DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE DESTINACIONS TURÍSTIQUES Codi 21011219
Ensenyament
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
RUSSO -, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.russo@urv.cat
Professors/es
RUSSO -, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant Inclou dos grans blocs de continguts, un primer dedicat a la comprensió de les característiques que defineixen l’organització d’una destinació i un segon centrat en preparar per a la gestió de la destinació mitjançant la comprensió i aplicació d’instruments específics

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Diferenciar les diverses tipologies de destinacions turístiques A4
A18
B6
B8
B9
B24
2. Identificar les competències en matèria de turisme dels diferents nivells de planificació de un territori A4
A18
A19
A23
B6
3. Comprendre i explicar els diferents models d'estructures organitzatives de la gestió d'una destinació A4
A18
A23
B6
B7
B8
B9
B18
B24
4. Avaluar les funcions de liderat desenvolupables en una destinació A18
A19
A23
B6
B7
B8
B9
B18
B24
5. Valorar la necessitat de col•laboració per aconseguir l'eficiència A4
A19
A23
B6
B7
B8
B9
B18
B23
B24
6. Adquirir coneixements bàsics de planificació estratègica A4
A18
7. Aplicar coneixements de gestió de la sostenibilitat A19
A23
B6
B7
B8
B9
B18
B23
B24
8. Jutjar usos d'atractius A18
A19
A23
B6
B7
B8
B9
B18
B23
B24
C5
9. Prendre part en el disseny d'un pla de servucció d'una destinació A18
B6
B7
B8
B9
B18
B24
10. Contrastar el desenvolupament de l'eina de comunicació en una destinació A4
A18
B6
B8
B9
B24
C5
11. Comprendre les eines de gestió de l'accessibilitat a una destinació A18
A19
A23
B6
B7
B23
B24
12. Reconèixer la funció de les empreses en la gestió de la destinació A18
A32
B6
B7
B8
B9
B23
B24
13. Prendre consciència de la dificultat de gestió d'una destinació A4
A18
A19
A23
B6
B7
B8
B9
B18
B23
B24
C5
14. Implicar en la presa de decisions B6
B7
B8
B9
B18

Continguts
Tema Subtema
El concepto de sosteniblidad del desarrollo turístico local Los destinos turísticos: evolución internacional y problemas locales

Sosteniblidad del desarrollo y sostenibilidad turística
Análisis de la sostenibilidad del desarrollo turístico: modelos teóricos y casos de estudio Espacio turístico y regiones turísticas
La capacidad de carga

El Ciclo de Vida de los destinos turísticos

El modelo de "circulo vicioso" de desarrollo insostenible

Casos de turismo urbano y de turismo de costa
Herramientas de gestión de destinos y sus regiones Acomodamiento y gestión de los flujos

Gestión del crecimiento territorial de la actividad turística

Gestión de la calidad y del brand

Gestión de las atracciones: cultura, paisaje y turismo

VISITA TÉCNICA
Modelos organizacionales del desarrollo turístico local Teorías de la organización y políticas turísticas

Los "stakeholders" del turismo y las redes de actores

La planificación territorial para el turismo y la planificación estratégica

Instrumentos de cohesión territorial y de involucramiento ciudadano

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 75 105
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 0 4
Treballs
5 5 10
Presentacions / exposicions
7 7 14
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 0 4
Proves pràctiques
10 0 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Sessions lectives basades en la presentació interactiva de materials didàctics audiovisuals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es llegiran i comentaran en grups de lectura de màxim tres persones una sèrie d’articles, casos d’estudi, articles de diari, informes, que tinguin relació amb els temes tractats en les sessions magistrals.
Treballs S’assignaran de forma concertada alguns temes a desenvolupar en grups de treball (min. una persona, màx. 5). Els treballs poden ser: aprofundir en la teoria (anàlisi i crítica d’articles, anàlisi de dades), casos d’estudi il•lustratius de nous productes turístics i projectes-simulació d’innovació turística basats en casos reals.
Presentacions / exposicions Aquests treballs s’entregaran abans de finals de curs i es presentaran i discutiran a classe amb preguntes d’altres grups de “discussors”. L’avaluació dels treballs i de les presentacions contribuirà a la nota final del curs. El desenvolupament dels treballs serà assistit pel docent en sessions pràctiques i en hores d’atenció individual.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Proves pràctiques
Descripció
Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema o exercici, relacionat temàticament amb el desenvolupament de les sessions magistrals Proves que inclouen activitats o casos a resoldre. L’alumne ha de donar resposta a l’activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l’assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Proves que inclouen activitats o casos a resoldre durant les sessions de practica, 0%
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels grups de treball formats per 4-5 alumnes d’un tema concret (prèvia presentació escrita) 40%
Proves pràctiques Proves que inclouen activitats o casos a resoldre durant les sessions de practica, basats en el articuls llegits en classe. L’alumne ha de donar resposta a l’activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l’assignatura 5%
Proves objectives de preguntes curtes Proves que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. L’alumne ha de respondre de manera directa mitjançant els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l’alumne és breu (format test), Hi haura 5 proves durant el curs 50%
Altres

Constancia i proactivitat en el seguiment de la assignatura

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

la segona convocatòria consistirà en un examen escrit per a fer en classe o en casa i enviar per i-mail. S'haurien de contestar 2 o 3 preguntes entre 4 (depenent si s'ha de repetir solament la part de test o refer tota l'avaluació), amb assajos d'entre 500 i 650 paraules


Fonts d'informació

Bàsica

Lecturas obligatorias:

–Notas del docente (formato pdf)

–Artículos científicos y recortes de periódicos:

para distribuir y leer en clases de práctica

 

Lecturas complementarias:

–Libros:

Jesús Rivas García, Marta Magadán Díaz (2007), Planificación turística y desarrollo sostenible

World Tourism Organization (2007), A Practical guide to tourism destination management.

Turismo de la Provincia de Sevilla (2004) Manual de Gestión Local del Turismo. Bib EUTO 379.75(468)

 

Notas de las clases y otro material docente, comunicaciones generales: Moodle

Complementària , (Específica per a cada capítol)., ,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ESTRUCTURA DE MERCATS/21011011
TURISME, ECONOMIA I MEDI AMBIENT/21011203
NOVES FORMES DE TURISME/21011209

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PLANIFICACIÓ DELS ESPAIS TURÍSTICS/21011006
PATRIMONI CULTURAL/21011010

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANGLÈS/21011015
ECONOMIA DEL TURISME/21011101
SOCIOLOGIA DEL TURISME I D'OCI/21011104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent