DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ORIENTACIÓ PROFESSIONAL I ACADÈMICA Codi 17204101
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIVES VENTURA, AMADEU
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
FABREGAT RODRÍGUEZ, MARIA VICTORIA
Adreça electrònica carme.olive@urv.cat
teresa.torres@urv.cat
alexandre.viejo@urv.cat
xavier.correig@urv.cat
0
xavier.vilanova@urv.cat
angel.cid@urv.cat
david.girbau@urv.cat
francisco.gonzalezm@urv.cat
amadeu.vives@urv.cat
Professors/es
OLIVÉ FARRÉ, MARIA DEL CARME
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
VIEJO GALICIA, LUIS ALEXANDRE
CORREIG BLANCHAR, FRANCESC XAVIER
FABREGAT RODRÍGUEZ, MARIA VICTORIA
VILANOVA SALAS, JAVIER
CID PASTOR, ANGEL
GIRBAU SALA, DAVID
GONZALEZ MOLINA, FRANCISCO
VIVES VENTURA, AMADEU
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén aprofundir en els coneixements teòrics bàsics relacionats amb l'orientació de l'estudiant davant la seva formació acadèmica i la seva inserció laboral, acompanyant aquests coneixements d'experiències pràctiques

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'Enginyeria Industrial, especialitat en Electrònica Industrial.
 B5 Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT5 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 CT6 Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i laboral o professional
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Conèixer els serveis que ofereix l'Escola i la Universitat, així com l'organització acadèmica de la docència.
Conèixer les diferents sortides, atribucions professionals relacionades amb l'enginyeria i les funcions dels diferents col·legis i associacions professionals.
Conèixer estratègies per accedir al món laboral.
Conèixer les possibilitats de mobilitat acadèmica i professional a nivell estatal i europeu.
Conèixer com elaborar un currículum vitae i una carta de presentació.
Conèixer com preparar una entrevista de feina
 B5 Conèixer els aspectes de l'Enginyeria relacionats amb l'ètica i la igualtat de gènere.
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elabora informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i ho fa de manera honesta
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar informació
 CT4 Identifica el propi rol dins del grup i coneix els objectius i tasques del grup
Comunica i actua dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Es compromet amb les tasques i l’agenda del grup
Col·labora dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elabora un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
Utilitza els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral
Construeix un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Produeix un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactua de manera efectiva amb l’auditori
 CT6 Aprofundeix en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional
Identifica el propi procés d’aprenentatge
Analitza l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi
Dissenya itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional
 CT7 Coneix les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen per raó de gènere i altres motius i compren les causes
Identifica els principals problemes ambientals
Reconeix i reflexiona sobre les necessitats i problemàtiques socials, i s’implica en la millora de la comunitat
Reconeix els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostra capacitat crítica i de diàleg, i fa un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Serveis de l'escola i la universitat - Eines per a l'aprenentatge acadèmic (Pla acció tutorial, Servei lingüític, CRAI,...)
- Serveis d'Orientació (ocupació, mobilitat, pràctiques,..)
- Eines per al desenvolupament personal (URV solidària,...)
Tema 2. Sortides professionals Sortides del professional de l'enginyeria explicades a través de conferències a l'aula
Tema 3. Competències acadèmiques i professionals - Ciutadania digital
- Comunicació escrita
- Êtica (evitar el plagi)
- Comunicació oral
Tema 4. Gestió de la carrera professional
- Entendre el mercat laboral
- El CV basat en competències i l'empleabilitat
- Autoavaluació de competències, interessos i motivacions
- Planificació: Networking, imatge i desenvolupament professional
- Acció: CV, carta de presentació, entrevista i referències

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B3
CT2
1 1 2
Sessió Magistral
B5
CT6
CT7
11 19 30
Seminaris
B3
CT2
CT5
22 71 93
Presentacions / exposicions
B3
CT2
CT4
CT5
4 4 8
Atenció personalitzada
B3
5 0 5
 
Proves mixtes
B3
CT2
CT5
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: Contingut, pla de treball, funcionament de les classes magistrals i seminaris i sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Conferències que tenen com a objectiu oferir orientació professional i acadèmica als estudiants, dictades per representants dels serveis que ofereix la Universitat, docents especialitzat en temàtiques específiques (igualtat de gènere i ciutadania digital), de representants d'empreses que desenvolupen la seva activitat professional dins del camp laboral de l'enginyeria, i representants dels col·legis professionals.
Seminaris El desenvolupament dels seminaris es divideix en dues parts. En la primera part, de caràcter presencial, es tracten i avaluen temes relacionats amb les competències acadèmiques i professionals. En la segona, de caràcter virtual, s'estudien el temes relacionats amb la gestió de la carrera professional.
Presentacions / exposicions Els estudiants realitzaran l'exposició oral d'un treball en equip, seguint les pautes específiques establertes en quant a estructuració i format de l'informe, i les guies sobre "com fer una presentació efectiva".
Atenció personalitzada S'atendran les consultes dels estudiants personalment a través de tutories presencials. Es recomana l'estudiant resoldre els dubtes de manera presencial per tal de millorar l'eficàcia de l'atenció personalitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendran les consultes dels estudiants personalment a través de tutories presencials. Es recomana l'estudiant resoldre els dubtes de manera presencial per tal de millorar l'eficàcia de l'atenció personalitzada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
B5
CT6
CT7
L'estudiant haurà de respondre els qüestionaris en línia (entorn Moodle) corresponents a cada sessió dins del termini establert. 15%
Seminaris
B3
CT2
CT5
L'estudiant durà a terme diferents activitats -de manera individual- realicionades el desenvolupament de competències acàdemiques i professionals, i amb el seu projecte acadèmic i professional, seguint les pautes establertes. Aquestes activitats avaluen els continguts de la part presencial del curs. 40%
Presentacions / exposicions
B3
CT2
CT4
CT5
L'estudiant realitzarà una exposició oral (en equip) seguint les pautes establertes. 15%
Proves mixtes
B3
CT2
CT5
Proves avaluatives amb preguntes tipus test i exercicis pràctics que avalua el contingut teòric-pràctic de la part virtual del curs. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

EXAMEN DE SEGONA CONVOCATÒRIA. S'avaluarà de manera extensiva, amb una prova mixta, els continguts teòric-pràctics de l'assignatura corresponents als seminaris (100% de la nota). No es valora en aquesta convocatòria: els treballs individuals (pla de carrera), el treball en equip i la corresponent presentació oral, els quals únicament es tindran en compte en el període d'avaluació contínua.

Important. Durant la realització de les proves d'avaluació (exàmens) l'estudiant no podrà fer servir cap dispositiu de comunicació i transmissió de dades.


Fonts d'informació

Bàsica Hoschette, J. A, The Engineer's Career Guide, John Wiley and Sons., 2010
Teresa Torres, Orientació Professional i Acadèmica per a estudiants d’enginyeria, Publicacions URV, 2013
CAE, Guia d’orientació per a l’ocupació, Publicaciones URV, 2013

Descàrrega gratuita del llibre d'Orientació professional i acadèmica via: 

http://www.publicacionsurv.cat/llibres-digitals/eina-e/item/370-orientaci%C3%B3-professional-i-acad%C3%A8mica-per-a-estudiants-d%E2%80%99enginyeria

Descàrega gratuïta de la Guia d’orientació per a l’ocupació, Publicaciones URV

http://www.urv.cat/media/upload//arxius/CAE/oprofessional/orientacioe.pdf

Complementària Torres-Coronas, T., Vidal-Blasco, M.A., i Monclus. R., Los MOOC en los procesos mixtos de aprendizaje: equilibrando tecnología y clases magistrales, Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), 2016

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura utilitza una metodologia d'ensenyament híbrida (una part de l'assignatura és presencial i una part és virtual). Es recomana a l'estudiant seguir correctament el pla de treball per un correcte seguiment del curs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent