DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) DISSENY D'INTERFÍCIES GRÀFIQUES Codi 17012102
Ensenyament
Enginyeria Informàtica (1997)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MAURI LOBA, CESAR FRANCESC
Adreça electrònica jordi.duch@urv.cat
cesar.mauri@urv.cat
Professors/es
DUCH GAVALDÀ, JORDI
MAURI LOBA, CESAR FRANCESC
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Veure assignatura INTERACCIÓ PERSONA-ORDINADOR Conèixer els aspectes psicològics i ergonòmics bàsics del disseny d’interfícies d’usuari. Exposar l’anàlisi de tasques i el disseny i avaluació de les interfícies gràfiques des d’un punt de vista pràctic. Introduir eines de programació d’interfícies en diferents entorns. Aplicar els conceptes teòrics a alguns treballs pràctics.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1 - Conèixer els fonaments psicològics, ergonòmics i sociològics del disseny de les interfícies d'usuari. A13
B14
C3
2 - Conèixer les teories i models d'alt nivell sobre les interfícies d'usuari. A13
B3
B11
B12
B14
3 - Aplicar els principis generals i pautes del desenvolupament d'interfícies gràfiques. A13
B2
B3
B4
B11
B12
4 - Analitzar les necessitats d'informació, en contingut, oportunitat i forma, dels usuaris en llur treball. A9
A13
B3
B5
B9
B11
B13
B14
5 - Construir una metàfora adient de la informació a representar a la interfície gràfica. A4
A13
B2
B3
B4
B5
B11
B12
B13
6 - Organitzar i dirigir proves de comprensió de la metàfora i d'usabilitat. A13
B5
B9
B14
7 - Construir una interfície gràfica d'usuari a partir de les necessitats d'informació amb diferents tipus d'eines. A4
A5
A8
A9
A11
B2
B3
B4
B5
B9
B11
B12
B13
8 - Cooperar amb les persones que desenvolupen els altres aspectes del programari. A8
A11
A12
A13
B5
B9
B11
C3

Continguts
Tema Subtema
0. Introducció.
1. Tecnologia dels dispositius per la interacció
2. Disseny i implementació d'interfícies persona-ordinador 2.1 El factor humà
2.2 Fonaments de disseny de sistemes interactius
2.3 Avaluació
2.4 Accessibilitat
3. Introducció a la visualització de la informació
4. Interfícies avançades. Interacció multimodal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Debats
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
9 9 18
Treballs
0 15 15
Pràctiques a través de TIC
6 0 6
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i la seva metodologia.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts. L'exposició es farà en anglès i hi haurà apunts en català que cobriran el contingut de les exposicions.
Debats Sobre comparació de solucions alternatives.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Discussió sobre els avantatges i inconvenients de diferents maneres de representar una informació concreta o d’estructurar un fragment d’interfície gràfica d’usuari.
Treballs Sobre documentació de requisits d'interfície i disseny d’interfícies gràfiques.
Pràctiques a través de TIC Amb algunes eines de desenvolupament d’interfícies gràfiques.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Treballs
Sessió Magistral
Descripció
Consultes relacionades amb el continguts de l’assignatura i sobre els treballs, efectuades durant les hores de consultes dels professors en el seu despatx.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Documentació de requisits, disseny i programació d’interfícies gràfiques. 50%
Proves objectives de preguntes curtes Examen convencional amb preguntes teòriques o teòrico-pràctiques de resposta raonada. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1era convocatòria

Es realitzaran una o més proves teòriques de desenvolupament i una o més pràctiques. Per aprovar caldrà:

  • Tenir una nota de 5 o superior en la darrera prova teòrica.
  • Que la mitjana de les notes de les proves teòriques sigui 5 o superior.
  • Que la mitjana de les proves pràctiques sigui 4 o superior
  • Que el resultat de combinar la nota de teoria i pràctica sigui 5 o superior.

2ona convocatòria

Es realitzarà una prova teòrica de desenvolupament i una o més pràctiques. Per aprovar caldrà:

  • Tenir una nota de 5 o superior en la prova teòrica.
  • Que la mitjana de les proves pràctiques sigui 4 o superior
  • Que el resultat de combinar la nota de teoria i pràctica sigui 5 o superior.

L'alumne només caldrà que recuperi la part que no hagi aprovat en 1era convocatòria.



Fonts d'informació

Bàsica , , ,
, , ,

La informació i documentació necessàries per al seguiment de l'assignatura es publicaran mitjançant el Moodle.

Complementària Shneiderman, B., Designing the User Interface, Addison-Wesley, 1999
Galitz, W.O., The Essential Guide to User Interface Design, John Wiley&sons, 2002
Horrocks, I., Constructing the User Interface with State Charts, Morgan Kaufman, 1999
Hackos, J.T. et al, User and Task Analysis for Interface Design, John Wiley&sons, 1998
Barnum, C.B., Usability Testing and Research, Pearson Education Longman, 2002
Preece, J. et al, Human-Computer Interaction, Adison-Wesley, 1994
Stone, D. et al, User Interface Design and Evaluation, Morgan Kaufmann Elsevier, 2005
Jacko, J.A., et al., The Human-Computer Interaction Handbook, Lawrence Erlbaum Ass., 2003

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent