Objectius |
Competències |
saber la importància de la qualitat en la societat actual. |
A18
|
B11 B16
|
C5
|
entendre que el terme qualitat no vol dir el mateix en tots els productes o serveis. |
A18
|
|
|
entendre les implicacions de la qualitat en la globalitat de l'empresa |
A18 A22
|
B3 B11 B16
|
C5
|
seleccionar el sistema de qualitat adequat per les necessitats del laboratori d'anàlisi. |
A18 A22
|
B1 B2 B3 B11 B12
|
C5
|
distingir entre sistemes de qualitat obligatoris i voluntaris |
A18
|
B11 B16
|
C2 C5
|
diferenciar entre normalització, certificació i acreditació |
A18
|
B11 B16
|
C5
|
identificar i distingir algunes de les normes de qualitat a nivell nacional i internacional |
A18
|
B16
|
C5
|
validar adequadament un mètode analític |
A18 A22 A24
|
B1 B2 B3 B11
|
C5
|
calcular paràmetres de qualitat fonamentals com traçabilitat i incertesa |
A18 A22 A24
|
B1 B2 B3 B11
|
C5
|
avaluar la importància de les referències en el laboratori analític, i identificar-ne algunes. |
A18 A22
|
B11 B16
|
C2 C5
|
controlar adequadament la qualitat dels resultats analítics. |
A18 A22 A24
|
B11 B16
|
C2 C5
|
emprar eines estadístiques per controlar els resultats analítics. |
A18 A22 A24
|
B1 B11
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
Introducció a la qualitat. |
Principis bàsics |
La qualitat total. Sistemes de qualitat. |
La qualitat al laboratori d’anàlisi. |
Normalització, certificació i acreditació |
Aplicacions a l'anàlisi química |
Normatives |
UNE-EN ISO 9000
UNE-EN ISO/IEC 17025 |
Control i assegurament de la qualitat al laboratori d’anàlisi química |
- Validació de mètodes analítics
- Paràmetres de qualitat dels mètodes analítics
- Tècniques per a l’avaluació i control de la qualitat
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
18 |
18 |
36 |
Presentacions / exposicions |
|
11 |
22 |
33 |
Treballs |
|
0 |
3 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura |
Sessió Magistral |
Fonaments de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes es dividiran en grups i realitzaran un treball relacionat amb el tema, el qual serà exposat públicament. |
Treballs |
Treballs curts individuals sobre temes particulars de l'assignatura. |
|
Atenció personalitzada |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Aclarir dubtes al despatx del professor. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Treball final per grups. Exposició i continguts del treball |
25% |
Treballs |
Exercicis de presentació individual al llarg del curs |
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen escrit final |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
J.M. Andrade, Conceptos de calidad en la industria y laboratorios de análisis químicos, Universidade da Coruña, Servicio de publicacións, A Coruña, 1999
R. Compañó, A. Ríos, Garantía de la calidad en los laboratorios analíticos, Ed. Síntesis, Madrid, 2002
M.A. Colomer, A. Zaragoza, Gestió i control de la qualitat, Ed. de la Universitat de Lleida, Lleida, 2005
M. Valcárcel, A. Ríos, La calidad en los laboratorios analíticos, Ed. Reverté, Barcelona, 1992
S. Sagrado, M.J. Medina, E. Bonet, Y. Martín, Manual práctico de calidad en los laboratorios. Enfoque ISO 17025, Ed. Aenor, Madrid, 2004
M. Valcárcel, Principios de Química Analítica, Springer-Verlag, Barcelona, 1999
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|