B3 B4 B5 B8 B9 B13 B32
|
C2 C5
|
Ser capaç d’interpretar les resultants del paisatge i diagnosticar la situació actual i preveure situacions futures. |
A3 A8 A9 A16 A19 A21 A22 A23 A24 A28
|
B1 B3 B4 B5 B8 B9 B11 B18 B35
|
C5
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
PART I: GENERALITATS (setmanes 1 - 5) |
|
I.I.- L'ESTUDI (setmanes 1 - 2)
1.- Els espais rurals.
1.1.- Evolució de l'estudi de la geografia rural.
1.2.- Àmbit d'estudi de la geografia rural.
|
|
I.II.- CARACTERÍSTIQUES DE L'ESPAI RURAL. VIURE AL CAMP (setmanes 3-5)
2.- Els homes i la Terra.
2.1.- La població rural. Qui viu al camp?
2.2.- El poblament. Com es viu en el medi rural?
2.3.- A qui pertany la terra?
2.4.- La valoració del paisatge
|
|
PART II: FUNCIONS. UTILITZACIÓ DELS TERRITORIS RURALS. (set. 6 - 12) |
|
II.I.- AGRÍCOLA. UTILITZACIÓ AGRÍCOLA DELS TERRITORIS RURALS (set. 6-9)
3.- Factors del paisatge agrari
3.1.- Els factors físics
3.2.- Els factors socials i tecnològics
3.3.- Els factors econòmics
|
|
II.II.- ALTRES FUNCIONS. UTILITZACIÓ NO AGRÍCOLA DELS TERRITORIS RURALS (setmanes 10 - 12)
4.- Funcions i processos caractrístics de l'espai rural
4.1.- Processos transformadors de l'espai rural
4.2.- Les funcions de l'espai rural: les activitats, elements característics i nous usos del sòl
4.3.- Les indústries rurals
4.4.- La localització de les activitats comercials i de serveis a l'espai rural
4.5.- Les residències secundàries
4.6.- El turisme rural i l'agroturisme
4.7.- El neioruralisme
4.8.- El futur de l'espai rural
|
|
PART III: POLÍTIQUES RURALS. ORDENACIÓ I GESTIÓ DELS TERRITORIS RURALS (setmanes 13 - 15) |
|
III.I.- EUROPA. DE LES PRIVACIONS ALS EXEDENTS. VAQUES BOGES, PESTES PORCINES I ALTRES FEBRES
5.- L'ordenació del territori en el medi rural
6.- Principals polítiques comunitàries per al món rural
6.1.- La Política Agrària Comuna
6.2.- Les noves reformes
7.- Les propostes a Catalunya
8.- El futur del món rural en el context comunitari
|
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics. Classe introductòria i seminaris a partir de les lectures proposades. |
|
Part I: Generalitats (setmana 1a5) |
|
PartII: Funcions: Utilització dels territori rurals (setmana 6a12 |
|
I.I-L'estudi (setmana1i2)
1-Els espais rurals
I.II Caracteristiques de l'espai rural. Viure al camp.(Setmana 3,4,i5)
2-Els homes i la terra |
|
II.I-Agricola. Utilització Agricola dels territoris rurals (setmana 6,7,8,i9)
3- Factors del paisatge agrari |
|
Part III: Politicas rurals: Ordenació i Gestió dels territoris rurals (13,14,i 15) |
|
III.I Europa. de las privacions als exedents:
Exircicis practics:
-1hora recerca i consultes estadisticasde població mundial (setmana2).
-4hores de recerca i preparació d'informació anterior a les sortides.
-2hores per sortida.
-2hores de calcul de rendabilitat d'eplotació agricola.
-comenteri
-Visualització i comentari (video). la Revolució (2h) setmana 8
-visualització i comentari (video). les segones residencies(2hores). setmana11. |
|
Sortides de camp |
|
-La distribuciódels espais rurals. 8 hores
-La multifuncionalitat dels espais Rurals: 8hores |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
29 |
49 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
8 |
12 |
Seminaris |
|
4 |
10 |
14 |
Estudis previs |
|
0 |
14 |
14 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
12 |
3 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
6 |
0 |
6 |
Proves pràctiques |
|
11 |
25 |
36 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició amb suport audiovisual. 10 sessions d'introducció al temes que es desenvoluparan als seminaris. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Càlculs i anàlisis estadístiques |
Seminaris |
Discussió, debat i anàlisi del temari de l'assignatura a partir de la lectura d'articles i capítols de llibres.
|
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne. |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de 2 visites a diferents àmbits teritorials i institucions. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Seminaris |
Atenció personalitzada |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Suport individual al seguiment de l’assignatura, dels seminaris i dels exercicis pràctics. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lliurament de les pràctiques |
5% |
Seminaris |
Lliurament de les ressenyes dels seminaris |
5% |
Pràctiques de camp/sortides |
Lliurament de les ressenyes de les dos sortides programades |
5% |
Proves objectives de preguntes curtes |
L’avaluació de la teoria es farà a partir del resultat de tres proves parcials de cada part del temari. Si s’aproven totes tres no caldrà fer l’examen final. Les proves son eliminatòries i a l'exàmen final només caldrà examinar-se de la part o parts no superades. En cas de no aprovar-ho tot en aquesta primera convocatòria es pot accedir a una segona convocatòria però en aquest cas caldrà fer-ho de la totalitat del temari.
En les proves escrites s’hauran de contestar diferents tipus de preguntes:
• Assenyalar la veritat o falsedat d’una informació.
• Definició sintètica de conceptes
• Interpretació fonamentada de fets i anàlisi de quadres o gràfiques estadístiques
• Desenvolupament d’un tema
|
15% |
Proves pràctiques |
La part més important de l'assignatura es farà a partir de la presentació d’un treball en grup de 2 o 3 alumnes.
El treball es presentarà en tres parts que s’avaluaran per separat i es correspondran amb tres parts del temari. Caldrà fer-ne una presentació en els terminis indicats. L’assistència a les presentacions és obligatòria.
Part I: setmana 6
Part II: setmana 11
Part III: setmana 15
|
60%
|
Altres |
Participació activa a l'aula |
0% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És condició necessària per a poder aprovar, haver-ho presentat tot i obtenir un mínim de 5,0 a les pràctiques i a les proves parcials. |
Bàsica |
Aldomà Bixadé, Ignasi. (1998), Amb el permis de barcelona, l'altre societat urbana, Pagès Editores,
Generañitat de Catalunya DARP (2006), Conclusions del Congrés del Món Rural, Generalitat de Catalunya,
Garcia Ramon,M.D et al (1995), Geografia rural. Espacio y Sociedades, Sintesis,
Guillardot,Pierre, Geographie rurale, Universités, geographie. Paris,
Garcia Ramon,M.D. et al (1995), Methodos y conceptos en geografia rural, Oikos-Tau,
|
-Recerques de bases de dades.
-Lectures de prensa
-Lectura d'articles |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|