Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | EI3 |
Conocimiento de los fundamentos y aplicaciones de la electrónica digital y microprocesadores.
|
| EI6 |
Capacidad para diseñar sistemas electrónicos analógicos, digitales y de potencia.
|
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| EI3 |
Coneix els blocs funcionals d'un microcontrolador
Desenvolupa habilitats bàsiques de programació en assemblador
Programa convertidors i temporitzadors
| | EI6 |
Tria el microcontrolador adequat per a una aplicació específica
Programa microcontroladors de baix cost
Programa comunicacions punt a punt
Utilitza estratègies de validació de sistemes digitals
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.
|
tema |
Subtema |
Introducción |
Importancia, aplicaciones y mercado de los microcontroladores.
Estructura básica.
Microcontrolador vs. microprocesador.
Arquitectura Von Neumann vs. Harvard.
CISC vs. RIESGO.
Características y fuentes de información. |
Memoria |
Memoria de programa y memoria de datos.
Características de las memorias.
Tipo de memoria.
|
Unidad Central de Proceso |
Mapa de memoria.
Ciclo de instrucción.
Registros.
Modos de direccionamiento.
Conjunto de instrucciones.
Procesamiento de excepciones. |
Programación |
Programación en ensamblador.
Estructuras de datos.
Gestión de la pila.
Subrutinas. Paso de parámetros.
Servicio a las interrupciones.
Validación de software embebido. |
Periféricos |
Entrada / salida.
Conversor: DAC, ADC, PWM.
Temporizadores, watch dogs.
Interrupciones.
Circuitos de alimentación, reset y oscilación..
Comunicaciones. |
Comunicaciones |
Características.
Serie vs. Paralelo
Asíncrona vs. síncrona.
Detección y corrección de errores.
Standards y protocolos: RS232, I2C, SPI, USB y otros.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
2 |
0 |
2 |
Sesión magistral |
|
25 |
15 |
40 |
Resolución de problemas/ejercicios |
|
1 |
15 |
16 |
Proyectos |
|
28 |
42 |
70 |
Atención personalizada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Pruebas mixtas |
|
1 |
5 |
6 |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
0.5 |
2.5 |
3 |
Pruebas de desarrollo |
|
1.5 |
7.5 |
9 |
Pruebas prácticas |
|
0.5 |
3 |
3.5 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura. Descripció dels continguts, mètodes d'avaluació, calendari previst, moodle i pla de treball.
Contextualització dels continguts a la societat, entorn industrial i la pròpia titulació. |
Sesión magistral |
Explicació a classe, per part del professor, dels diferents conceptes de l'assignatura. |
Resolución de problemas/ejercicios |
Resolució per part de l'alumne, com a treball autònom i individual, de problemes o exercicis plantejats periòdicament pel professor. Activitat via Moodle. |
Proyectos |
Desenvolupament autònom d'un projecte.
L'alumne proposarà un problema, aplicació o proces, susceptible de ser solucionat o millorat per mitjà d'un sistema basat en microcontrolador. Haurà de definir les especificacions del sistema i les proves a superar per verificar el seu correcte funcionament. El projecte inclourà el disseny i implementació d'una petita quantitat de "hardware" perifèric, així com la programació de tot el codi assemblador pel PIC24F de la placa Explorer 16 de Microchip que sigui necessari. La planificació temporal de les tasques a desenvolupar també son responsabilitat de l'alumne.
El professor marcarà d'antuvi una serie de requisits mínims que han d'incloure les especificacions proposades, per tal d'assegurar l'adquisició de les competències/continguts lligats a l'assignatura. També s'encarregarà, per mitjà dels informes periòdics de seguiment de la planificació i de la memòria final de projecte, de l'avaluació de l'eficàcia i eficiència del prototipus final (en quant a l'assoliment d'objectius, qualitat del desenvolupament i complexitat total del sistema). |
Atención personalizada |
Les pràctiques tindran atenció personalitzada al mateix laboratori. Es pretén tant ajudar l'alumne a resoldre tot tipus de problemes, com avaluar la seva metodologia de treball, actitud i independència de forma continuada.
L'atenció personalitzada genèrica es durà a terme al despatx 324. Servirà per ajudar l'alumne a resoldre els dubtes que apareguin a qualsevol de les activitats relacionades amb l'assignatura. L'aprofitament d'aquest servei permet la resolució eficient de dubtes concrets i la detecció d'errors de concepte. |
descripción |
Les pràctiques tindran atenció personalitzada al mateix laboratori. Es pretén tant ajudar l'alumne a resoldre tot tipus de problemes, com avaluar la seva metodologia de treball, actitud i independència de forma continuada.
L'atenció personalitzada genèrica es durà a terme al despatx 324. Servirà per ajudar l'alumne a resoldre els dubtes que apareguin a qualsevol de les activitats relacionades amb l'assignatura. L'aprofitament d'aquest servei permet la resolució eficient de dubtes concrets i la detecció d'errors de concepte. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolución de problemas/ejercicios |
|
Entrega de la resolució de problemes plantejats periòdicament, via moodle. Es valorarà: el compliment dels terminis d'entrega, els resultats obtinguts i la seva correcta presentació escrita. |
0.10 |
Proyectos |
|
Es valorarà el compliment dels terminis d'entrega, la metodologia de treball, l'actitud pro-activa a la recerca i correcció d'errors, els resultats obtinguts (en quant a grau de complexitat, diversitat de conceptes abastats i assoliment d'objectius) i la seva correcta presentació escrita. |
0.30 |
Pruebas mixtas |
|
Prova de control, cap a meitat de curs, amb preguntes tipus test i proves de desenvolupament. Es valorarà: els resultats obtinguts, el mètode per aconseguir-los i la seva correcta presentació escrita. |
0.15 |
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Prova de control, a final de curs, amb preguntes tipus test de resposta múltiple. Es valorarà: el nombre d'encerts i el de fallades. |
0.10 |
Pruebas de desarrollo |
|
Prova de control, a final de curs, amb proves de desenvolupament. Es valorarà: els resultats obtinguts, el mètode per aconseguir-los i la seva correcta presentació escrita. |
0.15 |
Pruebas prácticas |
|
Prova individual de control, a final de curs. Es valorarà: l'acompliment d'objectius en el temps estipulat, la metodologia de treball, l'actitud proactiva a la recerca i correcció d'errors, els resultats obtinguts i la demostració clara del seu funcionament. |
0.20 |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per aprovar l'assignatura, la mitja ponderada ha de ser més gran o igual que 5.00 i la mitja de cadascuna de les metodologies (excepte la prova mixta parcial de control a meitat de curs) ha de ser individualment més gran que 2.00. Hi haurà segona convocatòria per la part teòrica i per la part pràctica, l'alumne es podrà presentar a l'una i/o a l'altra (conservant la nota de la part que no examini). La part teòrica consistirà en una prova mixta (un test de resposta múltiple i proves de desenvolupament) amb un pes del 50%. La part pràctica corresponent al projecte no es pot recuperar i la nota obtinguda a l'avaluació continua tindrà un pes del 20% a la segona convocatòria (i no el 30%), si l'alumne s'examina de la prova pràctica que tindrà un pes del 30% a la nota final. Durant la realització de les proves els alumnes no podran fer servir cap dispositiu de comunicació i/o transmissió de dades. |
Básica |
, PIC24FJ128GA010 FAMILY Datasheet, Microchip Technology Inc., 2007
, Explorer 16 Development Board User’s Guide, Microchip Technology Inc. , 2005
|
|
Complementaria |
Fernando E. Valdés Pérez, Ramon Pallàs Areny, Microcontroladores : fundamentos y aplicaciones con PIC , Marcombo, 2007
Predko, Michael, 123 PIC microcontroller experiments for the evil genius , McGraw-Hill, 2005
Roger L. Stevens, Serial communications : using pic microcontrollers , Square 1 Electronics, 2002
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
INFORMÁTICA INDUSTRIAL II/17204120 | APLICACIONES CON MICROCONTROLADORES/17204205 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
FUNDAMENTOS DE COMPUTADORES/17204002 | FUNDAMENTOS DE PROGRAMACIÓN/17204001 | INFORMÁTICA INDUSTRIAL I/17204119 | ELECTRÓNICA DIGITAL/17204108 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|