DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL I DROGODEPENDÈNCIES Codi 15051208
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
SALVAT SALVAT, OLGA
Adreça electrònica olga.salvat@urv.cat
Professors/es
SALVAT SALVAT, OLGA
Web
Descripció general i informació rellevant Aproximació a les substàncies addictives més freqüents en la nostra societat. Com afecten a nivell social i familiar. Història, ús i abús, recursos, lleis.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Tenir una visió global del fenòmen de les drogodependències. Realitzar una aproximació amb serietat i rigurositat a la globalitat dels aspectes relacionata amb l'ús de substàncies psicoactives. A14
B1
B3
C3
2. Adquirir les eines teòriques i pràctiques necessàries per una adequada intervenció, com a futurs treballadors socials de diferents institucions de serveis socials, en l'àmbit de les drogodependències. A2
A5
A11
A16
B2
B3
B9
C3
3. Conèixer les experiències del treball que des dels diferents dispositius i professionals s'estan realitzant en l'actualitat a l'àrea de drogodependències. A6
A9
B5
B6
C5
4. Dominar els recursos existents per atendre i tractar les drogodependències i saber-los utilitzar. A1
A8
A9
B12

Continguts
Tema Subtema
1- ASPECTES GENERALS
.Conceptes bàsics, terminologia.
.Classificació de les dorgues.
.Models explicatius de les drogodependències.
.Factors d'inici i manteniment del consum.
2- SUBSTÀNCIES CAPACES DE GENERAR DEPENDÈNCIA O ÚS PROBLEMÀTIC . Història, marc legal, ús i abús, repercusions:
.L'acohol i l'alcoholisme
.El tabac.
.Opiacis.
.La fulla de coca i la cocaïna.
.Amfetamnes.
.Drogues de disseny.
.Cannabis.
.Les xantines.
.Els alucinògens.
.Substàncies volàtils.
3- LA INTERVENCIÓ PREVENTIVA .El Plan Nacional sobre Drogas.
.La prevenció de risdcos.
.Equips de prevenció. Intervenció.
4- LES ADDICIONS I LA VIOLÈNCIA A LES LLARS I AL CARRER .Característiques de la violència domèstica.
.Intervenció.
5- LA INTERVENCIÓ ASSISTENCIAL .La Xarxa d'Atenció a les Drogodependències.
.Funcions del treballador social.
.Recursos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 10 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 13 20
Treballs
8 27 35
 
Atenció personalitzada
2 5 7
 
Proves objectives de preguntes curtes
3 8 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa amb orientacions sobre el contingut de la matèria i els criteris d'avaluació
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts de la matèria
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament de casos pràtics a l'aula que els estudiants han de resoldre
Treballs Elaboració de treball a l'aula sobre la història de les drogues.

Treball d'anàlisi introspectiva sobre la història personal de l'alumne introduint l'estudiant en tècniques específiques de la disciplina.

Elaboració de pòster i exposició a l'aula


Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Sempre que l'estudiant ho requereixi pot pactar sessions de tutoria individual amb el professor. Despatx 20 telèfon 977558633 Permanències de tutoria: dimecres de 19:00h a 20:00 h prèvia cita

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Elaboració grupal d'un treball de sínstesis sobre una droga. Es presenta en format de "pòster" i s'exposa en forma oral a classe.
20%
Proves objectives de preguntes curtes Prova escrita de preguntes curtes i una de desenvolupament. 80%
Altres

- Es valora la participació a les classes. - Cal aprovar tant la prova escrita com el treball per aprovar l'assignatura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
- Aguilar, Inmaculada (coord.), 1995: El educador social y las drogodependèncias. Grupo interdisciplinar sobre Drogas. Madrid.
- Alonso, J.M., Durán, A.; Larriba, J. 1998: Què pòden fer els serveis Bàsics d'Atenció Social Primària davant les Drogodependències?. Promoció i Desenvolupament Social. Barcelona.
- Arbex,Carmen, 1996: Actuar con la comunidad Gitana. Orientaciones para la intervención en drogodependèncias desde los servicios asistenciales. Asociación Secretariado General Gitano. Madrid.
- Castaneda,Carlos, 1968: Las enseñanzas de Don Juan. Ediciones F.C.E. España S.A. Madrid.
- Cirillo, S.; Berrini, R.; Cambiaso, G. Mazza, R. 1999: La família del toxicodependiente. Paidós Teràpia Familiar. Buenos Aires.
- Comas, D. (Comp.) 1992: Fundamentos teóricos en prevención en drogodependencias. Madrid.
- Cocteau, Jean. 1981: Opio. Editorial Bruguera. S.A. Barcelona.
- Escohotado A., E. Gonzlez Duro, G. Baulenas, J.L. Díez Ripollés, I. Marquez (coord.) 1994: Las drogas: de ayer a mañana. Talasa Ediciones S.L. Madrid.
- Freixa, F.; Soler Insa, P.A. y Cols. 1981: Toxicomanías, un enfoque multidisciplinario. Barcelona, fontanella.
- Gamella, Juan, 1990: La historia de Julian. Memorias de heroína y delincuencia. Madrid, Ed. Popular.
- Gamella, J.; Alvarez Roldán, A.. 1997: Drogas de síntesis en España. Patrones de adquisición y consumo. Madrid. Plan Nacional sobre Drogas.
- Gold, M. 1991: Marihuna. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona.
- Gonzalez. C; Funes, J et alt., 1989: Repensar las drogas. Grup Igia. Barcelona.
- Grup Igia, 1993: Estrategias de intervención familiar en drogodependencias. Barcelona. 1995: Centros de encuentro y acogida. Documentos de referencia. Barcelona. 2000: Contextos, sujetos i drogas: un manual sobre las drogodependencias. Barcelona.
- Llopis Llácer, J:J: 1998: Determinates de la addición a la heroína en la mujer: la codependencia. XXV Jornadas Nacionals Socidrogalcohol. Tarragona.
- Norman, S; Miller, M.D, et alt. 1993: Alcohol. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona.
- Pallarés i Gómez, J. 1995. La dolça punxada de l'escorpí. Lleida. Pagès editors.
- Parrino, Mark W, 1995: Manual de tratamiento con Metadona. Barcelona Grup Igia.
- Plan Nacional sobre drogas, 2000: Plan Nacional sobre drogas. Memoria 1999. Madrid.
- Romaní, Oriol, 1999: Las drogas. Sueños y razones. Editorial Ariel. Barcelona.
- Spitz, H.; Rosecan, J. 1990: Cocaína. Nuevos enfoques en investigación y tratamineto. Ediciones Neurociencias. Citrán. Barcelona.

 

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
És molt recomenable l'assistència regular a classe. La professora ho tindrà en consideració en el moment de l'avaluació. Alguns dels treballs que es realitzen a l'aula, repercuteixen directament en la nota final.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent