IDENTIFYING DATA 2015_16
Subject (*) MICROCONTROLLERS Code 17204111
Study programme
Bachelor's Degree in Electronic and Automation Engineering (2010)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third 2Q
Language
Català
Department Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinator
RAMÍREZ FALO, JOSÉ LUIS
E-mail ernest.gil@urv.cat
joseluis.ramirez@urv.cat
Lecturers
GIL DOLCET, ERNEST
RAMÍREZ FALO, JOSÉ LUIS
Web http://moodle.urv.cat/
General description and relevant information Anàlisi i disseny de sistemes basats en microcontroladors: arquitectura, perifèrics i programació.

Competences
Type A Code Competences Specific
 EI3 Know the fundamentals and have the applied knowledge of digital electronics and microprocessors.
 EI6 Have the ability to design analogue, digital and power electronic systems.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 EI3 Know the functional blocks in a microcontroller.
Develop basic programming skills in assembly language.
Programme converters and timers.
 EI6 Choose the appropriate microcontroller for a specific application.
Programme low-cost microcontrollers.
Programme point to point communications.
Use validation strategies for digital systems.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce grammatically correct written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
Introducció Importància, aplicacions i mercat dels microcontroladors.
Estructura bàsica.
Microcontrolador vs. microprocessador.
Arquitectura Von Neumann vs. Harvard.
CISC vs. RISC.
Característiques i fonts d'informació.
Memòria Memòria de programa i memòria de dades.
Característiques de les memòries.
Tipus de memòria.

Unitat Central de Procés Mapa de memòria.
Cicle d'instrucció.
Registres.
Modes d'adreçament.
Conjunt d'instruccions.
Processament d'excepcions.
Programació Programació en assemblador.
Estructures de dades.
Gestió de la pila.
Subrutines. Pas de paràmetres.
Servei a les interrupcions.
Validació de software encastat.
Periférics Entrada/sortida.
Coversors: DAC, ADC, PWM.
Temporitzadors, watchdogs.
Interrupcions.
Circuits d'alimentació, reset i oscil·lació.
Comunicacions.
Comunicacions Característiques.
Serie vs. Paral·lel
Asíncrona vs. síncrona.
Detecció i correcció d'errors.
Standards i protocols: RS232, I2C, SPI, USB i d'altres.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
EI3
2 0 2
Lecture
EI3
25 15 40
Problem solving, exercises
EI3
C4
1 15 16
Laboratory practicals
EI6
C4
28 42 70
Personal tuition
EI3
EI6
0.5 0 0.5
 
Mixed tests
EI3
1 5 6
Objective multiple-choice tests
EI3
0.5 2.5 3
Extended-answer tests
EI3
EI6
C4
1.5 7.5 9
Practical tests
EI6
0.5 3 3.5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura. Descripció dels continguts, mètodes d'avaluació, calendari previst, moodle i pla de treball.
Contextualització dels continguts a la societat, entorn industrial i la pròpia titulació.
Lecture Explicació a classe, per part del professor, dels diferents conceptes de l'assignatura.
Problem solving, exercises Resolució per part de l'alumne, com a treball autònom i individual, de problemes o exercicis plantejats periòdicament pel professor. Activitat via Moodle.
Laboratory practicals Implementació pràctica al laboratori de la solució trobada a un problema proposat prèviament. Els problemes es proposaran periòdicament i s'hauran de solucionar dissenyant codi assemblador pel PIC24F de la placa Explorer 16 de Microchip.
Personal tuition Les pràctiques tindran atenció personalitzada al mateix laboratori. Es pretén tant ajudar l'alumne a resoldre tot tipus de problemes, com avaluar la seva metodologia de treball, actitud i independència de forma continuada.
L'atenció personalitzada genèrica es durà a terme al despatx 324. Servirà per ajudar l'alumne a resoldre els dubtes que apareguin a qualsevol de les activitats relacionades amb l'assignatura. L'aprofitament d'aquest servei permet la resolució eficient de dubtes concrets i la detecció d'errors de concepte.

Personalized attention
Description
Les pràctiques tindran atenció personalitzada al mateix laboratori. Es pretén tant ajudar l'alumne a resoldre tot tipus de problemes, com avaluar la seva metodologia de treball, actitud i independència de forma continuada. L'atenció personalitzada genèrica es durà a terme al despatx 324. Servirà per ajudar l'alumne a resoldre els dubtes que apareguin a qualsevol de les activitats relacionades amb l'assignatura. L'aprofitament d'aquest servei permet la resolució eficient de dubtes concrets i la detecció d'errors de concepte.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, exercises
EI3
C4
Entrega de la resolució de problemes plantejats periòdicament, via moodle. Es valorarà: el compliment dels terminis d'entrega, els resultats obtinguts i la seva correcta presentació escrita. 0.10
Laboratory practicals
EI6
C4
Al desenvolupament de les pràctiques de laboratori es valorarà: el compliment dels terminis d'entrega, la metodologia de treball, l'actitud proactiva a la recerca i correcció d'errors, els resultats obtinguts i la seva correcta presentació escrita. 0.25
Mixed tests
EI3
Prova de control, cap a meitat de curs, amb preguntes tipus test i proves de desenvolupament. Es valorarà: els resultats obtinguts, el mètode per aconseguir-los i la seva correcta presentació escrita. 0.15
Objective multiple-choice tests
EI3
Prova de control, a final de curs, amb preguntes tipus test de resposta múltiple. Es valorarà: el nombre d'encerts i el de fallades. 0.10
Extended-answer tests
EI3
EI6
C4
Prova de control, a final de curs, amb proves de desenvolupament. Es valorarà: els resultats obtinguts, el mètode per aconseguir-los i la seva correcta presentació escrita. 0.15
Practical tests
EI6
Prova individual de control, a final de curs. Es valorarà: l'acompliment d'objectius en el temps estipulat, la metodologia de treball, l'actitud proactiva a la recerca i correcció d'errors, els resultats obtinguts i la demostració clara del seu funcionament. 0.25
Others  
 
Other comments and second exam session

Per aprovar l'assignatura, la mitja ponderada ha de ser més gran o igual que 5.00 i la mitja de cadascuna de les metodologies (excepte la prova mixta parcial de control a meitat de curs) ha de ser individualment més gran que 2.00.

La segona convocatòria consistirà en una prova mixta (un test de resposta múltiple i proves de desenvolupament) amb un pes del 60%. Les pràctiques no es poden recuperar i la nota obtinguda a l'avaluació continua tindrà un pes del 40% a la segona convocatòria (i no el 50%).

Durant la realització de les proves els alumnes no podran fer servir cap dispositiu de comunicació i transmissió de dades.


Sources of information

Basic , PIC24FJ128GA010 FAMILY Datasheet, Microchip Technology Inc., 2007
, Explorer 16 Development Board User’s Guide, Microchip Technology Inc. , 2005

Complementary Fernando E. Valdés Pérez, Ramon Pallàs Areny, Microcontroladores : fundamentos y aplicaciones con PIC , Marcombo, 2007
Predko, Michael, 123 PIC microcontroller experiments for the evil genius , McGraw-Hill, 2005
Roger L. Stevens, Serial communications : using pic microcontrollers , Square 1 Electronics, 2002

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
INDUSTRIAL COMPUTER SCIENCE II/17204120
APPLICATIONS WITH MICROCONTROLLERS/17204205


Subjects that it is recommended to have taken before
FUNDAMENTALS OF COMPUTERS/17204002
THE FUNDAMENTALS OF PROGRAMMING/17204001
INDUSTRIAL COMPUTER SCIENCE I/17204119
DIGITAL ELECTRONICS/17204108
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.