DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ Codi 17204001
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
SANCHEZ ARTIGAS, MARC
FERRÉ BERGADÀ, MARIA
MALLAFRÉ PORTA, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica susana.alvarez@urv.cat
francescxavier.mallafre@urv.cat
carlos.soriano@urv.cat
montserrat.batet@urv.cat
marc.sanchez@urv.cat
carlos.garciabarroso@urv.cat
maria.ferre@urv.cat
neus.budesca@urv.cat
joseluis.santacruz@urv.cat
david.guerra@urv.cat
Professors/es
ALVAREZ FERNANDEZ, SUSANA MARIA
MALLAFRÉ PORTA, FRANCESC XAVIER
SORIANO PROCAS, CARLOS
BATET SANROMÀ, MONTSERRAT
SANCHEZ ARTIGAS, MARC
GARCÍA-BARROSO VILALLONGA, CARLOS
FERRÉ BERGADÀ, MARIA
BUDESCA HERNANDO, NEUS
SANTACRUZ MUÑOZ, JOSÉ LUIS
GUERRA RODRIGUEZ, DAVID
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Iniciar a l’alumne en la programació d'aplicacions. Introduir els elements i tècniques per a dissenyar programes simples. Experimentar els conceptes amb l'ajuda de casos pràctics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 FB3 Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els doti de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 FB3 Dissenya algorismes per a la resolució de problemes simples.
Coneix els tipus bàsics de dades, vectors, taules i la seva creació estàtica i dinàmica.
Implementa algorismes en un llenguatge de programació estructurat.
Comprèn el procés de compilació.
Aplica estratègies de validació pràctica de la solució obtinguda.
Documenta el procés de creació de les aplicacions desenvolupades.
Coneix un algorisme bàsic d'ordenació.
Utilitza el terminal de text com a entrada i sortida i sortida d'informació.
Utilitza els fitxers seqüencials per emmagatzemar i recuperar informació.
Defineix subrutines.
Utilitza i crea biblioteques de subrutines.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Dissenya algorismes per a la resolució de problemes simples.
Utilitza i crea biblioteques de subrutines.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Introducció a la programació Cicle de vida del programari. Definició d'algorisme i programa. Compiladors i intèrprets. Entorns per construir programes.
Elements bàsics Elements bàsics dels algorismes estructurats: tipus de dades simples, estructures de control, entrada/sortida. Introducció a les funcions.
Tractament de seqüències Esquemes de tractament dels elements d'una seqüència: recorregut i cerca
Dades estructurades Definició de tipus complexes a partir de tipus simples: taules i registres
Disseny d'algorismes Introducció al disseny descendent. Subrutines i llibreries
Ordenació Algorisme de Bombolla, Inserció i Selecció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
FB3
B2
24 12 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
FB3
B2
C4
14 14 28
Presentacions / exposicions
C2
C4
2 8 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
FB3
B2
C2
26 26 52
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
FB3
B2
1 2 3
Proves pràctiques
FB3
C2
2 4 6
Proves de desenvolupament
FB3
B2
4 8 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es dona una visió global del món de la programació i es presenta el marc i les eines de treball que s'utilitzarà en l'assignatura
Sessió Magistral Es presenten els conceptes de cada un dels temes, S'acompanya de material de suport, presentacions i bibliografia específica
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es proposen i resolen problemes lligats a cada tema
Presentacions / exposicions L'alumne presentarà el treball desenvolupat en la última pràctica del curs
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es desenvolupen petites pràctiques que treballen els conceptes presentats fins al moment a l'assignatura. La dificultat i durada dels exercicis serà incremental al moment del curs

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne té al seu abans les hores de consulta que els professors de l'assignatura designen per a poder treballar els dubtes que va tenint. A meitat del quadrimestre es fa a més un seguiment de l'evolució que té cada alumne fins al moment.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
C2
C4
L'alumne presenta el treball desenvolupat en la seva última pràctica 10%
Proves pràctiques
FB3
C2
S'avaluen algunes de les pràctiques que es van desenvolupant en les sessions de laboratoris conjuntament amb el treball personal de l'alumne 25%
Proves objectives de preguntes curtes
FB3
B2
Es fa una prova de preguntes curtes 10%
Proves de desenvolupament
FB3
B2
Al llarg del curs es faran dos proves de desenvolupament que valoraran l'adquisició dels conceptes presentats i la seva aplicació en la resolució de problemes 50%
Altres  

Es valora la participació en l'assignatura: a classe, resolució de problemes, fòrums i activitats de participació en el moodle, ...

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en segona convocatòria de l'assignatura consisteix en la superació d'un examen teòric/pràctic.


Fonts d'informació

Bàsica Luis Joyanes Aguilar, Fundamentos de programación. Algoritmos, estructura de datos y objectos., ultima,
Felix García Carballeira i altres, Problemas resueltos de programación en lenguaje C, ultima,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent