Objectius |
Competències |
Establir les bases de l’enginyeria química i donar un coneixement bàsic dels processos i càlculs usats en aquesta matèria. |
A1 A2 A13 A14 A15
|
B2 B3 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B14 B15 B16
|
C1 C2 C3 C5
|
Fomentar la recerca, manipulació i tractament dels valors de les dades, propietats i valors de les propietats i característiques dels productes i processos així con l’ús de diverses sistemes d’unitats i les seves equivalències. |
A1 A2 A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B18 B19
|
C1 C2 C3 C5
|
Plantejar, estudiar i resoldre les aplicacions del balanços de matèria i energia. |
A1 A2 A3 A5 A10 A11
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B19
|
C1 C2 C3 C5
|
Descriure les relacions entre les propietats de diferents fases en equilibri i les equacions que les relacionen. |
A1 A3 A4
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B19
|
C1 C2 C3 C4 C5
|
Descriure els processos en estat no estacionari i les equacions que el descriuen. Resoldre les equacions de forma analítica i/o numèrica. |
A1 A5 A9 A10
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17 B19
|
C1 C2 C3 C5
|
Fomentar l’autoaprenentatge individual dels alumnes dels conceptes involucrats i motivar la seva cooperació treballant en equip per resoldre un problema obert de predisseny d’una planta de producció.
|
A1 A2 A3 A4 A5 A8 A15
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B17 B18 B19
|
C1 C2 C3 C5
|
Cercar informació addicional i complementària a la bibliografia recomanada i en la resta de fons bibliogràfics. |
|
B1 B2 B4 B6 B8 B9 B10 B11 B14 B15 B16 B17
|
C1 C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Unitat 1
INTRODUCCIÓ
Tema 1
Generalitats. |
Definició de l'enginyeria química. Definir què és l'enginyeria química. Llistar feines pròpies d'un enginyer químic. Llistar els aspectes socials, econòmics i històrics que fan evolucionar els processos químics. Llistar i estructurar el mapa conceptual de les matèries que conformen l'enginyeria química. |
Unitat 1
INTRODUCCIÓ
Tema 2
Variables i Unitats. |
Variables de procés emprades en Enginyeria Química: Quantitat de matèria, massa, cabal, composició, pressió, temperatura, etc. Propietats intensives dels compostos: densitat, capacitat calorífica, etc.
Dimensions i unitats. Sistemes d’unitats. Xifres significatives. Consistència termodinàmica, dimensional i d’unitats de les equacions.
|
Unitat 2
BALANÇ DE MATÈRIA
Tema 3. |
Classificació de processos: Discontinus i continus, oberts i tancats, estat estacionari i estat no estacionari.
Representació gràfica del processos. Diagrames de flux.
Plantejament de l’equació general del balanç de matèria. Elecció del sistema i de la base de càlcul. Aplicació del balanç de matèria a diverses unitats de procés.
|
Unitat 2
BALANÇ DE MATÈRIA
Tema 4. |
Balanç de matèria en sistemes amb múltiples subsistemes, recirculació, bypass, purgues. Aplicacions pràctiques basades en processos de producció. |
Unitat 2
BALANÇ DE MATÈRIA
Tema 5. |
Balanç de matèria aplicat a sistemes amb reacció química.
Grau d’avanç i conversió. Selectivitat i rendiment. Reaccions de combustió. |
Unitat 2
BALANÇ DE MATÈRIA
Tema 6. |
Balanços de matèria en sistemes monofàsics. Densitat i capacitat calorífica de sòlids, líquids i gasos. Equacions d’estat. Mescla de components purs. |
Unitat 2
BALANÇ DE MATÈRIA
Tema 7. |
Sistemes multifàsics. Diagrames de fases i regla de les fases. Pressió de vapor.
Sistemes multifàsics i multicomponent. Equilibri de fases. Humitat, evaporació i condensació. Lleis de Raoult, Dalton i Henry. Punt de rosada i bombolla Diagrames Txy i Pxy.
|
Unitat 3
BALANÇ D’ENERGIA
Tema 8. |
Energia i formes de l’energia. Mecanismes de transferència d’energia. Calor i treball.
Energia interna i entalpia. Plantejament general del balanç d’energia en sistemes oberts i tancats. Establiment de l’estat de referència en l’aplicació dels balanços d’energia.
|
Unitat 3
BALANÇ D’ENERGIA
Tema 9. |
Aplicació dels balanços d’energia a processos no reactius. Influencia de la temperatura, pressió i composició i canvi de fase en el càlcul de les diverses formes de l’energia. |
Unitat 3
BALANÇ D’ENERGIA
Tema 10. |
Aplicació dels balanços d’energia a processos amb reacció química. Calor estàndard de reacció. Calor estàndard de formació i de combustió. Llei de Hess. Càlcul del calor de reacció en diverses condicions.
Aplicació dels balanços d’energia a sistemes isotèrmics i adiabàtics.
Resolució simultània de balanços de matèria i energia.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
26 |
0 |
26 |
Avantprojecte |
|
15 |
20 |
35 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
0 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i programa. Mètode d'avaluació. Bibliografia |
Sessió Magistral |
Presentar els conceptes fonamentals inclosos en el temari i fomentar que els alumnes cerquin informació addicional i complemetaria que ajudi a integrar els coneixements adquirits.
|
Avantprojecte |
Desenvolupament de l'estudi d'un cas pràctic d'obtenció d'un producte a partir d'unes materies primeres.
Fomentar la capacitat d'anàlisi i síntesi de l'alumne en el disseny d'un procés de fabricació.
Fomentar la capacitat de treball en equip, interdependència i competències técniques i socials de l'alumne. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de cassos pràctics relacionats amb els conceptes exposats en la classes magistrals. |
|
Sessió Magistral |
Avantprojecte |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atendre al alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixemnts tecnics i competencies socials.
Les consultes normalmentes fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor. |
|
|
Descripció |
Pes |
Avantprojecte |
Realització del projecte integrador de primer curs. L’assignatura de Fonaments d’Enginyeria Química participa en la realització de l’avantprojecte AP 1-4 cedint un 25% dels seus recursos horaris i estableix part dels seus objectius instruccionals. |
25% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Durant les activitats de seminaris de l’assignatura es realitzaran un seguit d’exercicis individuals o en grup sota la supervisió del professor. Eventualment, el problema treballat en la classe presencial es demanarà que es lliuri per escrit al professor en acabar la sessió per tal de ser corregit i avaluat. |
10% |
Proves pràctiques |
Test parcial: durant el curs, i en la data determinada pel coordinador, es realitzarà un test parcial dels continguts exposats (30%).
Test final: al final del període de impartició de l’assignatura, i en la data hora i hora publicada en la Guia Docent, es realitzarà una prova global dels coneixements adquirits per l’alumne (35%). |
65% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura es duu a terme en dues convocatòries. La primera de les quals es realitza a final del període d'impartició de la matèria (gener) mentre que la segona es realitza a final del curs acadèmic de la universitat (juny). En la primera convocatòria (gener) s'aplica el mètode d'avaluació continuada que te en compte el seguiment personalitzat de l'alumne durat el període de classes i la realització de determinades activitats que es valoraran. A petició de l'alumne, i només per causes justificades de caràcter laboral o d'incompatibilitat horària, el professor pot autoritzar la renuncia a l'avaluació continuada. Per tal de demanar la renuncia a l'avaluació continuada l'alumne demanarà un imprès a secretaria de l'escola, el qual haurà d'omplir i exposar els motius pels quals demana aquesta renuncia i ho demanarà al professor de l'assignatura. Aquest ho estudiarà junt amb el altres professors del curs i comunicarà a l'alumne la concessió o no de la renuncia a l'avaluació continuada. El període de presentació de sol•licitud a la renuncia serà durant les dues primeres setmanes d'impartició de l'assignatura. Avaluació continuada. L'avaluació continuada dels alumnes comporta la realització i valoració de les següents activitats amb la ponderació detallada en cada cas. Per a poder aprovar l'assignatura és imprescindible que la qualificació mitjana entre el test parcial i el test final sigui de 3.5 punts sobre 10 com a mínim, independentment de quin sigui el resultat de la ponderació d'avaluació continuada. Els alumnes que hagin renunciat a l'avaluació continuada faran un examen global i exhaustiu dels coneixement impartits a l'assignatura en la data, hora i aula publicada per l'Escola. Aquest examen valdrà el 100% de la nota de l'assignatura per aquests alumnes. En la segona convocatòria (juny) es realitzarà un examen global i exhaustiu dels coneixements impartits en l'assignatura en la data, hora i aula publicada per l'Escola. Per aquells alumnes que hagin realitzat l'avantprojecte integrador AP 1-4 es pot tenir en compte la nota assolida durant el curs i en aquesta activitat amb una ponderació igual a la de la primera convocatòria, es a dir 25% avantprojecte i 75% examen de juny. Aquesta contribució de la nota de l'avantprojecte sols es tindrà en compte en cas de beneficiar a l'alumne. En tots els altres casos, la nota de la segona convocatòria serà íntegrament la assolida en l'examen realitzat. |
Bàsica |
FELDER R.M. i R.W. ROUSSEAU, Principios Elementales de los Procesos Químicos, 3a edició, Addison-Wesley IberoAmericana, 2003
HIMMELBLAU, D.M.,, Principles and calculations in Chemical Engineering, Prentice Hall, New Jersey, Prentice Hall, New Jersey 1989
Vale, J.; Fernandez, C.; et al, Problemas resueltos de Química para Ingeniería, Thomson ed., 2004
|
|
Complementària |
COSTA, J., S. CERVERA, F. CUNILL, S. ESPLUGAS, C. MANS i J. MATA, Curso de química técnica, Ed. Reverté, Barcelona, 1991
HENLEY, E.J. i E.M. ROSEN, Cálculo de balances de materia i energía, Reverté, Barcelona, 1973
HIMMELBLAU, D.M., Basic Principles and calculations in Chemical Engineering, Prentice Hall. Hi ha traducció al castellà de la quarta edició., New Jersey 1989
COULSON, J.M. i J.F. RICHARDSON, Ingeniería Química, Ed. Reverté, Barcelona, 1980.
REKLAITIS, G.V., Introduction to Material and Energy Balances, John Wiley & Sons, New York, 1983
HOUGEN, O.A., K.M. WATSON i R.A. RAGATZ, Principios de los procesos químicos. Volumen I. Balances de materia i energía, Reverté, Barcelona, 1964
HOUGEN, O.A., K.M. WATSON i R.A. RAGATZ, Principios de los procesos químicos. Volumen II. Termodinámica, Reverté, Barcelona, 1964
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
QUÍMICA INDUSTRIAL/20021009 | LABORATORI D'ENGINYERIA QUÍMICA/20021014 | DISSENY DE REACTORS QUÍMICS/20021015 | PROJECTE DE FI DE CARRERA I/20021024 | ENGINYERIA FLUÏDOMECÀNICA/20021106 | ENGINYERIA TÈRMICA/20021107 | PROJECTE DE FI DE CARRERA II/20021109 | LABORATORI D'OPERACIONS UNITÀRIES/20021201 | SIMULACIÓ D'OPERACIONS UNITÀRIES/20021234 | OPERACIONS BÀSIQUES DE SEPARACIÓ/20021236 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INTRODUCCIÓ A LA INFORMÀTICA/20021002 | CÀLCUL/20021004 | ÀLGEBRA/20021005 | PRINCIPIS DE FÍSICA/20021006 | FONAMENTS DE QUÍMICA/20021020 | TERMOELECTROQUÍMICA/20021021 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana estar simultàniament matriculat en les demés assignatures del primer curs. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|