Objectius |
Competències |
Conèixer informació bàsica sobre la assignatura: estructura, criteris d'avaluació, desenvolupament de les classes |
A7
|
B9 B11
|
|
Coneixer els fonaments de la Teoria de Sistemes i la seva aplicació al medi. |
A2 A4 A26
|
B7 B8 B9
|
C5
|
Adquirir i distingir diferents metodologies de classificació del medi físic |
A4 A5 A7 A8 A14 A22
|
B7 B8 B9 B11
|
C2
|
Identificar i classificar els diferents components del medi físic |
A4 A7 A15 A16 A21 A24 A27
|
B7 B8 B9 B11 B12
|
|
Deduir i interpretar interrelacions entre els diferents subsistemes del medi |
A4 A7 A8 A15 A18 A24 A27 A28
|
B2 B4 B7 B8 B10 B11 B12 B18 B29 B35
|
C2
|
Captar la dimensió temporal i espacial dels processos ambientals |
A4 A8 A20 A21 A23 A25 A27
|
B1 B5 B7 B17 B18 B19 B21 B27 B32
|
C3 C5
|
Explicar, classificar i interpretar els elements ambientals d'un territori |
A4 A7 A8 A10 A16 A17 A27
|
B8 B10 B11 B28
|
C2
|
Classificar diferents tipus de medis |
A4 A7 A8 A10 A13 A15 A16 A17 A19 A20 A22 A24
|
B7 B8 B10 B11 B12 B17 B35
|
C2 C3
|
Adquirir i utilitzar tècniques de representació cartogràfica |
A6 A10 A13
|
B10 B11 B28 B33
|
C2
|
Compendre i interpretar la informació ambiental |
A4 A8 A16 A17 A20
|
B18 B19 B26 B27 B35
|
|
Coneixer, comparar i interpretar ricos ambiental |
A4 A8 A16 A17 A19
|
B8 B11 B12 B21 B27 B32
|
|
Evaluar el risc en els diferents subsistemes que conformen el medi |
A4 A7 A10 A16 A17 A18 A19
|
B7 B8 B12 B14 B29 B32 B34
|
|
Identificar i senyalar quantitativament i gràficament zones de risc |
A4 A6 A8 A13 A15 A22
|
B4 B6 B7 B11 B31
|
C2
|
Tema |
Subtema |
0.LA VISIÓ INTEGRAL DEL MEDI FÍSIC |
Aplicació de la teoria de Sistemes al Medi. Subsistemes integrants i interaccions |
I. LES METODOLOGIES D’INTEGRACIÓ DEL MEDI NATURAL |
Les aplicacions biogeografiques
L’anàlisi dinàmic: biostàsia i rexistàsia
El mètode ecogeogràfic
Els medis estables, inestables i integrats.
|
II. L’INVENTARI DEL MEDI |
Aspectes a considerar en els diferents components.
Tècniques de recollida d’informació.
L'avaluació i cartografia del medi físic.
|
III. ELS RISCOS NATURALS |
La franja litoral
Moviments de vessants
Risc karstic
Licuació i subsidència
Crescudes i inundacions. Càlcul de cabals i condicionants geomorfològics
Periglaciarisme
Incèndis forestals.
|
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Treball de Camp a l'àrea objecte d'anàlisi
Pràctiques fisico-quimiques al laboratori
Treball pràctic a l'aula d'informatica sobre l'àrea objecte d'anàlisi |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
14 |
28 |
42 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
0 |
8 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
16 |
8 |
24 |
Pràctiques a laboratoris |
|
6 |
4 |
10 |
Seminaris |
|
15 |
30 |
45 |
Treballs |
|
2 |
16 |
18 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció de l'assignatura i avaluació |
Sessió Magistral |
Enfocs metodològics i tècniques d'inventari del medi fisic |
Pràctiques de camp/sortides |
Recollida de dades |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
sintesis d'informació analitzada |
Pràctiques a laboratoris |
Obtenció de dades a través d'anàlisis fisico-quimics |
Seminaris |
Riscos naturals. |
Treballs |
Inventari i analisi del medi físic |
|
Pràctiques de camp/sortides |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Atenció personalitzada |
Pràctiques a laboratoris |
Treballs |
|
Descripció |
Guia personalitzada o en petits grups del treball a realitzar sobre una àrea d'estudi |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques de camp/sortides |
Obligatori. Obtencio de dades |
10 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Anàlisi i gestió de la informació ambiental. Utilitzar correctament les eines informatiques |
15 |
Pràctiques a laboratoris |
Analitzar i obtenir informació a partir de mostres |
10 |
Seminaris |
Exposició d'un tema |
30 |
Treballs |
Identificació, anàlisi i interpretació dels elemements del medi físic i els seus riscos |
35 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les pràctiques i el treball formen un bloc al vltant de l'àrea seleccionada d'estudi |
Bàsica |
J. CADIÑANOS & G. MEAZA, Bases para una biogeografia aplicada: criterios y sistemas, Ed Geoforma,
J. L. PEÑA MONNÉ, Cartografia geomorfologica. basica y aplicada, Ed. Geoforma,
COBERTERA, E., Edafología aplicada, Cátedra, 1993
GUTIÉRREZ ELORZA, Mateo, Geomorfología climática, Omega, cop., 2001
BOLOS, M., Manual de la ciencia del paisaje, Masson, 1992
CHOW V. T. , MAIDMENT, D.R. & MAYS, L.W.,, Hidrología Aplicada, Ed. Mc Graw-Hill, 1994
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GEOGRAFIA FÍSICA I. GEOMORFOLOGIA/12091001 | GEOGRAFIA FÍSICA. BIOGEOGRAFIA/12091106 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|