DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GEOGRAFIA DELS PAÏSOS SUBDESENVOLUPATS Codi 12091204
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Adreça electrònica iban.garciabores@urv.cat
Professors/es
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Web http://www.sre.urv/web/geografia
Descripció general i informació rellevant Comprendre conceptes i teories del desenvolupament i dels indicadors del desenvolupament, així com apropar l'alumne a la realitat del subdesenvolupament i la seva problemàtica.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer l'assignatura A15
A24
B1
B3
B4
B5
B9
B11
B13
B17
B20
B26
B30
B32
B33
B35
C2
C3
C5
Adquirir, comprendre i identificar conceptes, teories i indicadors del desenvolupament A1
A2
A26
A31
B3
B4
B8
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B30
B35
C2
Diferenciar i comparar la realitat i diversitat del desenvolupament A1
A2
A3
A4
A5
A8
A9
A12
A13
A16
A17
A19
A20
A21
A22
A25
A26
A31
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B30
B35
C2
Diferenciar i comprendre la problemàtica demogràfica dels Països Subdesenvolupats A1
A3
A5
A8
A9
A13
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A23
A26
A31
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B30
B35
C2
Diferenciar i comprendre els sectors productius i de serveis dels Països Subdesenvolupats A1
A3
A4
A5
A8
A9
A13
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A22
A23
A26
A31
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B30
B35
C2
Diferenciar i comparar els sistemes urbans i rurals dels Països Subdesenvolupats A1
A3
A5
A8
A9
A13
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A23
A26
A31
B1
B3
B4
B7
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B30
B35
C2
Avaluar els fenòmens de la globalització i mundialització A1
A3
A4
A5
A8
A9
A13
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A23
A26
A31
B1
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B30
B35
Pendre consciència que el subdesenvolupament és un problema de tot el món. A9
A17
A20
A21
A26
B5
B17
B18
B19
B24
B32
B35
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1.- Conceptes, teories i indicadors del subdesenvolupament. Mundialització i subdesenvolupament.
2.- La problemàtica demogràfica: distribució, dinàmica, estructura de la població, polítiques demogràfiques, qualitat de vida.
3.- Els espais rurals: l'agricultura i ramaderia. Sistemes de producció tradicionals i actuals.
4.- L'explotació dels recursos naturals: energia i matèries primeres. El paper dels recursos naturals en el desenvolupament i els impactes mediambientals.
5.- La indústria.
6.- El creixement urbà: les ciutats del Tercer Món, causes del creixement urbà, sistemes urbans i desenvolupament.
7.- Moviments i fluxos: comerç i transport.
8.- Tipologies dels països subdesenvolupats. Els plans de desenvolupament. Institucions, comunitats, societat i desenvolupament.
CONTINGUTS PRÀCTICS Ressenyes d'articles relacionats amb el desenvolupament.
Ressenya d'una pel•lícula i/o documental sobre algun aspecte que mostri factors de subdesenvolupament.
Realització de càlculs d'indexs de desenvolupament.
Comentaris sobre diferents anàlisis ja realitzats de dades de desenvolupament.
Estudi i anàlisi de la situació de desenvolupament d'algun país.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
23 0 23
Seminaris
10 0 10
Treballs
20 25 45
Estudis previs
0 15 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
14 0 14
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de desenvolupament
4 30 34
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, els seus continguts, metodologia i procés d'avaluació
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura
Seminaris 5 sessions per a debatre sobre els continguts teòrics i els articles proposats.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'una pràctica amb suport informàtic.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Sessions amb el professor per al seguiment de treballs i resolució de dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Partcipació de l'alumnat en els diferents sessions 20%
Treballs Dossier dels informes de cada pràctica. 40%
Proves de desenvolupament Es realitzaran dues proves parcials 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria s'avaluaran els mateixos apartats que en l'avaluació continuada i per tant és indispensable haver realitzat i presentar els treballs, pràctiques, etc., del curs


Fonts d'informació

Bàsica le monde diplomatique, Geopolitica del caos, Barcelona, 2003, 4ª ed
Le monde diplomatique, Atlas de le monde diplomatique, Ed Cybermonde, S.L Barcelona, 2003
PNUD, Informe sobre desenvolupament humà, , 2007-2008

Durant el curs es facilitaran diversos recursos electrònics.

Complementària GEORGEG,P., Geografia de las desigualdades, Oikos-Tau, 1983
LACOSTE,Y, Geografia del subdesarrollo, Ariel, 1978
HOY, D y otros, Gª y desarrollo. un enfoque regional..., FCE, Mexico, 1988
PUYOL, R. et al, Los grandes problemas actuales de la poblacion, Ed Sintesis, Madrid, 1993
MANERO, F., Subdesarrollo y PP SS, Col. Temas clave, Salvat, Madrid, 1983

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent