IDENTIFYING DATA 2015_16
Subject (*) ELECTRONIC EQUIPMENT Code 17204112
Study programme
Bachelor's Degree in Electronic and Automation Engineering (2010)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Third 2Q
Language
Català
Department Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinator
CABRÉ RODON, ROGER
E-mail roger.cabre@urv.cat
alfonsojose.romero@urv.cat
angel.cid@urv.cat
Lecturers
CABRÉ RODON, ROGER
ROMERO NEVADO, ALFONSO JOSÉ
CID PASTOR, ANGEL
Web http://moodle.urv.net/
General description and relevant information Comprensió dels conceptes fonamentals del disseny industrial electrònic. Anàlisi de la incidència d'alguns condicionants mecànics, ergonòmics, tèrmics i elèctrics sobre els equips electrònics. Coneixement de components, accessoris i mètodes de fabricació orientats a la qualitat del producte final. Disseny de productes electrònics que responguin a les necessitats especificades. Aplicació dels conceptes d'estadística per a l'estudi de fiabilitat d’equips electrònics. Coneixements relatius a l’impacte ambiental dels equips electrònics i la reglamentació sobre el seu reciclatge.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 Have the ability to draw up, sign and develop projects in the field of industrial engineering, specialising in electricity, with the aim of constructing, refurbishing, repairing, preserving, demolishing, manufacturing, installing, assembling or using: structures, mechanical equipment, energy installations, electrical and electronic installations, industrial installations and plants and manufacture and automation processes.
 RI10 Have basic and applied knowledge of environmental and sustainability technology.
Type B Code Competences Transversal
 B4 Be able to handle specifications, regulations and standards that must be fulfilled.
 B5 Be able to analyse and evaluate the social and environmental impact of technical solutions.
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 Apply computer aided design tools.
Design an electronic device.
 RI10 Know the environmental impact of electronic equipment and the regulations on recycling.
Type B Code Learning outcomes
 B4 Implement electronic circuits on a PCB support, fulfilling specifications and regulations.
Properly use the electronic components in the implementation of an electronic system.
Apply concepts of statistics for the reliability study of components and/or electronic system.
Detect and identify functioning errors in electronic systems.
Apply the knowledge of analysis and design to correct faults in electronic systems.
 B5 Know the environmental impact of electronic equipment and the regulations on recycling.
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
Tema 0: Introducció 0.1. Presentació de l'assignatura
0.2. L'assignatura al moodle
0.3. Avaluació
0.4. Bibliografia
0.5. Guia Docent
0.6. Horaris de consulta
Tema 1: Enginyeria de Sistemes Electrònics 1.1 Definicions
1.2 Causes de Fallada en equips electrònics
1.3 Cicle de vida d’un producte
1.4 Fases de desenvolupament d’un producte
1.5 Distribució física d’un equip
1.6 Definició de les especificacions d’un equip electrònic. Exemple
1.7 Enginyeria concurrent
1.8 La qualitat en el producte.
Tema 2: Disseny de circuits electrònics en suport PCB 2.1 Plaques de circuit imprès (PCB)
2.2 Mètodes de disseny i càlcul.
2.3 Programari CAD
2.4 Fabricació i acabat de PCB
2.5 Mètodes de soldadura i normatives (RoHS)
2.6 Inserció de components
2.7 Tecnologia de muntatge superficial (SMT)
Tema 3: Interconnexionat 3.1 Materials conductors usats en equips electrònics.Conductors especials
3.2 Sòcols i connectors elèctrics
3.3 Interruptors i commutadors
3.4 Relés i contactors electromecànics
3.5 Alternatives d’estat sòlid
Tema 4: Compatibilitat electromagnètica (EMC) 4.1 Principis de la compatibilitat electromagnètica
4.2 Normativa aplicable a EMC
4.3 Accessoris de mesura i detecció de camps EM.
4.4 Acoblaments i tècniques de protecció d’EMI
4.5 Línies de transmissió de senyal i problemàtiques dels rebots de senyal.
4.6 Tècniques òptimes de traçat d'un circuit imprès per a minimitzar les EMI's.
4.7 Precaucions en el disseny de circuits lògics
4.8 Precaucions en el disseny de circuits analògics i de potència
4.9 Elements especials per a filtratge de EMI's conduides: nuclis de ferrita, passamurs, condensadors de desacoblament, filres de xarxa,....
4.10. Problemàtiques de les bobines i transformadors. Solucions.
4.11 Proteccions dels equips electrònics (sobrecorrents, sobretensions, llamps,...).
4.12. EMI's radiades. Conceptes bàsics.
4.13 Blindatges. Efectivitat i càlculs dels blindatges per a eliminar EMI's radiades.
4.14. Obertures en els blindatges.
Tema 5: Elecció de components 5.1 Components passius.
5.2 Resistors, inductors i condensadors
5.3. Tecnologies i tipus disponibles i àmbits d'aplicació.
5.4. Models reals lineals de components. Elements paràssits.
5.5 Tipus fixos i ajustables
5.6 Elecció de components actius: discrets i integrats
Tema 6: Bateries 6.1 Principis de funcionament
6.2. Paràmetres tècnics que caracteritzan les bateries.
6.2 Fonts electroquímiques primàries i secundàries.
6.4. Tipus de bateries més comunes. Problemàtiques associades i àmbits d'aplicació.
6.5. Cas especial: pila de cobustible.
Tema 7. Disseny tèrmic d’equips electrònics 7.1 Requeriments d'estabilització i limitació tèrmica en equips electrònics.
7.2. Fonaments de transmissió de la calor. Equilibri tèrmic.
7.3. Conducció tèrmica. Concepte de resistència tèrmica. Sèrie i paral·lel de resistències tèrmiques.
7.4. Pèrdues per convecció.
7.5. Pèrdues i guanys per radiació.
7.2 Disseny per a optimitzar la refrigeració per conducció. Conducció a través del xassís i el pcb.
7.4. Convecció natural i convecció forçada. Tipus de refrigeració forçada usada en equips electrònics.
7.5 Tipus i efectivitat dels radiadors.
7.6. Monitoratge de temperatura en equips electrònics.
Tema 8: Avaluació dels equips electrònics 8.1 Fiabilitat i Infiabilitat Industrial. Definicions i conceptes estadístics.
8.2. Fiabilitat de sistemes en sèrie lògica.
8.3 Fiabilitat de sistemes en redundància.
8.4 Disponibilitat i mantenibilitat
8.6 Anàlisi de la fiabilitat en problemes pràctics.
Tema 9: Impacte ambiental i reciclatge dels equips electrònics 9.1 Introducció a l'Impacte mediambiental en la producció i consum massiu d’aparells elèctrics i electrònics.
9.2 Normativa aplicable al reciclatge d'aparells elèctrics i electrònics i a l'us de substàncies perilloses en aquestos.
9.3. Components més perillosos dels equips electrònics.
9.4. Problemàtiques sanitàries, socials i mediambientals locals, causades per la mala gestió internacional dels residus electrònics.
9.5 Tecnologies incorrectes i tecnologies correctes per al reciclatge.
9.6 Ecodisseny de productes electrònics. Normatives. Reutilització. Reparabilitat. Reciclatge.
9. 7. Ecoetiquetes.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A1
RI10
B4
B5
27 27 54
Laboratory practicals
A1
RI10
B4
B5
28 56 84
Presentations / expositions
C4
1 5 6
Personal tuition
C4
0 1 1
 
Mixed tests
A1
RI10
B4
B5
4 0 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura a l'aula ordinària.
Pressa de contacte al laboratori: grups, assignació taula, material necessari.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Teoria intercalada amb exemples significatius.
Laboratory practicals Sessions d'assistència obligatòria al laboratori (equips de dos persones) on es valoren tant la feina d'equip com la participació activa individual.
S'elabora una memòria amb els resultats obtinguts. S'avalua la capacitat d'aplicar els mètodes i procediments per a la realització de les mesures, la capacitat d'interpretar els resultats d'acord amb els coneixements i fonaments teòrics, i l'expressió escrita.
Presentations / expositions Els alumnes en grups de 2 presentaran oralment el circuit imprès realitzat al laboratori.
Personal tuition Atenció individual o en petits grups al despatx dels professors, prèvia cita per correu electrònic des de l'adreça "nom.cognom@estudiants.urv.cat". Interacció compartint dubtes i propostes de resposta al fòrum del Campus Virtual. Els alumnes poden contestar-se entre ells amb la supervisió dels professors.

Personalized attention
Description
Atenció individual o en petits grups al despatx dels professors, prèvia cita directa o bé per correu electrònic. Interacció compartint dubtes i propostes de resposta al fòrum del Campus Virtual. Els alumnes poden contestar-se entre ells amb la supervisió dels professors.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Laboratory practicals
A1
RI10
B4
B5
Assistència i realització obligatòries de les pràctiques amb lliurament de memòries. Es preveu la realització d'una sessió introductòria i d'un mínim de 5 pràctiques. Durant les pràctiques es realitzarà un projecte de circuit imprès. 40
Presentations / expositions
C4
Els alumnes en grups de 2 presentaran oralment el circuit imprès realitzat al laboratori. 15
Mixed tests
A1
RI10
B4
B5
Dues proves de 2 hores a l'aula ordinària amb preguntes i problemes. 45
Others  

Es valora la participació constructiva a les classes i al Campus Virtual.

 
Other comments and second exam session

Per aprovar l'assignatura és obligatori que els alumnes presentin oralment el projecte de circuit imprès i obtinguin una qualificació mínima de 4.

Per aprovar l'assignatura el circuit electrònic proposat com a projecte de circuit imprès ha de funcionar correctament.

Per poder fer mitja s'ha d'obtenir un mínim de 4 de la mitjana de les qualificacions de les proves mixtes.

Per poder fer mitja s'ha d'obtenir un mínim de 4 de la mitjana de les qualificacions de les pràctiques de laboratori.

La segona convocatòria consistirà en una prova mixta de tot el temari amb un pes del 45 %.

No es farà cap prova específica per avaluar les pràctiques de laboratori a la segona convocatòria perquè han de ser realitzades obligatòriament durant el període d'avaluació continuada.


Sources of information

Basic Selma, Eduard, Apunts diversos i resums de transparències, 2004, Moodle de l'assignatura
Gómez, Guadalupe, Fiabilitat Industrial, Edicions UPC, 1994
Steinberg, Dave S., Cooling Techniques for electronic equipment, 2nd Ed. John Wiley & Sons, 1991
Cabré Rodon, Roger , Manual d'electrònica bàsica i tecnologia electrònica, Cossetània edicions, 2004
Lopez Veraguas, J. P. , Compatibilidad electromagnética y seguridad funcional en sistemas electrónicos, Marcombo, 2010
Hester, R. E.; Harrison R. M., Electronic Waste Management. Design, analysis and application, Royal Society of Chemistry; 1 edition , 2008
Kuehr, R.;, Williams, E., Computers and the Environment: Understanding and Managing their Impacts (Eco-Efficiency in Industry and Science), Springer; 1 edition , 2003
Charoy, Alain , Compatibilité électromagnétique , Dunod, 2005
Mª Auxilio Recasens Bellver, José González Calabuig, Diseño de circuitos impresos con orCAD Capture y Layout v.9.2, International Thomson, 2002
MIGUEL PAREJA APARICIO, CREACION DE NUEVOS COMPONENTES PARA ORCAD 10.3, Marcombo, 2007

Complementary Elizabeth Grossman, High Tech Trash: Digital Devices, Hidden Toxics, and Human Health , Shearwater; 2nd edition , 2007
Balcells , J et alt., , Interferencias Electromagnéticas en Sistemas Electrónicos, Marcombo, 1992
Ellis,N, Interferencias eléctricas Handbook, Paraninfo, 1997
Eugene R. Hnatek , Practical Reliability Of Electronic Equipment And Products, CRC Press; 1 edition , 2002
Patrick P. O'Connor , Andre Kleyner , Practical Reliability Engineering , Wiley; 5 edition , 2012

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.