DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) SOCIOLOGIA DEL DRET Codi 15073221
Ensenyament
Cicle 3er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Adreça electrònica angeles.galiana@urv.cat
Professors/es
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Web http://www.moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Estudi de la relació entre el Dret i la Societat. Conèixer l'origen de la Sociologia del dret com a disciplina jurídica, que té com a objecte l'estudi dels fenòmens socials amb repercusió en l'àmbit del Dret. Estudi de conceptes jurídico-sociològics rellevants. Estudi de les funcins del Dret i els comportaments socials conformes i desviats, així com el canvi social i el canvi jurídic. Anàlisi de les diferents tècniques d'investigació social que es poder aplicar al Dret

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el Dret i les seves relacions amb la societat i la cultura A1
A2
A4
A12
A13
B1
2. Distingir els conceptes socio-jurídics més rellevants A1
A2
A4
A8
A12
B1
B3
3. Conèixer i distingir les diferents funcions que pot complir el Dret a la societat A1
A2
A4
A8
A12
B1
B3
4. Conèixer i contrastar les diferents corrents de pensament sociològico-jurídic a través de la historia A5
B3
5. Conèixer i aplicar les tècniques d'investigació social des d'una perspectiva jurídica A5
A12
B3
6. Plantejar problemes a partir de la casuística (capacitat d'abstracció de la realitat) A1
A3
A4
A5
A7
A8
B2
B3
C5
7. Argumentar i defensar una visió crítica i personal del Dret A3
A5
A6
A7
A8
A13
B2
B3
B4
B6
B9
B10
C5
8. Estimular la capacitat de comprensió de la repercusió jurídica dels fenomens socials A1
A3
A5
A7
A8
A9
B6
C1
C4
9. L'alumne ha de ser capaç de donar resposta a les problemàtiques jurídiques que es puguin plantejar A1
A3
A4
A5
A8
A13
B2
B3
B4
B6
B9
B11
C5
10. Formar l'alumne més enllà dels estrictes coneixements acadèmics per a la pràctica jurídica A4
A5
A6
A8
A9
A11
A12
A13
B1
B2
B4
B6
B7
B9
B11
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
PRIMERA PART: INTRODUCCIÓ GENERAL TEMA I.- SOCIOLOGIA GENERAL I SOCIOLOGIA JURÍDICA
TEMA II.- CONCEPTES SOCIOLÒGICS FONAMENTALS
SEGONA PART: TEORIA SOCIOLÒGICA DEL DRET TEMA III.- CANVI SOCIAL, CONFLICTE SOCIAL I DRET
TEMA IV.- L'ANÀLISI FUNCIONAL DEL DRET
TEMA V.- CONTROL SOCIAL, DESVIACIÓ SOCIAL I DRET
TERCERA PART: INVESTIGACIONS I PROBLEMES TEMA VI.- TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ SOCIO-JURÍDICA
TEMA VII.- SOCIOLOGIA DE LES PROFESSIONS JURÍDIQUES. JUTGES, TRIBUNALS I LITIGIS

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Treballs
28 56 84
Resolució de problemes, exercicis
10 10 20
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Hi ha una sessió introductòria, de caràcter pressencial a l'aula, sobre l'assignatura. En aquesta sessió es presenta el principal contingut de l'assignatura i els models d'avaluació, així com una breu explicació de´l seguiment a travès de l'espai de docència moodle
Treballs A més de les pràctiques globals del curs, relacionades amb el temari de les guies d'estudi del programa, hi ha un treball a realitzar durant tot el curs de desenvolupament d'un tema de recerca relacionat amb l'assignatura. Aquest treball s'ha d'entregar abans de final·litzar el curs, el seu seguiment es fa a travès d'un fòrum del sistema de docència moodle, i és de caràcter obligatori pel seguiment del sistema d'avaluació continuada. Aquest treball es basa en la recerca sobre un problema o qüestió que es planteja a la vida social i que el Dret pot o ha de resoldre, per tal d'evidenciar que el Dret és una realitat viva, un procés en constant desenvolupament que a tothom afecta.
Resolució de problemes, exercicis Les pràctiques estan associades a cada tema, i s'orienten cap a la profundització en determinades qüestions del programa, vinculant-se així a les guies docents de caràcter teòric. S'enfoquen com a instrument per posar en contacte els alumnes amb els textes jurídics, tant de caràcter doctrinal com de Dret positiu. L'objectiu d'aquestes pràctiques ha de ser el d'ensenyar l'ús i util·lització d'aquests textes, així com l'accès als mateixos (recerca de fonts de dret positiu: jurisprudència i legislació, bàsicament), i el seu anàlisi. Aquestes pràctiques són obligatòries per aquells estudiants que decideixin optar pel sistema d'avaluació continuada de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Es tracta d'un espai d'atenció individual·litzat pels estudiants, on el professor exerceix una tasca no solament de resolució de dubtes respecte l'assignatura, sinó també de caràcter formatiu i de seguiment del curs. Es basa en un model de caràcter voluntari, ja que es tracta de que cada alumne decideixi si seguir el sistema tutorial i d'evaluació continuada o no.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Presentació d'un treball sobre un tema relacionat amb l'assignatura i proposat pel professor. Aquest treball pot ser realitzat de forma individual o en grups (de com a màxim 3 persones) i el seu seguiment es realitzarà mitjançant contactes periòdics a través d'un fòrum al sistema moodle, i entrevistes personalitzades amb el professor. Hi haurà una data límit d'entrega abans de la final·lització del curs. Aquest treball serà requisit indispensable per optar pel sistema d'avaluació contínua. 50% de la nota final, que nomès s'avaluarà si s'entreguen i es superen totes les pràctiques al llarg del curs
Resolució de problemes, exercicis Presentació de pràctiques relacionades amb el temari de l'assignatura, amb una periodicitat aproximada quinzenal. S'hauran de presentar totes les pràctiques i aprovar-les per tal de poder optar pel sistema d'avaluació continuada. No s'accepten pràctiques fora de termini. S'entregaran i avaluaran a través del sistema moodle. En cas de que una pràctica no sigui superada es dóna la possibil·litat de repetir-la en una ocasió al llarg del curs. 50% de la nota final, que nomès s'avaluarà si s'entrega i s'aprova el treball proposat a l'inici del curs
Proves de desenvolupament Prova objectiva de 4 preguntes a desenvolupar. Nomès hauran de realitzar aquesta prova aquells estudiants que no hagin superat o realitzat el sistema d'avaluació contínua Cada pregunta es valora sobre 2'5 punts, sobre un total de 10 punts
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'ofereixen dos possibles sistemes d'avaluació alternatius, de lliure el·lecció per l'estudiant: - Avaluació continuada: mitjançant la realització i superació de diverses pràctiques (consistents en exercicis) relacionades amb cada tema del programa, i que es presenten i es qualifiquen a través del sistema moodle. Aquests exercicis representen el 50% del total de la qualificació de l'assignatura; l'altre 50% es determina per la realització d'un treball sobre un dels temes proposats pel professor i sel·leccionat de comú acord amb l'estudiant, el seguiment del qual es realitzarà al llarg de la durada del curs a través d'un fòrum al sistema moodle. Per optar per aquest sistema d'avaluació és imprescindible entregar i superar totes les pràctiques al llarg del curs, així com l'entrega i superació del treball. -Avaluació ordinària: mitjançant la realització d'un examen final, que consta d'un total de 4 preguntes sobre el conjunt del programa de l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica ARNAUD, A. J. y FARIÑAS, M. J., Sistemas jurídicos: elementos para un análisis sociológico, Madrid, 1996, Universidad Carlos III de Madris-Boletín Oficial d
CARBONNIER, J., Sociología Jurídica, Madrid, 2a ed., 1982Tecnos, Tecnos
CORREAS, O., Introducción a la Sociología Jurídica, México D. F., 1994, Coyoacán
COTTERRELL, R., Introducción a la Sociología del Derecho, Barcelona, 1991, Ariel
DÍAZ, E., Sociología y Filosofía del Derecho, Madrid, 2a ed., 1980, Taurus
FERRARI, V., Acción jurídica y sistema normativo. Introducción a la Sociología del Derecho, Madrid, 2000, Universidad Carlos III de Madrid-Dykinson
REHBINDER, M., Sociología del Derecho, Madrid, 1981, Pirámide
ROBLES, G., Sociología del Derecho, Madrid, 1993, Civitas
SÁNCHEZ DE LA TORRE, A., Sociología del Derecho, Madrid, 2a ed., 1987, Tecnos
SORIANO, R., Sociología del Derecho, Barcelona, 1997, Ariel
TREVES, R., La Sociología del Derecho. Orígenes, investigaciones, problemas, Barcelona, 1987, Ariel
VV.AA., BERGALLI, R. (coord.), El Derecho y sus realidades. Investigación y enseñanzas de la Sociología jurídica, Barcelona, 1989, PPU
VV.AA., AÑÓN, M.J., BERGALLI, R., CALVO, M. y CASANOVAS, P., (Comps.), Derecho y Sociedad, Valencia, 1998, Tirant lo Blanch

Complementària GIDDENS, A., Sociología, Madrid, 1994, Alianza Universidad
GINER, S., Sociología, Barcelona, 9a ed., 1992, Península
MORIN, E., Sociología, Madrid, 1995, Tecnos
TEZANOS, J. F., La explicación sociológica. Una introducción a la Sociología, Madrid, 1991, UNED
VV.AA. Anuario de Filosofía del Derecho, tomo V, Sociología del Derecho, 1988, Anuario de Filosofía del derecho, tomo V
FERRARI, V., Funciones del Derecho, Madrid, 1989, Debate
GEIGER, T., Estudios de Sociología del Derecho, México, D. F., 1983, Fondo de Cultura Económica
FARIÑAS, M. J., La marginación y la desviación, Oñati, 1995, Oñati Proceedings, núm. 19

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA DEL DRET/15071018
FILOSOFIA DEL DRET/15072032
RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ JURÍDICA/15072218

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ JURÍDICA/15072218

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA DEL DRET/15071018
FILOSOFIA DEL DRET/15072032
 
Altres comentaris
Pel correcte seguiment d'aquesta assignatura es recomana haver cursat prèviament les assignatures troncals de Teoria del Dret i de Filosofia del Dret, si bé aquesta darrera (la Filosofia del Dret) no suposa una exclusió per la seva matriculació.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent