Tipo A
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Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Capacitat per a la redacció, signatura i desenvolupament de projectes en l'àmbit de l'enginyeria industrial, especialitat en electricitat, que tinguin per objecte la construcció, reforma, reparació, conservació, demolició, fabricació, instal·lació, muntatge o explotació de: estructures, equips mecànics, instal·lacions energètiques, instal·lacions elèctriques i electròniques, instal.lacions i plantes industrials i processos de fabricació i automatització. |
| RI10 |
Coneixements bàsics i aplicació de tecnologies mediambientals i de sostenibilitat.
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Tipo B
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Código |
Competencias Transversales | | B4 |
Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment. |
| B5 |
Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques. |
Tipo C
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Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
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Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Aplica eines de disseny assistit per computador
Dissenya un equip electrònic.
| | RI10 |
Coneix l'impacte ambiental dels equips electrònics i la reglamentació sobre el reciclatge.
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Tipo B
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Código |
Resultados de aprendizaje |
| B4 |
Implementa circuits electrònics sobre suport PCB, complint especificacions i normatives.
Utilitza adequadament els components electrònics en la implementació d’un sistema electrònic.
Aplica conceptes d'estadística per a l'estudi de fiabilitat de components i / o sistemes electrònics.
Detecta i identifica errors de funcionament en sistemes electrònics.
Aplica els coneixements d'anàlisi i disseny per a la resolució de fallades en sistemes electrònics.
| | B5 |
Coneix l'impacte ambiental dels equips electrònics i la reglamentació sobre el reciclatge.
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Tipo C
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Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.
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tema |
Subtema |
Tema 0: Introducción |
0.1. Presentación de la asignatura
0.2. La asignatura en moodle
0.3. Evaluación
0.4. Bibliografía
0.5. Guía Docente
0.6. Horarios de consulta
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Tema 1: Ingeniería de Sistemas Electrónicos |
1.1 Definiciones
1.2 Causas de Fallo en equipos electrónicos
1.3 Ciclo de vida de un producto
1.4 Fases de desarrollo de un producto
1.5 Distribución física de un equipo
1.6 Definición de las especificaciones de un equipo electrónico. ejemplo
1.7 Ingeniería concurrente
1.8 La calidad en el producto.
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Tema 2: Diseño de circuitos electrónicos en soporte PCB |
2.1 Placas de circuito impreso (PCB)
2.2 Métodos de diseño y cálculo.
2.3 Software CAD
2.4 Fabricación y acabado de PCB
2.5 Métodos de soldadura y normativas (RoHS)
2.6 Inserción de componentes
2.7 Tecnología de montaje superficial (SMT) |
Tema 3: Interconexiones |
3.1 Materiales conductores usados en equipos electrònics.Conductors especiales
3.2 Zócalos y conectores eléctricos
3.3 Interruptores y conmutadores
3.4 Relés y contactores electromecánicos
3.5 Alternativas de estado sólido |
Tema 4: Compatibilitat electromagnètica (EMC) |
4.1 Principios de la compatibilidad electromagnética
4.2 Normativa aplicable a EMC
4.3 Accesorios de medición y detección de campos EM.
4.4 Acoplamientos y técnicas de protección de EMI
4.5 Líneas de transmisión de señal y problemáticas de los rebotes de señal.
4.6 Técnicas óptimas de trazado de un circuito impreso para minimizar las EMI s.
4.7 Precauciones en el diseño de circuitos lógicos
4.8 Precauciones en el diseño de circuitos analógicos y de potencia
4.9 Elementos especiales para filtrado de EMI s conducidas: núcleos de ferrita, pasamuros, condensadores de desacoplamiento, filres de red, ....
4.10. Problemáticas de las bobinas y transformadores. Soluciones.
04.11 Protecciones de los equipos electrónicos (sobrecorrientes, sobretensiones, rayos, ...).
4.12. EMI s radiadas. Conceptos básicos.
4.13 Blindajes. Efectividad y cálculos de los blindajes para eliminar EMI s radiadas.
4.14. Aberturas en los blindajes. |
Tema 5: Elección de componentes |
Tema 5: Elección de componentes 5.1 Componentes pasivos.
5.2 Resistores, inductores y condensadores
5.3. Tecnologías y tipos disponibles y ámbitos de aplicación.
5.4. Modelos reales lineales de componentes. Elementos paràssits.
5.5 Tipos fijos y ajustables
5.6 Elección de componentes activos: discretos e integrados
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Tema 6: Baterias |
6.1 Principios de funcionamiento
6.2. Parámetros técnicos que caracterizan las baterías.
6.2 Fuentes electroquímicas primarias y secundarias.
6.4. Tipo de baterías más comunes. Problemáticas asociadas y ámbitos de aplicación.
6.5. Caso especial: pila de cobustible.
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Tema 7. Diseño térmico de equipos electrónicos |
7.1 Requerimientos de estabilización y limitación térmica en equipos electrónicos.
7.2. Fundamentos de transmisión del calor. Equilibrio térmico.
7.3. Conducción térmica. Concepto de resistencia térmica. Serie y paralelo de resistencias térmicas.
7.4. Pérdidas por convección.
7.5. Pérdidas y ganancias por radiación.
7.2 Diseño para optimizar la refrigeración por conducción. Conducción a través del chasis y el pcb.
7.4. Convección natural y convección forzada. Tipo de refrigeración forzada usada en equipos electrónicos.
7.5 Tipos y efectividad de los radiadores.
7.6. Monitorización de temperatura en equipos electrónicos. |
Tema 8: Evaluación de los equipos electrónicos |
8.1 Fiabilidad y Infiabilitat Industrial. Definiciones y conceptos estadísticos.
8.2. Fiabilidad de sistemas en serie lógica.
8.3 Fiabilidad de sistemas en redundancia.
8.4 Disponibilidad y mantenibilidad
8.6 Análisis de la fiabilidad en problemas prácticos.
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Tema 9: Impacto ambiental y reciclaje de los equipos electrónicos |
9.1 Introducción al Impacto medioambiental en la producción y consumo masivo de aparatos eléctricos y electrónicos.
9.2 Normativa aplicable al reciclaje de aparatos eléctricos y electrónicos y al uso de sustancias peligrosas en estos.
9.3. Componentes más peligrosos de los equipos electrónicos.
9.4. Problemáticas sanitarias, sociales y medioambientales locales, causadas por la mala gestión internacional de los residuos electrónicos.
9.5 Tecnologías incorrectas y tecnologías correctas para el reciclaje.
9.6 Ecodiseño de productos electrónicos. Normativas. Reutilización. Reparabilidad. Reciclaje.
9.7. Ecoetiquetas. |
Metodologías :: Pruebas |
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Competencias |
(*) Horas en clase
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Horas fuera de clase
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(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
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1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
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27 |
27 |
54 |
Prácticas en laboratorios |
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28 |
56 |
84 |
Presentaciones/exposiciones |
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1 |
5 |
6 |
Atención personalizada |
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0 |
1 |
1 |
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Pruebas mixtas |
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4 |
0 |
4 |
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(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
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descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura a l'aula ordinària.
Pressa de contacte al laboratori: grups, assignació taula, material necessari. |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura.
Teoria intercalada amb exemples significatius. |
Prácticas en laboratorios |
Sessions d'assistència obligatòria al laboratori (equips de dos persones) on es valoren tant la feina d'equip com la participació activa individual.
S'elabora una memòria amb els resultats obtinguts. S'avalua la capacitat d'aplicar els mètodes i procediments per a la realització de les mesures, la capacitat d'interpretar els resultats d'acord amb els coneixements i fonaments teòrics, i l'expressió escrita. |
Presentaciones/exposiciones |
Els alumnes en grups de 2 presentaran oralment el circuit imprès realitzat al laboratori. |
Atención personalizada |
Atenció individual o en petits grups al despatx dels professors, prèvia cita per correu electrònic des de l'adreça "nom.cognom@estudiants.urv.cat". Interacció compartint dubtes i propostes de resposta al fòrum del Campus Virtual. Els alumnes poden contestar-se entre ells amb la supervisió dels professors. |
descripción |
Atenció individual o en petits grups al despatx dels professors, prèvia cita directa o bé per correu electrònic. Interacció compartint dubtes i propostes de resposta al fòrum del Campus Virtual. Els alumnes poden contestar-se entre ells amb la supervisió dels professors. |
Metodologías |
Competencias
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descripción |
Peso |
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Prácticas en laboratorios |
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Assistència i realització obligatòries de les pràctiques amb lliurament de memòries. Es preveu la realització d'una sessió introductòria i d'un mínim de 5 pràctiques. Durant les pràctiques es realitzarà un projecte de circuit imprès. |
40 |
Presentaciones/exposiciones |
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Els alumnes en grups de 2 presentaran oralment el circuit imprès realitzat al laboratori. |
15 |
Pruebas mixtas |
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Dues proves de 2 hores a l'aula ordinària amb preguntes i problemes. |
45 |
Otros |
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Es valora la participació constructiva a les classes i al Campus Virtual. |
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Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per aprovar l'assignatura és obligatori que els alumnes presentin oralment el projecte de circuit imprès i obtinguin una qualificació mínima de 4. Per aprovar l'assignatura el circuit electrònic proposat com a projecte de circuit imprès ha de funcionar correctament. Per poder fer mitja s'ha d'obtenir un mínim de 4 de la mitjana de les qualificacions de les proves mixtes. Per poder fer mitja s'ha d'obtenir un mínim de 4 de la mitjana de les qualificacions de les pràctiques de laboratori. La segona convocatòria consistirà en una prova mixta de tot el temari amb un pes del 45 %. No es farà cap prova específica per avaluar les pràctiques de laboratori a la segona convocatòria perquè han de ser realitzades obligatòriament durant el període d'avaluació continuada. |
Básica |
Selma, Eduard, Apunts diversos i resums de transparències, 2004, Moodle de l'assignatura
Gómez, Guadalupe, Fiabilitat Industrial, Edicions UPC, 1994
Steinberg, Dave S., Cooling Techniques for electronic equipment, 2nd Ed. John Wiley & Sons, 1991
Cabré Rodon, Roger , Manual d'electrònica bàsica i tecnologia electrònica, Cossetània edicions, 2004
Lopez Veraguas, J. P. , Compatibilidad electromagnética y seguridad funcional en sistemas electrónicos, Marcombo, 2010
Hester, R. E.; Harrison R. M., Electronic Waste Management. Design, analysis and application, Royal Society of Chemistry; 1 edition , 2008
Kuehr, R.;, Williams, E., Computers and the Environment: Understanding and Managing their Impacts (Eco-Efficiency in Industry and Science), Springer; 1 edition , 2003
Charoy, Alain , Compatibilité électromagnétique , Dunod, 2005
Mª Auxilio Recasens Bellver, José González Calabuig, Diseño de circuitos impresos con orCAD Capture y Layout v.9.2, International Thomson, 2002
MIGUEL PAREJA APARICIO, CREACION DE NUEVOS COMPONENTES PARA ORCAD 10.3, Marcombo, 2007
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Complementaria |
Elizabeth Grossman, High Tech Trash: Digital Devices, Hidden Toxics, and Human Health , Shearwater; 2nd edition , 2007
Balcells , J et alt., , Interferencias Electromagnéticas en Sistemas Electrónicos, Marcombo, 1992
Ellis,N, Interferencias eléctricas Handbook, Paraninfo, 1997
Eugene R. Hnatek , Practical Reliability Of Electronic Equipment And Products, CRC Press; 1 edition , 2002
Patrick P. O'Connor , Andre Kleyner , Practical Reliability Engineering , Wiley; 5 edition , 2012
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(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
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