DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) TEORÍA DE CIRCUITOS II Código 17204106
Titulación
Grado en Ingeniería Electrónica Industrial y Automática (2010)
Ciclo 1º y 2º
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
5 Obligatoria Segundo 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
GIRAL CASTILLON, ROBERTO
Correo-e ramon.leyva@urv.cat
pedro.garces@urv.cat
roberto.giral@urv.cat
abdelali.elaroudi@urv.cat
Profesores/as
LEYVA GRASA, RAMON
GARCÉS MIGUEL, PEDRO
GIRAL CASTILLON, ROBERTO
EL AROUDI ., ABDELALI
Web http://http://moodle.urv.net/
Descripción general e información relevante Esta asignatura es la continuación natural de la asignatura de Teoría de Circuitos I . Se comenzará analizando los sistemas trifásicos equilibrados y desequilibrados. A continuación, se abordará el análisis y la síntesis de redes: respuestas temporal y frecuencial de los circuits lineales, circuitos transformados de Laplace. Finalmente, se acabará el temario con las redes de dos puertos.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Coneixements per a la realització de mesuraments, càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, plans de labors i altres treballs anàlegs.
 RI4 Coneixement i utilització dels principis de teoria de circuits i màquines elèctriques.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capaciti per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els doti de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Analitza circuits trifàsics equilibrats en RPS amb tècniques fasorials.
Determina la seqüència d’un circuit trifàsic
Analitza el règim transitori en circuits de primer ordre.
Analitza el règim transitori en circuits de segon ordre amb diferents graus d’esmorteïment.
Representa el comportament freqüencial de circuits mitjançant diagrames de Bode.
Dissenya filtres equalitzadors amb AO
 RI4 Analitza circuits trifàsics equilibrats en RPS amb tècniques fasorials.
Determina la seqüència d’un circuit trifàsic
Transforma fonts trifàsiques en connexió triangle a connexió estrella.
Analitza circuits trifàsics desequilibrats en RPS amb tècniques fasorials.
Descompon un sistema trifàsic desequilibrat en tres sistemes trifàsics equilibrats.
Coneix els conceptes d’impedància de seqüència directa, inversa i homopolar.
Expressa la potència d’un sistema trifàsic desequilibrat en funció de components simètriques de tensions i corrents.
Obté la resposta temporal de circuits amb elements dinàmics.
Analitza el règim transitori en circuits de primer ordre.
Resol problemes de circuits en el domini de Laplace.
Analitza el règim transitori en circuits de segon ordre amb diferents graus d’esmorteïment.
Identificar les funcions de xarxa de circuits lineals a partir de la seva resposta temporal i freqüencial.
Coneix el concepte d’estabilitat d’un circuit.
Representa el comportament freqüencial de circuits mitjançant diagrames de Bode.
Dissenya filtres equalitzadors amb AO
Coneix els diferents tipus de paràmetres i associacions de quadripols.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Transforma fonts trifàsiques en connexió triangle a connexió estrella.
Analitza circuits trifàsics desequilibrats en RPS amb tècniques fasorials.
Descompon un sistema trifàsic desequilibrat en tres sistemes trifàsics equilibrats.
Coneix els conceptes d’impedància de seqüència directa, inversa i homopolar.
Expressa la potència d’un sistema trifàsic desequilibrat en funció de components simètriques de tensions i corrents.
Obté la resposta temporal de circuits amb elements dinàmics.
Resol problemes de circuits en el domini de Laplace.
Identificar les funcions de xarxa de circuits lineals a partir de la seva resposta temporal i freqüencial.
Coneix el concepte d’estabilitat d’un circuit.
Coneix els diferents tipus de paràmetres i associacions de quadripols.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
0. Introducción 0.1. Presentación de la asignatura
0.2. La asignatura de TC-II en moodle
0.3. Evaluación
0.4. Bibliografía
0.5. Guía Docente
0.6. Horarios de consulta
1. Sistemas Trifásicos 1.1. Introducción
1.2. Secuencia de fases
1.3. Tensiones y corrientes de un sistema trifásico
1.4. Conexión en estrella y en triángulo.
1.5. Cálculo de un circuito trifásico equilibrado por reducción a un circuito monofásico
1.6. Potencia en circuitos trifásicos equilibrados
1.7. Determinación de la secuencia de fases en un sistema trifásico
1.8. Medida de la potencia en sistemas trifásicos equilibrados
1.9. Potencia en circuitos trifásicos desequilibrados
1.10. Medida de la potencia en circuitos trifásicos desequilibrados
2. Respuesta Temporal de los circuitos Lineales 2.1. Introducción
2.2. Análisis del régimen transitorio de un circuito de primer orden
2.3. Análisis de un circuito mediante el circuito transformado de Laplace
2.4. Obtención del circuito transformado cuando hay acoplo magnético
2.5. Estudio de la respuesta a estado-cero
2.6. Definición de la función de red H(s) y orden de un circuito
2.7. Circuitos de segundo orden
3. Respuesta Frecuencial de los Circuitos Lineales 3.1. Introducción
3.2. Estudio de la respuesta a estado cero en régimen permanente cuando la excitación és sinusoidal
3.3. Obtención del módulo y de la fase de H(jw) por procedimientos gráficos
3.4. Determinación de los ceros de la función de red por simple inspección del circuito
3.5. Otras funciones de red de segundo orden
3.6. Diagramas de Bode
3.7. Diseño de filtros ecualizadores con amplificadores operacionales a partir de diagramas de Bode
4. Redes de dos puertos 4.1. Circuit o de dos puertos: bipuerto o cuadripolo
4.2. Variables y sentidos de referencia de un cuadripolo
4.3. Familias de parámetros
4.4. Equivalencia de cuadripolos
4.5. Modelado de un cuadripolo a partir de sus parámetros
4.6. Relaciones entre las diferentes familias de parámetros
4.7. Análisis de circuitos mediante cuadripolos
4.8. Asociación de cuadripolos

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
C4
1 1 2
Sesión magistral
A2
RI4
B2
C4
27 27 54
Resolución de problemas/ejercicios
A2
RI4
B2
C4
14 20 34
Prácticas en laboratorios
A2
RI4
B2
C4
14 17 31
Atención personalizada
C4
1 0 1
 
Pruebas mixtas
A2
RI4
B2
3 0 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura a l'aula ordinària.
Pressa de contacte al laboratori: grups, assignació taula, material necessari
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Teoria intercalada amb exemples significatius.
Resolución de problemas/ejercicios Presencial: Resolució de problemes, preguntes de test, exemples de proves parcials i dubtes dels alumnes.
No Presencial: al Campus Virtual es proposen exercicis variats.
Previ a cada prova parcial hi ha un lliurament de problemes que s'avalua.
Prácticas en laboratorios Estudi Previ obligatori abans de cada sessió de laboratori que s'ha de lliurar al moodle i s'avalua.
Sessions d'assistència obligatòria al laboratori (equips de dos persones) on es valoren tant la feina d'equip com la participació activa individual.
S'elabora una memòria amb els resultats obtinguts. S'avalua la capacitat d'aplicar els mètodes i procediments per a la realització de les mesures, la capacitat d'interpretar els resultats d'acord amb els coneixements i fonaments teòrics, i l'expressió escrita.
Atención personalizada Atenció individual o en petits grups al despatx dels professors, prèvia cita per correu electrònic des de l'adreça "nom.cognom@estudiants.urv.cat". Interacció compartint dubtes i propostes de resposta al fòrum del Campus Virtual. Els alumnes poden contestar-se entre ells amb la supervisió dels professors.

Atención personalizada
descripción
Atención individual o en pequeños grupos en los despachos de los profesores, previa cita por correo electrónico desde la dirección "nom.cognom@estudiants.urv.cat". Interacción compartiendo dudas y propuestas de respuesta en el foro del Campus Virtual. Los alumnos pueden contestase entre ellos con la supervisión de los profesores.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios
A2
RI4
B2
C4
Lliuraments de tests i problemes abans de les proves parcials previstes. Es preveu que l'estructura sigui similar a la de les proves. 10%
Prácticas en laboratorios
A2
RI4
B2
C4
Lliurament obligatori dels estudis previs. (10 %)
Assistència i realització obligatòries de les pràctiques amb lliurament de memòries. (20 %).
Es preveu la realització d'una sessió introductòria i d'un mínim de 5 pràctiques
30%
Pruebas mixtas
A2
RI4
B2
3 Proves de 50 minuts a l'aula ordinària amb preguntes de tipus test i problemes. Donat el caràcter acumulatiu de l'assignatura el pes de les proves es va incrementant: 15 % la primera, 20 % la segona i 25 % la tercera prova.
60%
Otros  

Es valora la participació constructiva a les classes i al Campus Virtual.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per aprovar l'assignatura és necessari obtenir un mínim de 4 tant a la qualificació global de les pràctiques de laboratori com a la de les proves mixtes. És obligatori fer totes les pràctiques i proves mixtes que s'escaiguin.

Per tal de decidir si un alumne assoleix la nota mínima demanada a les pràctiques, els professors poden fer proves addicionals de pràctiques de tipus individual.

La segona convocatòria consistirà en una prova mixta (test i/o problemes) de tot el temari amb un pes del 70 %. No es farà cap prova específica per avaluar les pràctiques de laboratori a la segona convocatòria perquè han de ser realitzades obligatòriament durant el període d'avaluació continuada.

Durant la realització de les proves els alumnes no podran fer servir cap dispositiu de comunicació i transmissió de dades.


Fuentes de información

Básica R. Giral Castillón, A. Cid Pastor, J. Calvente, H. Valderrama, P. Garces, Apunts TC-II Moodle, 2012, Moodle URV
R. Giral Castillón, A. Cid Pastor, J. Calvente, H. Valderrama, P. Garces, Recull de Pràctiques de Laboratori de TC-II, 2012, Moodle URV

Carlson, A. Bruce , "Circuitos : ingeniería, conceptos y análisis de circuitos eléctricos lineales", 2001, México : International Thomson, cop. 2001

Fernández Moreno, J., "Teoría de Circuitos. Teoría y problemas resueltos", Ed. Paraninfo 2011

Robbins, A. H., Miller, W. C., "Análisis de circuitos. Teoría y práctica", 4ª Ed. Cengage Learning 2007

Complementaria

A. Gómez Expósito, J. L. Martínez Ramos, J. A. Rosendo Macías, E. Romero Ramos, J. M. Riquelme Santos, "Fundamentos de Teoría de Circuitos", Thomson Paraninfo 2007.

A. Gómez Expósito, J. L. Martínez Ramos, J. A. Rosendo Macías, E. Romero Ramos, J. M. Riquelme Santos, "Teoría de Circuitos. Ejercicios de Autoevaluación" Thomson Paraninfo 2005

M. Nahvi, J. A.  Edminister, "Circuitos eléctricos y electrónicos"  Serie Schaum, McGraw Hill, 2005

 

Recomendaciones

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
FUNDAMENTOS DE MÁQUINAS ELÉCTRICAS/17204115
FUNDAMENTOS DE INSTALACIONES ELÉCTRICAS/17204116
FUNDAMENTOS DE ELECTRÓNICA/17204107

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ANÁLISIS MATEMÁTICO I/17204005
ANÁLISIS MATEMÁTICO II/17204006
FÍSICA II/17204004
ÁLGEBRA LINEAL/17204007
ESTADÍSTICA Y MÉTODOS TRANSFORMADOS/17204009
TEORÍA DE CIRCUITOS I/17204105
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.