DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) FONAMENTS DE COMPUTADORS Codi 17204002
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MILLAN MARCO, PEDRO
Adreça electrònica enrique.canto@urv.cat
pere.millan@urv.cat
susana.alvarez@urv.cat
ernest.gil@urv.cat
carlos.garciabarroso@urv.cat
esteban.delcastillo@urv.cat
cesar.mauri@urv.cat
tomas.gonzalez@urv.cat
david.gameza@urv.cat
josep.sampe@urv.cat
jordi.ribes@urv.cat
Professors/es
CANTÓ NAVARRO, ENRIQUE FERNANDO
MILLAN MARCO, PEDRO
ALVAREZ FERNANDEZ, SUSANA MARIA
GIL DOLCET, ERNEST
GARCÍA-BARROSO VILLALONGA, CARLOS
DEL CASTILLO PÉREZ, ESTEBAN
MAURI LOBA, CESAR FRANCESC
GONZALEZ SANCHEZ, TOMAS
GÁMEZ ALARI, DAVID
SAMPE DOMENECH, JOSEP
RIBES GONZALEZ, JORDI
Web http://moodle.urv.net/moodle/course/view.php?id=64479
Descripció general i informació rellevant Estructura, organització, disseny lògic, funcionament i interconnexió dels computadors; fonaments i rendiment de llenguatge assemblador; funcionament i ús de sistemes operatius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 FB3 Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els doti de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 FB3 Comprèn la correspondència existent entre els elements fonamentals dels llenguatges d'alt nivell i els elements del llenguatge màquina que donen suport.
Comprèn el funcionament d'un sistema operatiu com a gestor de recursos dels sistemes informàtics.
Utilitza els recursos que proporciona un sistema operatiu des de la interfície d'usuari.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Coneix el paper de la informàtica en els àmbits industrials i socioeconòmics.
Coneix els diferents components d'un sistema informàtic compost per maquinari i programari.
Analitza circuits lògics combinacionals.
Comprèn el funcionament, les interrelacions i l'estructura de nivells d'un computador.
Analitza circuits lògics seqüencials.
Sintetitza màquines d'estats finits bàsiques.
Comprèn l'organització i el funcionament de subsistemes de l'arquitectura Von Neumann: processador, memòria, i entrada / sortida.
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul de direcció, seqüenciador, etc.) i entendre com intervenen en l'execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Comprèn i avalua els factors essencials que afecten el temps d'execució d'un programa.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
Elements d'un sistema informàtic
Estructura d'un computador
Codificació i processament d'informació
Disseny lògic Anàlisi de circuits lògics combinacionals.
Anàlisi de circuits lògics seqüencials.
Síntesi de màquines d'estats finits bàsiques.
Fonaments de llenguatge màquina
Ús bàsic del sistema operatiu

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
FB3
B2
C2
29 25 54
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
FB3
B2
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
FB3
B2
C2
26 29 55
Atenció personalitzada
FB3
B2
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
FB3
B2
C2
1 2 3
Proves pràctiques
FB3
B2
C2
1 2 3
Proves de desenvolupament
FB3
B2
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics mitjançant transparències i pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals.
Pràctiques a laboratoris Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris.
Atenció personalitzada Els professors estaran disponibles durant les classes i en horari de consultes, per atendre als alumnes i respondre els dubtes que se'ls plantegi durant el desenvolupament de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i evolució i dificultats en el seu procés d'aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
FB3
B2
C2
Laboratoris. Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: anàlisi preliminar, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista).
- Laboratoris de lògica (15%)
- Pràctica d'ARM (15%)
30%
Proves pràctiques
FB3
B2
C2
Laboratoris. Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: anàlisi preliminar, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista).
- Laboratoris de lògica (15%)
- Pràctica d'ARM (15%)
30%
Proves objectives de tipus test
FB3
B2
C2
Vàries proves objectives de preguntes curtes i/o tipus test.
- Test inicial (10%)
- Test lògica (25%)
- Test final (25%)
60%
Proves de desenvolupament
FB3
B2
Problema de traducció de codi d'alt nivell a assemblador.
- Problema d'ARM (10%)
10%
Altres  

Es pot aconseguir sumar fins a 1 punt a la nota final, realitzant activitats optatives que es plantegen en diversos laboratoris.

+1 punt
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els elements d'avaluació de l'assignatura són 6: test inicial, test lògica, laboratoris lògica, pràctica ARM, test final, problema ARM.

Cal obtenir una nota mínima en cadascun dels 6 elements d'avaluació, per poder fer mitjana i aprovar l'assignatura. Si algun element d'avaluació no arriba a la nota mínima, la nota final de l'assignatura no podrà ser superior a 4,5. La nota mínima és la mateixa en 1a i 2a convocatòria.

L'avaluació en 1a convocatòria serà de forma continuada.

En 2a convocatòria l'avaluació consistirà en 3 tests (inicial, lògica, final), un problema (ARM) i la pràctica d'ARM (els laboratoris de lògica no es poden recuperar en 2a convocatòria). Només caldrà examinar-se dels elements d'avaluació que no hagin obtingut la nota mínima en 1a convocatòria. En cas de presentar-se a 2a convocatòria, la nota serà la de 2a convocatòria (tant si és superior com inferior a la de 1a convocatòria).

Es guarden les notes del curs anterior que superin el mínim per fer mitjana.

Durant la realització de les proves escrites, no es permet la utilització de cap tipus de dispositiu electrònic (calculadores, ordinadors, tauletes, telèfons, rellotges, etc).

En cas de detectar còpìa en alguna activitat d'avaluació, la nota de l'acta d'aquella convocatòria serà 0, i caldrà tornar a realitzar totes les proves avaluatives a la segûent convocatòria (no es guardarà nota de les activitats que tinguessin la nota mínima en la convocatòria que s'ha detectat la còpia).


Fonts d'informació

Bàsica Professors/es Fonaments Computadors, Transparències Fonaments Computadors, 2017, ETSE-URV (Tarragona)
William Stallings, Computer Organization and Architecture, 10th ed (2015), Prentice Hall
Thomas L. Floyd, Fundamentos de Sistemas Digitales, 2000, Pearson Prentice-Hall
Javier García Zubía, Problemas Resueltos de Electrónica Digital, 2003, Thomson

Complementària William Hohl, ARM assembly language : fundamentals and techniques, 2009, CRC Press
Mano M. Morris, Charles R. Kime, Fundamentos de diseño lógico y de computadores, 2005, Pearson Prentice-Hall
John P. Hayes, Introducción al diseño lógico digital , 1996, Addison-Wesley
Steve Furber, ARM System-on-Chip Architecture, 2nd ed (2000), Addison-Wesley Professional

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
APLICACIONS AMB MICROCONTROLADORS/17204205
SISTEMES EMBEDDED/17204206


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ/17234001
 
Altres comentaris
És molt important el traball dia a dia. Per obtenir una informació més acurada, detallada i actualitzada, consulteu freqüentment el campus virtual (Moodle).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent