DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) INTERVENCIÓ SOCIAL EN L'ÀMBIT DE LA SALUT MENTAL Codi 15051207
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Adreça electrònica elisa.abellan@urv.cat
Professors/es
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Web
Descripció general i informació rellevant Donar una visió ajustada i real, del món de les persones amb problemes de salut mental, desmitificant el funcionament social d'aquests relacionats amb els estereotips, de manera que poguem identificar les necessitats que apareixin i desplegar les nostres habilitats i competències com a treballadors socials.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar les necessitats socials de les persones amb problemes de SM i facilitar-ne la seva satisfacció, atenent al procés d'enmalaltir i a la individualitat del subjecte A2
B3
C5
Identificar factors socials que permetin portar a terme un treball preventiu identificant els factors de risc i protecció per a l'aparició de recidives. A16
B3
Definir les funcions i el rol professional del TS en un equip interdisciplinari de salut mental A6
B1
C3
Promocionar les capacitats i els suports tant formals com informals que la persona amb TM en pugui necessitar per tal d'integrar-se socialment A10
B12
Aprendre a treballar en xarxa per tal de conèixer estratègies d'intervenció en persones amb problemes amb salut mental desde diferents serveis. A11
A18
A19
B1
Introduir a l'alumne en la realitat dels trastorns mentals i en l'evolució del concepte de salut mental i l'atenció generada en cadascun dels moments històrics per tal de comprendre el model d'atenció actual A5
B3
Adquirir una visió global i pràctica de la intervenció del TS com a membre de l'equip interdisciplinari en l'àmbit de la salut mental A23
B1
C3

Continguts
Tema Subtema
TEMA1:
Història i evolució de la psiquiatria i l'atenció a la malaltia mental. Salut i psiquiatria al sXXI. La salut mental a Catalunya
La realitat de la psiquiatria al llarg del temps, l'aportació dels psicofàrmacs.
El desenvolupament de la reforma psiquiàtrica.
Altres realitats en SM.
Noves tendencies en l'atenció a la salut mental a Catalunya
TEMA 2:
Marc conceptual. El trastorn psíquic i la seva dimensió social
normalitat/anormalitat, s.mental/malaltia mental/, malaltia mental/trastorns mentals,
Prevenció
factors psicosocials i malaltia mental
El cost de la salut mental
l'atenció en salut mental en les diferents etapes de la vida.
TEMA 3:
Nocions sobre psicopatologia
Conceptes generals de psicopatologia. Els sistemes de classificació diagnòstica.
Principals instruments d'avaluació
Principals quadres clínics, la seva expressió i tractament
TEMA 4:
Característiques clíniques del principals Trastorns mentals
Els trastorns psicòtics
Els trastorns de l'estat de l'ànim
Els trastorns d'ansietat
Els trastorns de personalitat
TEMA 5:
Les diferents modalitats de tractament en l'atenció als trastorns mentals.
EL tractament integral (Farmacològic, psicoterapeutic, rehabilitador.....)
La relació terapèutica
El tractament assertiu
L'atenció als TMS
El pla de serveis individualitzats (PSI)
Principals diferències entre l'atenció als TM en la població infantil/adulta.
TEMA 6:
L'abordate psicosocial dels TM
El treball en equip interdisciplinar
Aportacions del TS a l'equip
L'avaluació i resposta a les necessitats detectades
La relació amb el patiment.
TEMA 7:
La xarxa especialitzada de SM.
El treball interxarxes
Estructura i organització dels diferents serveis. (hospitalaris, comunitaris i de rehabilitació.)
La xarxa de doble patologia (DI+TM)
Què significa treballar en xarxa? competències i límits a les nostres intervencions.
Dificultats i reptes entre xarxes.
Les actituds professionals/les actituds personals
TEMA 8:
La rehabilitació psicosocial
Marc conceptual (rehabilitació/recuperació)
Agents implicats en la rehabilitació psicosocial comunitària
La rehabilitació socio-familiar
La rehabilitació laboral
la rehabilitació social
TEMA 9:
Els aspectes judicials en l'atenció a la persona amb trastorns mentals
Modalitats de tractament hospitalari, les necessitats d'internament, les mesures restrictives, el consentiment informat, la realització d'informes i certificats...
Mesures de protecció judicial (tuteles, curateles, rehabilitació pàtria potestad)
Mesures alternatives
Les persones amb TM en l'àmbit judicial (presons, psiquiàtrics penitenciaris, les UTE...)
Drets i deures dels pacients. La defensa dels seus interessos i drets.
TEMA 10:
Rol i funcions del treballador social en l'atenció a les persones amb problemàtica mental
Funcions generals i específiques
Reconeixement professional
Àmbits d'actuació
Eines de treball i metodologia
La nostra participació en la història clínica
Competències i límits de les nostres actuacions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Presentacions / exposicions
10 0 10
Sessió Magistral
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis
11 22 33
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
11 11 22
Treballs
2 2 4
Fòrums de discussió
3 1 4
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
7 4 11
Proves objectives de tipus test
8 9 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Cada tema s'iniciarà amb un marc conceptual per tal de dimensionar l'àrea a treballar desde una visió teòrica i pràctica
Presentacions / exposicions Els alumnes tindran l'oportunitat d'assistir a presentacions de professionals de la xarxa de salut mental sobre experiències innovadores i relevants en la nostra tasca com a TS.
Sessió Magistral Es presentarà als alumnes el contingut de l'assignatura de manera dinàmica i participativa
Resolució de problemes, exercicis Es treballarà de manera activa on la participació de l'alumne/a no es concreti en escoltar i prendre apunts sinó, amb exercicis que li permetin aprofundir en el tema de manera més fàcil i real.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària S'utilitzaren diferents tècniques grupals per movilitzar als alumnes i entre elles, l'organització en petitis grups on posicionar-se sobre un tema concret
Treballs Durant el curs de l'assignatura els alumnes tindran que realitzar un parell de treballs sobre un llibre i una pel.lícula relacionats amb temes de SM que seran avaluats mitjançant la resposta al guió facilitat prèviament a l'alumne i que valdran com a màxim 1 punt cada treball
Fòrums de discussió Per tal d'apropar al marc conceptual de cada tema i treballar els estereotips i idees preconcebudes, es treballarà mitjançant fòrums de discussió que prèviament l'alumne treballarà a casa intentant fer un anàlisis crític i objectiu

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Proves objectives de preguntes curtes
Proves objectives de tipus test
Descripció
Per tal que l'alumne assoleixi els objectius de l'assignatura, caldrà que realitzi a l'aula i fora d'aquesta per tal de facilitar al professor, els exercicis determinats per a cada tema. No s'acceptarà fora del plaç establert (últim dia de classe) cap treball per avaluar. L'atenció consistirà prèvia anunci, una atenció personalitzada en el despatx de tutories que per aquest afer, te fitxades unes hores d'atenció als alumnes. De la mateixa manera, l'accés al professor serà via e-mail o via tf. no solament per concertar entrevista sinò, per dubtes o qüestions que en poden sorgir. A l'avaluació final, es fitxarà dins del plaç, un dia pactat amb els alumnes per tal de fer la revisió de l'exàmen si així ho demanen

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Durant les sessions el professor aportarà exercics trets de la pràctica diària professional que permetin a l'alumne apropar-se a la realitat professional i a la problemàtica de les persones amb TM Es contemplarà en el conjunt de la participació de l'alumne a l'aula
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària L'expossició de supòsits pràctics estaran relacionats amb la pràctica professional quotidiana i intentarà adiestrar a l'alumne en el diagnòstic social i comprensió de l'avaluació clínica per tal de que aquest tingui coherència Es contemplarà en el conjunt de la participació de l'alumne a l'aula
Treballs Caldrà que l'alumne faci dos treballs relacionats amb l'assignatura: un sobre un llibre i un altre sobre una pel.lícula que es concretarà en la presentació de l'assignatura Cada treball valdrà 0,75 punts com a màxim
Proves objectives de preguntes curtes Durant les sessions i una vegada donada la matèria, l'alumne caldrà respongui a diferents proves objectives de pregntes curtes sobre el tema treballat amb l'objectiu d'interiortzar els continguts. Es contemplarà en el conjunt de la participació de l'alumne a l'aula
Proves objectives de tipus test Serà la prova final de l'assignatura i consistirà en una bateria de preguntes que l'alumne caldrà contesti i que serna penalitzades les que no siguin correctes. A la convocatòria de juny valdrà com a màxim 8 punts ja que es farà sumatori amb el treball a l'aula i els altres dos treballs a casa
Altres

S'avaluarà l'actitud participativa de l'alumne a l'aula així com es tindrà en compte la seva assistència o no Es realitzaran proves tipus test, casos pràctics i proves de preguntes curtes per tal d'avaluar nivell de coneixements assolits Es demanarà un recull de notícies que implicarà un anàlisi crític d'aquesta i la defensa davant del grup.

es contemplarà en l'avaluació final amb 0,5 punts
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la convocatòria de juny, es comptabilitzarà amb 1.5 punts màxim els treballs i 8 punts l'examen. Altres aspectes que es contemplaran serà l'assistència i participació, la realització dels difernts exercicis i el recull de noticies. Tot això es puntuarà mb 0.5 sempre i quan es garantitzi tres quarts parts de l'assistència.

No es guardarà la nota dels treballs per la segona convocatòria (septembre) de manera que en aquest cas, l'exàmen valdrà 10 punts. És recomanable que es realitzin els treballs ja que facilita l'àprovat o pujada de nota final.

Tanmateix, es pot escollir entre fer tots dos treballs com solament un. El treball és individual,no col.lectiu.

La data final d'entrega dels treballs serà quinze dies abans del dia de l'examen per tal de que la seva correcció estigui pel dia de la prova final.


Fonts d'informació

Bàsica Carmen Gómez Lavin, PSIQUIATRIA, SALUD MENTAL Y TRABAJO SOCIAL, Eunate, 2000
DOCUMENTOS TV, LA REFORMA PSIQUIÀTRICA A ESPANYA, , 2000
LA NOCHE TEMÀTICA, LA ESQUIZOFRÈNIA, TV 2, 2006
PIZZER, LA HISTÒRIA DE LA PSICOSIS, LABORATORI FARMACÈUTIC, 1998
DOCUMENTOS TV, EL CENTRO PSIQUIÀTRICO DE LEROS, , 1998
Carmelo Vázquez y Manuel Muñóz, ENTREVISTA DIAGNÓSTICA EN SALUD MENTAL, Editorial Síntesis, 2004
FEAFES, 1% ESQUIZOFRÈNIA, FEAFES, 2007
CUARTO MILENIO, LAS FOBIAS, TV2, 207


El Llibre de text serveix com a guia pel curs ja que el material presentat i treballat a l'aula s'amplia i complementa amb articles de revistes i altres publicacions i amb material presentat als congressos i jornades més acutals.

El material es facilitarà via moodle i fotocopisteria. Ja s'indicarà via el forum la seva consideració. S'inclourà tot aquell material documental que es consideri que l'alumne cal que conegui pel bon seguiment del contingut de l'assignatura. Per aquesta raó no s'especifica en la guia docent.

Recomanable la seva consulta per facilitar l'aprenentatge de la materia i imprescindible per assolir els mínims coneixements per aprovar l'assignatura.

Recomanable l'assistència a classe i el contacte amb el professor.

Complementària



Els articles correponen a diferents estudis epidemiológics en relació a diferents temes de salut mental i que estan relacionas amb la nostra pràctica com a TS. (clima familiar, tallers psioceducatius amb famílies, l'éxit de la rehabilitació laboral en els TMS...).

No s'indiquen específicament ja que s'intentarà seleccionar en funció de les característiques del grup i l'ús que fa del material

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomanable assistir a les classes presenciales per tal de poder seguir el tema. Resulta més fàcil sobretot pels temes de psicopatologia. Recomanable fer els treballs ja que ajuden per la nota final
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent