Objectius |
Competències |
1.- Comprendre els conceptes i fonaments teòrics del desenvolupament aplicat a escala regional i local |
A1 A9 A10 A16 A19 A23 A31
|
B4 B8 B15 B18 B29
|
C1
|
2.- Conèixer exemples de models i formes de desenvolupament |
A3 A8 A9 A11 A16 A19 A25
|
B1 B8 B11 B17 B18 B35
|
C1 C3 C4
|
3.- Comprendre el paper dels agents i la importància de la participació en els processos i plans de desenvolupament regional i local |
A7 A12 A14 A24 A26 A29 A31
|
B1 B2 B4 B8 B11 B19 B23 B25
|
C3 C5
|
4.-Analitzar i experimentar metodologies de planejament estratègic i de desenvolupament sostenible |
A7 A8 A10 A11 A14 A15 A16 A21 A23 A24 A27 A28
|
B1 B2 B4 B5 B8 B9 B11 B12 B13 B19 B22 B27 B31
|
C2 C3 C5
|
5.- Conèixer les polítiques de desenvolupament de la Unió Europea |
A1 A11 A19 A20 A23 A24 A26
|
B1 B4 B5 B11 B17 B21 B26 B27
|
C1 C3 C4
|
6.- Realització en equip d'un treball pràctic de desenvolupament d'una comarca o àrea comarcal de la demarcació de Tarragona |
A7 A8 A9 A10 A11 A13 A14 A15 A16 A21 A24 A26 A28
|
B2 B4 B5 B8 B9 B10 B12 B13 B18 B19 B22 B25 B29
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
|
1.- Conceptes de desenvolupament regional i local.
- El desenvolupament sostenible. |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teròrics |
|
2.- Teories sobre el desenvolupament: La base econòmica.
- El paper de les exportacions.
- La substitució d’importacions.
- L’encadenament cap endavant i endarrera.
- Els cercles acumulatius.
- El diamant de Porter.
- La societat del coneixement. |
|
3.- Exemples:
a/ Els complexos industrials.
b/ Els pols de desenvolupament.
c/ Els districtes industrials.
d/ Els parcs científics i tecnològics.
e/ Els sistemes locals territorials. |
|
4.- Les diagnosis del desenvolupament.
- Les metodologies. |
|
5.- El paper dels agents i de la participació social en el desenvolupament |
|
6.- Anàlisi de Plans estratègics i les Agendes 21. |
|
7.- Polítiques de desenvolupament regional i local.
- Alguns programes de la Unió Europea (Terra, Interreg, Equal…) |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
Les pràctiques es realitzaran a base d’aplicar els elements teòrics a l’anàlisi d' un cas de
desenvolupament de les comarques de la demarcació de Tarragona. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Treballs |
|
22 |
22 |
44 |
Fòrums de discussió |
|
2 |
3 |
5 |
Sessió Magistral |
|
27 |
53 |
80 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
15 |
0 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
1 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
Proves orals |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició general del contingut de l'assignatura, sistema d'avaluació, bibliografia comentada, fonts virtuals d'informació |
Treballs |
Els treballs consisiran en lectures, més el reball de curs a realitzar en equip sobre un pla de desenvolupament local o comarcal d'una àrea de les comarque de la demarcació de Tarragona |
Fòrums de discussió |
Discussió a partir de lectures sobre experiències de desenvolupament local |
Sessió Magistral |
Exposició de conceptes, teories, mètodes, polítiques, instruments, etc. relacionats amb la matèria de desenvolupament regional i local |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de dos sortides de tot el dia. |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Consistirà en una orientació personalitzada sobre les lectures i el treball a efectuar pels alumnes |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves orals |
Discussió sobre els conceptes, teories i políques de desenvolupament local i regional |
35% |
Proves pràctiques |
Avaluació del treball realitzat sobre desenvlupament local o regional d'una àrea de la demarcació de Tarragona. |
55% |
Altres |
Assistència i participació a classe |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria versarà en una prova oral i les rectificacions que s'hagin fet en el treball de curs. |
Bàsica |
BORJA, J.; CASTELLS, M., Local y global. La gestión de les ciudades en la era de la, Taurus, 1997
ELKAN, W., Introducción a la teoría económica del desarrollo, Penguin-Alianza, 1982
PRECEDO, A, Nuevas realidades territoriales para el siglo XXI. Desarrollo local, identidad territorial y ciudad difusa, Sintesis, 2004
RODRÍGUEZ, F., Manual de Desarrollo Local, Ediciones Trea, 1999
VACHON, B., Le développement local. Theorie et practique, Gaetan Morin, 1993
TARROJA, A.; CAMAGNI, R., Una nueva cultura del territorio, Diputació de Barcelona, 2006
NOVO, Maria, El desarrollo sostenible, Pearson/Prentice Hall, 2006
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
DESENVOLUPAMENT RURAL/12092117 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GEOGRAFIA HUMANA II. GEOGRAFIA ECONÒMICA/12091004 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|