Type A
|
Code |
Competences Specific | | EI3 |
Know the fundamentals and have the applied knowledge of digital electronics and microprocessors. |
| EI6 |
Have the ability to design analogue, digital and power electronic systems. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| EI3 |
Know the functional blocks in a microcontroller.
Develop basic programming skills in assembly language.
Programme converters and timers.
| | EI6 |
Choose the appropriate microcontroller for a specific application.
Programme low-cost microcontrollers.
Programme point to point communications.
Use validation strategies for digital systems.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C4 |
Produce grammatically correct written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
Introducció |
Importància, aplicacions i mercat dels microcontroladors.
Estructura bàsica.
Microcontrolador vs. microprocessador.
Arquitectura Von Neumann vs. Harvard.
CISC vs. RISC.
Característiques i fonts d'informació. |
Memòria |
Memòria de programa i memòria de dades.
Característiques de les memòries.
Tipus de memòria.
|
Unitat Central de Procés |
Mapa de memòria.
Cicle d'instrucció.
Registres.
Modes d'adreçament.
Conjunt d'instruccions.
Processament d'excepcions. |
Programació |
Programació en assemblador.
Estructures de dades.
Gestió de la pila.
Subrutines. Pas de paràmetres.
Servei a les interrupcions.
Validació de software encastat. |
Periférics |
Entrada/sortida.
Coversors: DAC, ADC, PWM.
Temporitzadors, watchdogs.
Interrupcions.
Circuits d'alimentació, reset i oscil·lació.
Comunicacions. |
Comunicacions |
Característiques.
Serie vs. Paral·lel
Asíncrona vs. síncrona.
Detecció i correcció d'errors.
Standards i protocols: RS232, I2C, SPI, USB i d'altres.
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
Lecture |
|
25 |
15 |
40 |
Problem solving, exercises |
|
1 |
15 |
16 |
Projects |
|
28 |
42 |
70 |
Personal tuition |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Mixed tests |
|
1 |
5 |
6 |
Objective multiple-choice tests |
|
0.5 |
2.5 |
3 |
Extended-answer tests |
|
1.5 |
7.5 |
9 |
Practical tests |
|
0.5 |
3 |
3.5 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l'assignatura. Descripció dels continguts, mètodes d'avaluació, calendari previst, moodle i pla de treball.
Contextualització dels continguts a la societat, entorn industrial i la pròpia titulació. |
Lecture |
Explicació a classe, per part del professor, dels diferents conceptes de l'assignatura. |
Problem solving, exercises |
Resolució per part de l'alumne, com a treball autònom i individual, de problemes o exercicis plantejats periòdicament pel professor. Activitat via Moodle. |
Projects |
Desenvolupament autònom d'un projecte.
L'alumne proposarà un problema, aplicació o proces, susceptible de ser solucionat o millorat per mitjà d'un sistema basat en microcontrolador. Haurà de definir les especificacions del sistema i les proves a superar per verificar el seu correcte funcionament. El projecte inclourà el disseny i implementació d'una petita quantitat de "hardware" perifèric, així com la programació de tot el codi assemblador pel PIC24F de la placa Explorer 16 de Microchip que sigui necessari. La planificació temporal de les tasques a desenvolupar també son responsabilitat de l'alumne.
El professor marcarà d'antuvi una serie de requisits mínims que han d'incloure les especificacions proposades, per tal d'assegurar l'adquisició de les competències/continguts lligats a l'assignatura. També s'encarregarà, per mitjà dels informes periòdics de seguiment de la planificació i de la memòria final de projecte, de l'avaluació de l'eficàcia i eficiència del prototipus final (en quant a l'assoliment d'objectius, qualitat del desenvolupament i complexitat total del sistema). |
Personal tuition |
Les pràctiques tindran atenció personalitzada al mateix laboratori. Es pretén tant ajudar l'alumne a resoldre tot tipus de problemes, com avaluar la seva metodologia de treball, actitud i independència de forma continuada.
L'atenció personalitzada genèrica es durà a terme al despatx 324. Servirà per ajudar l'alumne a resoldre els dubtes que apareguin a qualsevol de les activitats relacionades amb l'assignatura. L'aprofitament d'aquest servei permet la resolució eficient de dubtes concrets i la detecció d'errors de concepte. |
Description |
Les pràctiques tindran atenció personalitzada al mateix laboratori. Es pretén tant ajudar l'alumne a resoldre tot tipus de problemes, com avaluar la seva metodologia de treball, actitud i independència de forma continuada.
L'atenció personalitzada genèrica es durà a terme al despatx 324. Servirà per ajudar l'alumne a resoldre els dubtes que apareguin a qualsevol de les activitats relacionades amb l'assignatura. L'aprofitament d'aquest servei permet la resolució eficient de dubtes concrets i la detecció d'errors de concepte. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, exercises |
|
Entrega de la resolució de problemes plantejats periòdicament, via moodle. Es valorarà: el compliment dels terminis d'entrega, els resultats obtinguts i la seva correcta presentació escrita. |
0.10 |
Projects |
|
Es valorarà el compliment dels terminis d'entrega, la metodologia de treball, l'actitud pro-activa a la recerca i correcció d'errors, els resultats obtinguts (en quant a grau de complexitat, diversitat de conceptes abastats i assoliment d'objectius) i la seva correcta presentació escrita. |
0.30 |
Mixed tests |
|
Prova de control, cap a meitat de curs, amb preguntes tipus test i proves de desenvolupament. Es valorarà: els resultats obtinguts, el mètode per aconseguir-los i la seva correcta presentació escrita. |
0.15 |
Objective multiple-choice tests |
|
Prova de control, a final de curs, amb preguntes tipus test de resposta múltiple. Es valorarà: el nombre d'encerts i el de fallades. |
0.10 |
Extended-answer tests |
|
Prova de control, a final de curs, amb proves de desenvolupament. Es valorarà: els resultats obtinguts, el mètode per aconseguir-los i la seva correcta presentació escrita. |
0.15 |
Practical tests |
|
Prova individual de control, a final de curs. Es valorarà: l'acompliment d'objectius en el temps estipulat, la metodologia de treball, l'actitud proactiva a la recerca i correcció d'errors, els resultats obtinguts i la demostració clara del seu funcionament. |
0.20 |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Per aprovar l'assignatura, la mitja ponderada ha de ser més gran o igual que 5.00 i la mitja de cadascuna de les metodologies (excepte la prova mixta parcial de control a meitat de curs) ha de ser individualment més gran que 2.00. Hi haurà segona convocatòria per la part teòrica i per la part pràctica, l'alumne es podrà presentar a l'una i/o a l'altra (conservant la nota de la part que no examini). La part teòrica consistirà en una prova mixta (un test de resposta múltiple i proves de desenvolupament) amb un pes del 50%. La part pràctica corresponent al projecte no es pot recuperar i la nota obtinguda a l'avaluació continua tindrà un pes del 20% a la segona convocatòria (i no el 30%), si l'alumne s'examina de la prova pràctica que tindrà un pes del 30% a la nota final. Durant la realització de les proves els alumnes no podran fer servir cap dispositiu de comunicació i/o transmissió de dades. |
Basic |
, PIC24FJ128GA010 FAMILY Datasheet, Microchip Technology Inc., 2007
, Explorer 16 Development Board User’s Guide, Microchip Technology Inc. , 2005
|
|
Complementary |
Fernando E. Valdés Pérez, Ramon Pallàs Areny, Microcontroladores : fundamentos y aplicaciones con PIC , Marcombo, 2007
Predko, Michael, 123 PIC microcontroller experiments for the evil genius , McGraw-Hill, 2005
Roger L. Stevens, Serial communications : using pic microcontrollers , Square 1 Electronics, 2002
|
|
Subjects that continue the syllabus |
INDUSTRIAL COMPUTER SCIENCE II/17204120 | APPLICATIONS WITH MICROCONTROLLERS/17204205 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
FUNDAMENTALS OF COMPUTERS/17204002 | THE FUNDAMENTALS OF PROGRAMMING/17204001 | INDUSTRIAL COMPUTER SCIENCE I/17204119 | DIGITAL ELECTRONICS/17204108 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|