DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TÈCNIQUES ESTADÍSTIQUES I CONTROL DE QUALITAT Codi 20012217
Ensenyament
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
MATEO SANZ, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.mateo@urv.cat
Professors/es
MATEO SANZ, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aprendre les tècniques de millora de la qualitat al laboratori (disseny d’experiments, superfícies de resposta), a la fase de producció (control estadístic de procés) i a la inspecció del producte acabat (control de recepció).

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Obtenir l'interval de confiança per a : la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Aplicar contrastos d'hipòtesis per a : la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Donat un disseny d’un factor o de dos factors sense interacció, determinar si algun d'ells influeix sobre una variable resposta. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Construir una plantilla per a la recollida de dades, histogrames, diagrames de Pareto, diagrames causa-efecte i diagrames bivariants. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Estimar els efectes que intervenen en un disseny 2k complet i fraccionat usant els algorismes dels signes i de Yates. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Estimar la desviació típica dels efectes en un disseny 2k (complet o fraccionat). A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Donat un disseny 2k fraccionat, identificar el generador i la relació de definició d'aquest disseny. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Identificar els efectes significatius en un disseny 2k (complet o fraccionat). A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Contrastar l'adequació del model lineal en un disseny factorial. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Planificar la realització d’experiments mitjançant el mètode de la pendent màxima. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Dissenyar un experiment central compost i realitzar una aproximació quadràtica de la variable resposta en funció dels factors significatius. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Construir un mapa de contorn i/o realitzar una anàlisi canònica per determinar la naturalesa de la superfície ajustada i calcular el valor òptim de la variable resposta i els valors dels factors que fan que s'arribi a l'òptim. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
A partir d'una mostra, construir gràfics de control per variables, per atributs o per nombre de defectes depenent de la naturalesa de la variable a estudiar. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
A partir d'una mostra, calcular la capacitat d'un procés. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Donats quatre dels següents elements: nivell de qualitat acceptable, nivell de qualitat rebutjable, risc del venedor, risc del comprador, nombre d'elements que s'agafen per inspeccionar un lot i nombre d'elements defectuosos màxim (de la mostra) amb el què s'acceptarà el lot; calcular els altres dos elements. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
A partir d'unes dades, donar un pla de mostreig usant les taules del pla japonès JIS Z 9002, les taules del pla Military-Standard o el pla de control rectificatiu de Dodge-Romig. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
A partir d'un pla de mostreig, calcular la seva corba característica. A3
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes bàsics d'estadística. 1.1. Inferència estadística.
1.2. Construcció d'intervals de confiança.
1.3. Contrastos d'hipòtesis.
1.4. Anàlisi de la variància.
2. Eines bàsiques per a la millora de la qualitat. 2.1. Plantilles per a la recollida de dades.
2.2. Histogrames.
2.3. Diagrames de Pareto.
2.4. Diagrames causa-efecte.
2.5. Diagrames bivariants.
2.6. Estratificació.
3. Disseny d'experiments. 3.1. Introducció.
3.2. Disseny de dos factors amb interacció.
3.3. Exemple d'un disseny factorial 23.
3.4. Disseny factorial 2k.
3.5. Disseny factorials fraccionats.
4. Superfícies de resposta. 4.1. Estratègies de la metodologia de superfícies de resposta.
4.2. Aproximació lineal a les condicions òptims. Validació.
4.3. Camí de màxim ascens.
4.4. Aproximació quadràtica. Dissenys centrals compostos.
4.5. Mapes de contorns i anàlisi canònica.
5. Control estadístic d'un procés. 5.1. Introducció.
5.2. Concepte de procés sota control.
5.3. Control de processos per variables.
5.4. Control de processos per atributs.
5.5. Control de processos per nombre de defectes.
6. Control de recepció. 6.1. Introducció.
6.2. El control simple per atributs.
6.3. Plans de mostreig.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 22.5 37.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 18 33
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
12 14.4 26.4
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usa i el mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor explica els continguts teòrics de cada tema. S'usa la pissarra i la projecció dels apunts.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es demanen als alumnes que facin i lliurin exercicis relacionats amb els continguts que se'estan treballant en cada moment. Aquests exercicis formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es demanen als alumnes que facin i lliurin pràctiques, realitzades amb ordinador, relacionades amb els continguts que se'estan treballant en cada moment. Aquestes pràctiques formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden tenir atenció personalitzada de qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció d'alumnes i en les hores de resolució d'exercicis i pràctiques a l'aula.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El professor resoldrà problemes a l’aula. A continuació l’alumne, amb ajuda del professor, haurà de resoldre problemes semblants. Per no veure penalitzada la nota d’aquesta part, es demana un mínim d’assistència del 80% a les classes. 25%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es valorarà l’aprofitament de les pràctiques. Per no veure penalitzada la nota d’aquesta part, es demana un mínim d’assistència del 80% a les classes. 25%
Proves objectives de preguntes curtes Examen final de caràcter de síntesi. Es pot usar qualsevol mena de material escrit. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica A. Prat, X. Tort-Martorell, P. Grima y L. Pozueta, Métodos Estadísticos. Control y Mejora de la Calidad, Ed. UPC, 1997

Complementària D. C. Montgomery, Control Estadístico de la Calidad, Grupo Editorial Iberoamérica, 1991
G. E. P. Box, W. G. Hunter i J. S. Hunter, Estadística para Investigadores, Ed. Reverté, 1989
D. Peña, Estadística: Modelos y Métodos. Vol. I i Vol. II, Ed. Alianza, 1989

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Estadística.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent