DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) AVALUACIÓ I CONTROL DE LA QUALITAT Codi 13012232
Ensenyament
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
3 1.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
RIU RUSELL, JORDI
Adreça electrònica jordi.riu@urv.cat
Professors/es
RIU RUSELL, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant La qualitat en tots els seus aspectes és una propietat extremadament valorada en l’actualitat. També els resultats dels laboratoris químics han de ser de qualitat. Aquesta assignatura té per objectiu proporcionar els conceptes teòrics i les nocions pràctiques necessàries per aconseguir una bona qualitat en els resultats d’anàlisi química. Els objectius més detallats que es persegueixen són: - saber la importància de la qualitat en la societat actual. - entendre que el terme qualitat no vol dir el mateix en tots els productes o serveis. - entendre les implicacions de la qualitat en la globalitat de l'empresa. - seleccionar el sistema de qualitat adequat per les necessitats del laboratori d'anàlisi. - distingir entre sistemes de qualitat obligatoris i voluntaris. - diferenciar entre normalització, certificació i acreditació. - identificar i distingir algunes de les normes de qualitat a nivell nacional i internacional. - validar adequadament un mètode analític. - calcular paràmetres de qualitat fonamentals com traçabilitat i incertesa. - avaluar la importància de les referències en el laboratori analític, i identificar-ne algunes. - controlar adequadament la qualitat dels resultats analítics. - emprar eines estadístiques per controlar els resultats analítics.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
saber la importància de la qualitat en la societat actual. A18
B11
B16
C5
entendre que el terme qualitat no vol dir el mateix en tots els productes o serveis. A18
entendre les implicacions de la qualitat en la globalitat de l'empresa A18
A22
B3
B11
B16
C5
seleccionar el sistema de qualitat adequat per les necessitats del laboratori d'anàlisi. A18
A22
B1
B2
B3
B11
B12
C5
distingir entre sistemes de qualitat obligatoris i voluntaris A18
B11
B16
C2
C5
diferenciar entre normalització, certificació i acreditació A18
B11
B16
C5
identificar i distingir algunes de les normes de qualitat a nivell nacional i internacional A18
B16
C5
validar adequadament un mètode analític A18
A22
A24
B1
B2
B3
B11
C5
calcular paràmetres de qualitat fonamentals com traçabilitat i incertesa A18
A22
A24
B1
B2
B3
B11
C5
avaluar la importància de les referències en el laboratori analític, i identificar-ne algunes. A18
A22
B11
B16
C2
C5
controlar adequadament la qualitat dels resultats analítics. A18
A22
A24
B11
B16
C2
C5
emprar eines estadístiques per controlar els resultats analítics. A18
A22
A24
B1
B11
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció a la qualitat. Principis bàsics
La qualitat total. Sistemes de qualitat. La qualitat al laboratori d’anàlisi.
Normalització, certificació i acreditació Aplicacions a l'anàlisi química
Normatives UNE-EN ISO 9000
UNE-EN ISO/IEC 17025
Control i assegurament de la qualitat al laboratori d’anàlisi química - Validació de mètodes analítics
- Paràmetres de qualitat dels mètodes analítics
- Tècniques per a l’avaluació i control de la qualitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
18 18 36
Presentacions / exposicions
11 22 33
Treballs
0 3 3
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Sessió Magistral Fonaments de l'assignatura
Presentacions / exposicions Els alumnes es dividiran en grups i realitzaran un treball relacionat amb el tema, el qual serà exposat públicament.
Treballs Treballs curts individuals sobre temes particulars de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Aclarir dubtes al despatx del professor.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Treball final per grups. Exposició i continguts del treball 25%
Treballs Exercicis de presentació individual al llarg del curs 15%
Proves objectives de preguntes curtes Examen escrit final 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica J.M. Andrade, Conceptos de calidad en la industria y laboratorios de análisis químicos, Universidade da Coruña, Servicio de publicacións, A Coruña, 1999
R. Compañó, A. Ríos, Garantía de la calidad en los laboratorios analíticos, Ed. Síntesis, Madrid, 2002
M.A. Colomer, A. Zaragoza, Gestió i control de la qualitat, Ed. de la Universitat de Lleida, Lleida, 2005
M. Valcárcel, A. Ríos, La calidad en los laboratorios analíticos, Ed. Reverté, Barcelona, 1992
S. Sagrado, M.J. Medina, E. Bonet, Y. Martín, Manual práctico de calidad en los laboratorios. Enfoque ISO 17025, Ed. Aenor, Madrid, 2004
M. Valcárcel, Principios de Química Analítica, Springer-Verlag, Barcelona, 1999

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent