DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ DE VIATGES Codi 21011216
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VÁZQUEZ LÓPEZ, TERESA
Adreça electrònica teresa.vazquez@urv.cat
Professors/es
VÁZQUEZ LÓPEZ, TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant 1. L’assignatura d’Organització de Viatges, s’emmarca dins l’àmbit del coneixement específic de les empreses de intermediació turística amb les seves característiques i peculiaritats pròpies, que evolucionen d’una manera ràpida gràcies als sistemes globals de distribució (GDS) i les TICs. 2. Aquesta assignatura optativa està dins els estudis de Turisme, i es pot cursar a partir de segon curs de carrera.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Dissenyar el producte viatge. A3
A22
B18
B29
2.- Valorar economicament el producte viatge. A22
B7
C2
3.- Organitzar el producte viatge. A22
B2
4.- Valora els resultats obtinguts en les necessitats detectades i el control de qualitat del producte viatge. A3
B22
5.- Generar la documentació associada a l'organització de viatges. A22
B31
C2
6.- Utilitzar les TICs en l'organització de viatges. A22
A24
C2
7.- Conèixer el funcionament dels GDS. A22
A24
C2
8.- Utilitzar els GDS en l'organització de viatges. A22
A24
C2
9.- Utilitzar Internet i els seus serveis, en l'organització de viatges. A22
A24
C2
10.- Conèixer les modalitats de serveis i productes que ofereixen les agències de viatges com a intermediàries en l'oferta de transport, allotjament, i viatges. C2

Continguts
Tema Subtema
I. Fases i operacions en el procés de producció i venda de viatges, i l’allotjament i la restauració Tema 1: Fases i operacions en el procés de producció i venda de viatges.
1.1 Identificació de la demanda, estudiar la competència, i disseny del producte viatge.
1.2 Confecció del viatge: planificació de l'itinerari, determinació dels serveis turístics, selecció i contractació de proveïdors, acoblament final dels serveis.
1.3 Cotització del viatge: regles bàsiques per cotitzar un viatge, costos dels serveis turístics, el marge brut de benefici, IVA, comissions, preu de venda al públic, cotització de suplements, i despeses.
1.4 Comercialització del viatge, recepció de reserves, formalització del viatge, lliurament de documentació.
1.5 Realització del viatge, liquidació, i control de qualitat.
1.6 Procés i fases d'atenció i venda al client.

Tema 2: L'agència de viatges com a intermediària en l'oferta d'allotjament i restauració.
2.1. Modalitats de serveis i productes que ofereixen les agències de viatges. Tipus d'allotjament. Hotels urbans o comercials, hotels de vacances, cadenes hoteleres, establiments extra-hotelers. Organització dels serveis o productes d'allotjament que ofereixen les agències de viatges. Gestió de reserves.
2.2. Relacions entre restaurants i les agències de viatges.

II. L'agència de viatges com a intermediària en l'oferta del transport aeri. Tema 3: L'agència de viatges com a intermediària en l'oferta del transport aeri.
3.1. Modalitats de serveis i productes que ofereixen les agències de viatges. Evolució del transport aeri comercial. Aeroports i companyies aèries.
3.2. Acords i regulacions del tràfic aeri. L'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA). Companyies aèries: tipus de vols i serveis. Serveis a bord i a terra. Els aeroports (APT). Tipus d'avions comercials. Fonts d'informació.
3.3. Tarifes aèries: determinació, classificació i estructura de les tarifes aèries. Tipus de tarifes aèries segons requisits de venda i d'us.
3.4. Documents utilitzats en el transport aeri: bitllet aeri, MCO (Miscellaneous Charge Order), PTA (Prepaid Ticket Advice). Equipatges.

III. L'agència de viatges com a intermediària en l'oferta del transport per ferrocarril, carretera, Tema 4: L'agència de viatges com a intermediària en l'oferta del transport per ferrocarril.
4.1. Modalitats de serveis i productes que ofereixen les agències de viatges. Característiques generals d'aquest mercat. Els trens: composició, tipus de trens, trens turístics, altres serveis relacionats amb els trens. Línies i companyies ferroviàries internacionals. Trens internacionals. Fonts d'informació.
4.2. Tarifes ferroviàries. Procés de reserva.

Tema 5: L'agència de viatges com a intermediària en l'oferta del transport per carretera.
5.1. Modalitats de serveis i productes que ofereixen les agències de viatges. Característiques generals
d'aquest mercat. Fons d'informació sobre carreteres i autopistes, serveis i circuits. Autocars. Línies regulars. Tipus de serveis, circuits terrestres en autocar i modalitats. Cotització de l'autocar i del circuit. Procés de reserva de serveis curts i circuits.
5.2. Característiques generals del mercat de lloguer de vehicles (rent a car). L'oferta en les agències de viatges. Principals companyies de lloguer de vehicles. Estimació de servei i tarifes. Fonts
d'informació. Procés de reserva. Clubs d'automobilistes.

Tema 6: L'agència de viatges com a intermediària en l'oferta del transport aquàtic.
6.1. Modalitats de serveis i productes que ofereixen les agències de viatges. Característiques generals d'aquest mercat. Característiques generals dels ports i dels vaixells. Principals companyies marítimes i serveis que ofereixen a través de les agències de viatges. Línies regulars. Principals companyies i línies de ferry europees.
6.2. Creuers. Principals companyies de creuers. Tipus de creuers: marítims, fluvials, lacustres. Charter nàutic, creuers privats o yachting. Creuers especialitzats. Creuers combinats amb altres serveis. Fonts d'informació. Serveis i productes: processos de reserva i venda.

Tema 7: L'agència de viatges com a intermediària en l'oferta de viatges professionals.
7.1. Característiques generals d'aquest mercat. Perfil del viatger professional. Característiques específiques del mercat de reunions i de l'oferta organitzada per les agències de viatges. Principals tipus de reunions. Procés d'organització d'un congrés. Fires especialitzades.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
17 34 51
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
3 3 6
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
14 0 14
Treballs
0 15.5 15.5
Resolució de problemes, exercicis
27 27 54
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves objectives de tipus test
3 0 3
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Coneixement general dels tipos de viatges organitzats individual i amb grups, a l'oferta i a la demanda, iviatges professionals.
Sessió Magistral Explicacions amb suports informatics i audiovisuals sobre l'organització de viatges, recerca de material a traves de internet, cotitzacions, proveidors, isistemes de distribució.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Cotitzacions de viatges (transport, allotjament i altres serveis).
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Recerca utilitzant les TIC's sobre horaris, tarifes i disponibilitats dels diferents prestataris de serveis (transport, allotjament, menjades...)
Treballs Treball practic organització d'un viatge detallan les fases d'elaboració i resolució.
Resolució de problemes, exercicis Exercicis d'organització de viatges.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Proves objectives de tipus test
Proves pràctiques
Descripció
Orientació al Treball obligatori que demano pel final de l’assignatura i de manera individual.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realitzats a classe. 10%
Treballs Al finalitzar el segon quadrimestre. 15%
Proves objectives de tipus test Al llarg del segon quadrimestre. 45%
Proves pràctiques Al llarg del segon quadrimestre. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica PÉREZ PUIG, Albert., "El libro del mundo de los Agentes de Viajes", (I La Agéncia de Viajes, II Transporte Aéreo, III Proveedores y Servicios)., Laertes., 1995 Barcelona.
"Fundamentos teóricos y gestión pràctica de las agencias de viajes"., "Fundamentos teóricos y gestión pràctica de las agencias de viajes"., Síntesis., 1997 Madrid.
ALBERT PIÑOLE, Isabel., "Gestión, productos y servicios de las agencias de viajes"., Centro de Estudios Ramón Areces., 1999 Madrid.
, Apunts del professor i presentacions en PowerPoint., ,
SAVIA-AMADEUS., Prontuario. Manual de códigos., Savia-Amadeus., 2005 Madrid.

Complementària , , ,
Fernando Bayón Mariné., 50 Años del Turisme Español. Un Análisis Histórico y Estructural., Centro de Estudios Ramón Areces., 1999 Madrid.
Juaneda Sampol, Catalina N. y otros., Análisis cuantitativo de la actividad turística., Pirámide., 2003 Madrid.
Javier Callejo Gallego., Análisis Empírico de la demanda Turística., Centro de Estudios Ramón Areces., 2003 Madrid.
Puertas, Xavier., Animación en el ámbito turístico., Síntesis., Madrid.
Robert C. Ford., Atención al Cliente en los Servicios de Ocio., Paraninfo – Thomson Learning., 2001 Madrid.
Onofre Martorell Cunill., Cadenas Hoteleras. Análisis del Top 10., Ariel., 2002 Barcelona.
Iglesias Tovar, José Ramón., Comercialización de productos y servicios turísticos., Síntesis., Madrid.
Marc Mancini, Ph.D., Cruceros. Guía sobre la Industria de los Cruceros., Paraninfo – Thomson Learning., 2001 Madrid.
Enrique Alcaraz y otros., Diccionario de términos de turismo y ocio., Ariel., 2001 Barcelona.
Martín Rojo, Inmaculada., Dirección y gestión de empresas del sector turístico., Pirámide., Madrid.
Tribe, John., Economía del ocio y el turismo., Síntesis., Madrid.
M.ª José Lorenzo Segovia., Economia del Turismo., Centro de Estudios Ramón Areces., 2003 Madrid.
Wearing, Stephen/Neil, John., Ecoturismo. Impacto, tendencias y posibilidades., Síntesis., Madrid.
Carlos Vogeler Ruiz., El Mercado Turístico. Estructura, Operaciones y Procesos de Producción., Centro de Estudios Ramón Areces., Madrid.
Lluís Mesalles., Eventos, reuniones y banquetes. Organización, gestión y comercialización de los servicios contratados en un establecimiento de calidad., Laertes., Barcelona.
, GDS SAVIA-AMADEUS., ,
Valls, Josep Francesc., Gestión de Empresas de Turismo y Ocio., Gestión 2000., Bilbao.
Rubio López, Dulce., Gestión integral de playas., Síntesis., Madrid.
Herrero Blanco, Paloma., Gestión y organización de congresos. Operativa, protocolo y ceremonial., Síntesis., 2000 Madrid.
Guevara Plaza, Antonio y otros., Informática aplicada al turismo., Pirámide., 2003 Madrid.
, Internet. Full de càlcul. Word. PowerPoint., ,
Rafael Castejón Montijano, Esther Peréz Méndez., Introducción a la economía para turismo., Pearson - Prentice Hall., 2003 Madrid.
Rafael Castejón Montijano, Juan Luis Martínez Merino., Introducción a la economía para turismo. Casos prácticos y ejercicios., Pearson - Prentice Hall., 2003 Madrid.
Ramón Rufín Moreno., Introducción al Marketing Turístico., Centro de Estudios Ramón Areces., 2004 Madrid.
Senlle, Andrés., ISO 9000 Calidad en el Sector Turístico., Gestión 2000., Bilbao.
Manuel de la Calle Vaquero., La ciudad histórica como destino turístico., Ariel., 2002 Barcelona.
Oller Nogués, J., La creación y mejora de empresas turísticas. Enfoque del negocio y procesos operativos., Gestión 2000., Bilbao.
Ángeles Rubio Gil., Los recursos humanos en el sector turístico español., Ariel., 2001 Barcelona.
Fernández Aguado, Carmen., Manual de estadística descriptiva aplicada al sector turístico., Síntesis., Madrid.
López, Aurelio., Manual de marketing general y de servicios turísticos., Síntesis., Madrid.
José López Arranz., Manual del Guía., Laertes., 2002 Barcelona.
García Henche, Blanca., Marketing del turismo rural., Pirámide., 2003 Madrid.
Philips Kotler, John Bowen, James C. Makens., Marketing para turismo., Pearson - Prentice Hall., 2003 Madrid.
Fernando Muñoz Oñate., Marketing Turístico., Centro de Estudios Ramón Areces., Madrid.
Serra Cantallops, Antoni., Marketing turístico., Pirámide., 2002 Madrid.
Cerveró, Josep / Iglesias, Oriol / Villacampa, Olga., Marketing turístico., Octaedro-Eub., Barcelona.
Altés Machín, Carmen., Marketing y turismo., Síntesis., Madrid.
Robert Lanquar., Marqueting Turístico., Ariel., 2001 Barcelona.
Chapapria, V. E., Náutica de recreo y turismo en el Mediterráneo., Síntesis., Madrid.
Bayón Mariné, Fernando y Martín Rojo, Inmaculada., Operaciones y Procesos de producción en el sector turístico., Síntesis., Madrid.
Dorado Juárez, José Antonio., Organización y control de empresas en hostelería y turismo., Síntesis., Madrid.
Casanueva Rocha, Cristóbal y otros., Organización y gestión de empresas turísticas., Pirámide., 2000 Madrid.
Crespi Vallbona, Montserrat y Planells Costa, Margarita., Patrimonio cultural., Síntesis., Madrid.
A. Ivars, Josep., Planificación turística de los espacios regionales en España., Síntesis., Madrid.
Jordi Montaner Montejano., Política y relaciones turísticas internacionales., Ariel., 2002 Barcelona.
Blanco Castro, Ana y otros., Producción y venta de servicios turísticos en Agencias de Viajes., Síntesis., Madrid.
Montaner Montejano, Jordi., Psicosociología del turismo., Síntesis., Madrid.
Alberto Jorge Acosta, Nuria Fernández, Marta Mollón., Recursos humanos en empresas de turismo y hostelería., Pearson - Prentice Hall., 2002 Madrid.
Ángeles Rubio Gil., Sociología del Turismo., Ariel., 2003 Barcelona.
Ramón Bosch Camprubí., Turismo y medio ambiente., Centro de Estudios Ramón Areces., 1998 Madrid.
Blasco, Albert., Turismo y transporte., Síntesis., Madrid.
Davidson, Rob., Viajes y turismo en Europa., Síntesis., Madrid.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura es complementa amb la de Gestió i Processos de Producció d'Agències de Viatges i amb els cursos de crèdits lliures on-line de Reserves Aèries i el de Tarifes Aèries, que s’organitzen cada any a l’EUTO de Vila-Seca.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent