DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) FONAMENTS DE COMPUTADORS Codi 17204002
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MILLAN MARCO, PEDRO
CANTÓ NAVARRO, ENRIQUE FERNANDO
Adreça electrònica pedrojesus.iniguez@urv.cat
montse.garcia@urv.cat
enrique.canto@urv.cat
pere.millan@urv.cat
ernest.gil@urv.cat
santiago.romani@urv.cat
esteban.delcastillo@urv.cat
susana.bujalance@urv.cat
david.gameza@urv.cat
pedro.granero@urv.cat
Professors/es
IÑIGUEZ GALVETE, PEDRO JESÚS
GARCÍA FAMOSO, MARÍA MONTSERRAT
CANTÓ NAVARRO, ENRIQUE FERNANDO
MILLAN MARCO, PEDRO
GIL DOLCET, ERNEST
ROMANÍ ALSO, SANTIAGO
DEL CASTILLO PÉREZ, ESTEBAN
BUJALANCE GARCÍA, SUSANA
GÁMEZ ALARI, DAVID
GRANERO SECILLA, PEDRO
Web http://moodle.urv.net/moodle/course/view.php?id=24600
Descripció general i informació rellevant Estructura, organització, disseny lògic, funcionament i interconnexió dels computadors; fonaments i rendiment de llenguatge assemblador; funcionament i ús de sistemes operatius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 FB3 Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els doti de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 FB3 Comprèn la correspondència existent entre els elements fonamentals dels llenguatges d'alt nivell i els elements del llenguatge màquina que donen suport.
Comprèn el funcionament d'un sistema operatiu com a gestor de recursos dels sistemes informàtics.
Utilitza els recursos que proporciona un sistema operatiu des de la interfície d'usuari.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Coneix el paper de la informàtica en els àmbits industrials i socioeconòmics.
Coneix els diferents components d'un sistema informàtic compost per maquinari i programari.
Comprèn el funcionament, les interrelacions i l'estructura de nivells d'un computador.
Analitza circuits lògics combinacionals.
Analitza circuits lògics seqüencials.
Sintetitza màquines d'estats finits bàsiques.
Comprèn l'organització i el funcionament de subsistemes de l'arquitectura Von Neumann: processador, memòria, i entrada / sortida.
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul de direcció, seqüenciador, etc.) i entendre com intervenen en l'execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Comprèn i avalua els factors essencials que afecten el temps d'execució d'un programa.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
Elements d'un sistema informàtic
Estructura d'un computador
Codificació i processament d'informació
Disseny lògic Anàlisi de circuits lògics combinacionals.
Anàlisi de circuits lògics seqüencials.
Síntesi de màquines d'estats finits bàsiques.
Fonaments de llenguatge màquina
Ús bàsic del sistema operatiu

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
FB3
B2
C2
29 25 54
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
FB3
B2
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
FB3
B2
C2
26 29 55
Atenció personalitzada
FB3
B2
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
FB3
B2
C2
1 2 3
Proves pràctiques
FB3
B2
C2
1 2 3
Proves de desenvolupament
FB3
B2
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics mitjançant transparències i pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals.
Pràctiques a laboratoris Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i evolució i dificultats en el seu procés d'aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
FB3
B2
C2
Vàries proves objectives de preguntes curtes i/o tipus test. 60%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
FB3
B2
Problema de traducció de codi d'alt nivell a assemblador. 10%
Pràctiques a laboratoris
FB3
B2
C2
Laboratoris. Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: anàlisi preliminar, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista). 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en 1a convocatòria serà de forma continuada.

En 2a convocatòria l'avaluació consistirà en un examen de teoria/problemes i en una prova pràctica, on es podran tenir en compte els resultats previs obtinguts per determinar la qualificació final de l'assignatura. Només caldrà examinar-se de la part que estigui suspesa en 1a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Professors/es Fonaments Computadors, Transparències Fonaments Computadors, 2011, ETSE-URV (Tarragona)
William Stallings, Computer Organization and Architecture, 8th ed (2010), Prentice Hall
Thomas L. Floyd, Fundamentos de Sistemas Digitales, 2000, Pearson Prentice-Hall
Javier García Zubía, Problemas Resueltos de Electrónica Digital, 2003, Thomson

Complementària William Hohl, ARM assembly language : fundamentals and techniques, 2009, CRC Press
Mano M. Morris, Charles R. Kime, Fundamentos de diseño lógico y de computadores, 2005, Pearson Prentice-Hall
John P. Hayes, Introducción al diseño lógico digital , 1996, Addison-Wesley
Steve Furber, ARM System-on-Chip Architecture, 2nd ed (2000), Addison-Wesley Professional

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANGLÈS TÈCNIC/17234102
ANÀLISI MATEMÀTICA II/17234006
ECONOMIA I ORGANITZACIÓ D'EMPRESES/17234008
FÍSICA II/17234004

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FÍSICA I/17234003
ORIENTACIÓ PROFESSIONAL I ACADÈMICA/17234101
ANÀLISI MATEMÀTICA I/17234005
FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ/17234001
ÀLGEBRA LINEAL/17234007
 
Altres comentaris
És molt important el traball dia a dia. Per obtenir una informació més acurada, detallada i actualitzada, consulteu freqüentment el campus virtual (Moodle).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent