DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MÈTODES NUMÈRICS Codi 17101201
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Electricitat (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
GARCÍA GÓMEZ, CARLOS
Adreça electrònica carlos.garciag@urv.cat
Professors/es
GARCÍA GÓMEZ, CARLOS
Web http://www.etse.urv.es/EngInf/assig/mn/
Descripció general i informació rellevant Conèixer el concepte d'error absolut i relatiu així com la seva propagació. Utilitzar la fórmula de propagació dels errors en un cas concret. Conèixer el mètode de la bisecció, secant, Newton-Raphson i del punt fix per resoldre una equació no lineal. Aplicar el mètode de Newton-Raphson per resoldre una equació no lineal. Conèixer els mètodes d'interpolació polinomial i les diferencies entre els diferents mètodes. Conèixer els mètodes de derivació numèrica així com les diferencies entre els diferents mètodes. Comprendre el concepte d'integració numèrica d'una funció mitjançant el mètode dels trapezis i de Simpson. Aplicar el mètode compost de Simpson per trobar l'integral numèrica d'una funció. Conèixer el mètode d'Euler i de Runge-Kutta per resoldre una equació diferencial ordinària. Aplicar de forma global els conceptes de l'assignatura per resoldre un problema numèric concret. Col.laborar amb la resta de membres del grup per resoldre un problema numèric concret. Cooperar en totes les etapes del treball: cerca de informació, redacció d'un informe, presentació del treball

Competències
Codi  
A1 Aplicar coneixements de matemàtiques i física a l'enginyería elèctrica.
A2 Dissenyar i desenvolupar un assaig tècnic, així com analitzar i interpretar dades i resultats.
A5 Utilitzar les tècniques, habilitats i eines de l'enginyeria moderna necessàries per la pràctica en l'enginyeria elèctrica.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autónoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
C1 Dominar 'expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) amb la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el concepte d'error absolut i relatiu així com la seva propagació. A1
A2
B2
C2
Utilitzar la fòrmula de propagació dels errors en un cas concret. A2
B3
B4
Conèixer el mètode de la bisseció, secant, Newton-Raphson i del punt fix per resoldre una equació no lineal. A1
B2
C2
Aplicar el mètode de Newton-Raphson per resoldre una equació no lineal. A2
B3
B4
Conèixer els mètodes d'interpolació polinomial i les diferencies entre els diferents mètodes. A1
B3
B4
Conèixer els mètodes de derivació numèrica aixi com les diferencies entre els diferents mètodes. A1
A2
B2
Comprendre el concepte d'integració numèrica d'una funció mitjançant el mètode dels trapezis i de Simpson. A1
A2
B2
Aplicar el mètode compost de Simpson per trobar l'integral numèrica d'una funció. A2
B3
B4
C2
Conèixer el mètode d'Euler i de Runge-Kutta per resoldre una equació diferencial ordinaria. A1
A2
A5
B4
B5
Aplicar de forma global els conceptes de l'assignatura per resoldre un problema numèric concret. A2
A5
B1
B2
B5
C1
C2
C5
Col.laborar amb la resta de membres del grup per resoldre un problema numèric concret. A2
A5
B1
B2
B3
B5
Cooperar en totes les etapes del treball: cerca de informació, redacció d'un informe, presentació del treball A2
A5
B1
B2
B3
B5
C1
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Anàlisi de l’error Conceptes generals. Representació numèrica. Propagació dels errors en les dades d’entrada. Propagació dels errors en els càlculs. Tractament estadístic de l’error. Algorismes.


Solució d’equacions no lineals Introducció. Mètode de la bisecció. Mètodes de Taylor. Mètodes d’interpolació. Mètodes de punt fix. Anàlisi de l’error. Equacions polinòmiques.


Aproximació i interpolació de funcions. Interpolació de Taylor. Interpolació polinòmica. Error d’interpolació. Interpolació inversa. Iterpolació per splines cúbics.
Aproximació per mínims quadrats. Aproximació mitjançant polinomis ortogonals. Aproximació trigonomètrica.

Derivació i integració numèrica Derivades primeres. Derivades d’ordre superior. Valor òptim del pas. Extrapolació de Richardson. Integració amb abscisses donades. Fórmules de Newton-Côtes. Fórmules compostes de quadratura. Integració de Romberg. Integració Gaussiana.
Sistemes d’equacions lineals Introducció. Algorisme clàssic de Cramer. Sistemes triangulars. Mètode d’eliminació de Gauss. Mètode de Gaus-Jordan. Mètodes de factorització directa. Càlcul de determinats. Mètodes iteratius. Anàlisi de l’error. Problemes mal condicionats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 10 20
Presentacions / exposicions
2 4 6
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
15 22.5 37.5
Estudis previs
2 3 5
 
Atenció personalitzada
0.3 0 0.3
 
Proves pràctiques
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi i resolució d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràtic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació per part de l'alumne

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Descripció
Resoldre els dubtes que tinguin els alumnes en el precès de resolució dels problemes. Resoldre els dubtes que tinguin els alumnes durant les sessions pràctiques en l'aula d'informàtica.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició oral del treball pràctic realitzat durant el quatrimestre. 10%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Entrega del treball pràctic realitzat durant el quatrimestre. 40%
Proves pràctiques Resolució i entrega d'un problema a l'aula. 15%
Altres

Examen al final del quatrimestre

35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Aubanell, A.; Benseny, A.; Delshams, A., -Eines bàsiques de Càlcul Numèric, Ed. Publicacions UAB, 1991
Kincaid D.; Cheney W, Análisis Numérico, Ed. Addison-Wesley Iberoamericana, 1994

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ÀLGEBRA/17101002
CÀLCUL/17101003

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TEORIA DE CIRCUITS II/17091018

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SISTEMES I SENYALS/17081101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent