DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GEOGRAFIA RURAL Codi 12091105
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
SALVAT SALVAT, JAUME
Adreça electrònica jaume.salvat@urv.cat
Professors/es
SALVAT SALVAT, JAUME
Web http://www.sre.urv/web/geografia
Descripció general i informació rellevant Estudi dels espais rurals i els elements que l'integren, les diferents problemàtiques associades i les funcions que es desenvolupen amb l'objectiu d'interpretar els canvis constants que es produeixen. Com els espais rurals s’articulen en una societat cada cop més urbanitzada. Anàlisi de la multifuncionalitat d’aquests espais i de les noves funcions que s’hi desenvolupen.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar correctament els espais rurals, definir-los amb exactitud i comprendre quins són els elements clau per la seva definició. A2
A3
A9
A16
A19
A23
B1
B3
B8
B11
B35
C5
Entendre les diferències entre els distints espais rurals i comprendre quins són els condicionants que els afecten A3
A9
A12
A15
A16
A19
A21
A23
A24
A25
A28
B1
B3
B8
B11
B18
B35
C5
Ser capaç de sintetitzar la informació rebuda de tal manera que combinant diversos coneixements formuli judicis d’interpretació del paisatge rural. A3
A8
A12
A16
A19
A21
A22
A23
A24
A25
A28
B1
B3
B4
B8
B9
B11
B18
B20
B27
B35
C5
Ser capaç de verificar els canvis que es produeixen en els espais rurals, deduir-ne les causes i distingir els factors que intervenen en els usos socials de l’espai rural. A3
A12
A15
A16
A19
A21
A22
A23
A25
A28
B1
B3
B4
B8
B11
B18
B20
B35
C5
Conèixer i comprendre quines són les causes que forcen a l’establiment de les distintes polítiques que afecten al medi rural i ser capaç de deduir-ne algunes consequències A3
A9
A16
A19
A22
A23
A25
A28
B1
B8
B11
B18
B27
B35
C5
Ser capaç de recollir les dades, calcular la rendibilitat d’una explotació agrícola i entendre’n les conseqüències. A15
A16
A22
A24
A25
A28
B1
B3
B4
B8
B11
B18
B20
B35
C5
Tenir una visió crítica de l’entorn que l’envolta a partir de la reflexió i de la discussió A9
A12
A16
A21
A22
A23
A25
A28
B1
B3
B4
B5
B8
B9
B13
B18
B20
C5
Ser capaç de treballar en equip. A8
A14
A15
A16
A22
A23
A24
A25
A28
B1
B3
B4
B5
B8
B9
B13
B32
C2
C5
Ser capaç d’interpretar les resultants del paisatge i diagnosticar la situació actual i preveure situacions futures. A3
A8
A9
A16
A19
A21
A22
A23
A24
A28
B1
B3
B4
B5
B8
B9
B11
B18
B35
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
PART I: GENERALITATS (setmanes 1 - 5)
I.I.- L'ESTUDI (setmanes 1 - 2)
1.- Els espais rurals.
1.1.- Evolució de l'estudi de la geografia rural.
1.2.- Àmbit d'estudi de la geografia rural.
I.II.- CARACTERÍSTIQUES DE L'ESPAI RURAL. VIURE AL CAMP (setmanes 3-5)
2.- Els homes i la Terra.
2.1.- La població rural. Qui viu al camp?
2.2.- El poblament. Com es viu en el medi rural?
2.3.- A qui pertany la terra?
2.4.- La valoració del paisatge
PART II: FUNCIONS. UTILITZACIÓ DELS TERRITORIS RURALS. (set. 6 - 12)
II.I.- AGRÍCOLA. UTILITZACIÓ AGRÍCOLA DELS TERRITORIS RURALS (set. 6-9)
3.- Factors del paisatge agrari
3.1.- Els factors físics
3.2.- Els factors socials i tecnològics
3.3.- Els factors econòmics
II.II.- ALTRES FUNCIONS. UTILITZACIÓ NO AGRÍCOLA DELS TERRITORIS RURALS (setmanes 10 - 12)
4.- Funcions i processos caractrístics de l'espai rural
4.1.- Processos transformadors de l'espai rural
4.2.- Les funcions de l'espai rural: les activitats, elements característics i nous usos del sòl
4.3.- Les indústries rurals
4.4.- La localització de les activitats comercials i de serveis a l'espai rural
4.5.- Les residències secundàries
4.6.- El turisme rural i l'agroturisme
4.7.- El neioruralisme
4.8.- El futur de l'espai rural
PART III: POLÍTIQUES RURALS. ORDENACIÓ I GESTIÓ DELS TERRITORIS RURALS (setmanes 13 - 15)
III.I.- EUROPA. DE LES PRIVACIONS ALS EXEDENTS. VAQUES BOGES, PESTES PORCINES I ALTRES FEBRES
5.- L'ordenació del territori en el medi rural
6.- Principals polítiques comunitàries per al món rural
6.1.- La Política Agrària Comuna
6.2.- Les noves reformes
7.- Les propostes a Catalunya
8.- El futur del món rural en el context comunitari
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics. Classe introductòria i seminaris a partir de les lectures proposades.
Part I: Generalitats (setmana 1a5)
PartII: Funcions: Utilització dels territori rurals (setmana 6a12
I.I-L'estudi (setmana1i2)
1-Els espais rurals
I.II Caracteristiques de l'espai rural. Viure al camp.(Setmana 3,4,i5)
2-Els homes i la terra
II.I-Agricola. Utilització Agricola dels territoris rurals (setmana 6,7,8,i9)
3- Factors del paisatge agrari
Part III: Politicas rurals: Ordenació i Gestió dels territoris rurals (13,14,i 15)
III.I Europa. de las privacions als exedents:
Exircicis practics:
-1hora recerca i consultes estadisticasde població mundial (setmana2).
-4hores de recerca i preparació d'informació anterior a les sortides.
-2hores per sortida.
-2hores de calcul de rendabilitat d'eplotació agricola.
-comenteri
-Visualització i comentari (video). la Revolució (2h) setmana 8
-visualització i comentari (video). les segones residencies(2hores). setmana11.
Sortides de camp
-La distribuciódels espais rurals. 8 hores
-La multifuncionalitat dels espais Rurals: 8hores

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 29 49
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 8 12
Seminaris
4 10 14
Estudis previs
0 14 14
Pràctiques de camp/sortides
12 3 15
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de preguntes curtes
6 0 6
Proves pràctiques
11 25 36
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició amb suport audiovisual. 10 sessions d'introducció al temes que es desenvoluparan als seminaris.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Càlculs i anàlisis estadístiques
Seminaris Discussió, debat i anàlisi del temari de l'assignatura a partir de la lectura d'articles i capítols de llibres.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Pràctiques de camp/sortides Realització de 2 visites a diferents àmbits teritorials i institucions.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Seminaris
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Descripció
Suport individual al seguiment de l’assignatura, dels seminaris i dels exercicis pràctics.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament de les pràctiques 5%
Seminaris Lliurament de les ressenyes dels seminaris 5%
Pràctiques de camp/sortides Lliurament de les ressenyes de les dos sortides programades 5%
Proves objectives de preguntes curtes L’avaluació de la teoria es farà a partir del resultat de tres proves parcials de cada part del temari. Si s’aproven totes tres no caldrà fer l’examen final. Les proves son eliminatòries i a l'exàmen final només caldrà examinar-se de la part o parts no superades. En cas de no aprovar-ho tot en aquesta primera convocatòria es pot accedir a una segona convocatòria però en aquest cas caldrà fer-ho de la totalitat del temari.
En les proves escrites s’hauran de contestar diferents tipus de preguntes:
• Assenyalar la veritat o falsedat d’una informació.
• Definició sintètica de conceptes
• Interpretació fonamentada de fets i anàlisi de quadres o gràfiques estadístiques
• Desenvolupament d’un tema
15%
Proves pràctiques La part més important de l'assignatura es farà a partir de la presentació d’un treball en grup de 2 o 3 alumnes.
El treball es presentarà en tres parts que s’avaluaran per separat i es correspondran amb tres parts del temari. Caldrà fer-ne una presentació en els terminis indicats. L’assistència a les presentacions és obligatòria.
Part I: setmana 6
Part II: setmana 11
Part III: setmana 15
60%
Altres

Participació activa a l'aula

0%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És condició necessària per a poder aprovar, haver-ho presentat tot i obtenir un mínim de 5,0 a les pràctiques i a les proves parcials.


Fonts d'informació

Bàsica Aldomà Bixadé, Ignasi. (1998), Amb el permis de barcelona, l'altre societat urbana, Pagès Editores,
Generañitat de Catalunya DARP (2006), Conclusions del Congrés del Món Rural, Generalitat de Catalunya,
Garcia Ramon,M.D et al (1995), Geografia rural. Espacio y Sociedades, Sintesis,
Guillardot,Pierre, Geographie rurale, Universités, geographie. Paris,
Garcia Ramon,M.D. et al (1995), Methodos y conceptos en geografia rural, Oikos-Tau,


-Recerques de bases de dades.

-Lectures de prensa

-Lectura d'articles

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent