Objectius |
Competències |
1. Definir conceptes de planejament territorial |
A1 A2 A5
|
|
|
2. Identificar els antecedents del planejament territorial tant a escala global com a Catalunya |
A1 A2
|
|
|
3. Comprendre les relacions i diferències entre planejament territorial i urbanisme |
A3 A4 A9 A21
|
|
|
4. Explicar la necesitat d'aplicar un enfoc multidisplinari i interdisciplinari en la temàtica del planejament territorial |
A5 A8 A17 A26
|
|
|
5. Analitzar la diferent percepció que al llarg de la història l'home ha tingut del territori |
A9 A17
|
B8 B18
|
|
6. Distingir els diferents sistemes de planejament territorial |
A1 A5
|
B8 B18
|
|
7. Utilitzar bases de dades |
A6 A8 A15
|
B8 B10
|
C2
|
8. Analitzar les figures de planejament territorial existents a Catalunya |
A1 A5 A16 A24
|
B8 B18
|
|
9. Prendre consciència de la necessitat de dur a terme una planejament territorial |
A5 A16 A17
|
B7 B18 B19 B27
|
|
10. Contribuir a la millora del medi ambient a partir del planejament territorial |
A5 A14 A17
|
B5 B7 B27
|
C3
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
1. Concepte de planejament territorial. Diferències i relacions entre urbanisme i
planejament territorial. Planejament i organització territorial. Planejament territorial i
planejament estratègic. Les Agendes 21. |
|
2. Antecedents del planejament territorial: la Tenessee Valley Autorithy, els Plans
d’Amenegement, els Polos de Desarrollo... |
|
3. Antecedents a Catalunya. El concepte de Catalunya Ciutat. El Regional Plànning. El
Pla Macià. El Pla general d’Obres Publiques de 1935. El Pla provincial de Barcelona.
El Pla d’ordenació de la comarca de Barcelona. |
|
4. Sistemes de planejament territorial: planejament en cascada i planejament en xarxa. |
|
5. La llei de política territorial de Catalunya. El Pla territorial general i els Plans
territorials parcials. Planejament territorial sectorial. Conceptes, formulació i estructura.
Relacions entre plans. |
|
6. Altres planejaments: plans directors territorials i plans directors urbanístics. El
planejament urbanístic com a concreció del planejament territorial. |
CONTINGURS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
Les pràctiques inclouran visites als organismes responsables de la formulació i execució de planejament territorial (Dept. Política Territorial i obres Públiques), i l’anàlisi del planejament vigent amb l'estudi d'un cas. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Debats |
|
2 |
4 |
6 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
8 |
16 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
3 |
6 |
9 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
4 |
6 |
Treballs |
|
5 |
10 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar i sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts teòrics |
Debats |
Debat en grups sobre un tema referent a la planificació territorial de Catalunya |
Pràctiques de camp/sortides |
1 sortida guiada i 1 sortida de treball de camp |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessions pràctiques amb excercicis on s'utilitzin bases de dades geogràfiques |
Presentacions / exposicions |
Exposició a classe (grups) dels resultat obtinguts del treball de camp realitzat |
Treballs |
Lectura i anàlisi d'articles relacionats amb el planejament territorial de Catalunya i treballs relacionats amb les pràctiques |
|
Debats |
Presentacions / exposicions |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctiques de camp/sortides |
Treballs |
|
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d'activitat on es requereix atenció personalitzda i que s'nidica en el quadre de la planificació |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Preparació i participació en el debat |
15% |
Pràctiques de camp/sortides |
1 sortida guiada on l'alumne d'una manera guiada rebrà informació i 1 sortida de treball de camp amb treball autònom per part de l'alumne |
20% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Dossier de les pràctiques explicades i inicades per l'alumen de manera individual a l'alula informàtica |
15% |
Presentacions / exposicions |
Exposició a classe i presentació per escrit |
10% |
Treballs |
Presentació dels diferents treballs sol·licitats |
15% |
Proves de desenvolupament |
Prova on l'alumne ha de mostar els coneixements adquirits sobre planejament territorial de Catalunya |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
FORN I FOXÀ, Manuel de, i PASCUAL I ESTEVE, Josep M., La planificació estratègica territorial, Diputació de Barcelona, 1995
DEPARTAMENT DE POLÍTICA TERRITORIAL I OBRES PÚBLIQUES, Pla Territorial General de Catalunya, , 1995
DEPARTAMENT DE POLÍTICA TERRITORIAL I OBRES PÚBLIQUES, Pla Territorial Parcial de les Terres de l’Ebre, , 2001
HILDEBRAND, Andreas., Política de ordenación del territorio en Europa, Sevilla : Universidad de Sevilla ; Consejería de Obras Públicas y Transportes, 1996
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|