Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Have the ability to draw up, sign and develop projects in the field of industrial engineering, specialising in electricity, with the aim of constructing, refurbishing, repairing, preserving, demolishing, manufacturing, installing, assembling or using: structures, mechanical equipment, energy installations, electrical and electronic installations, industrial installations and plants and manufacture and automation processes. |
| A2 |
Have knowledge of taking measurements, calculations, evaluations, valuations, surveys, studies, reports, work plans and other similar studies. |
| EI5 |
Have applied knowledge of electronic instrumentation. |
| EI6 |
Have the ability to design analogue, digital and power electronic systems. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B4 |
Be able to handle specifications, regulations and standards that must be fulfilled. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Know the alternatives on the market for measuring a variable.
| | A2 |
Analyse a measurement system for the most common magnitudes present in industry.
Know the alternatives on the market for measuring a variable.
Know the fundamentals of measurement and the types of errors it entails.
Know the fundamentals of metrology.
| | EI5 |
Know the concept of noise and its different types.
Analyse the noise effect in electronic circuits.
| | EI6 |
Know the alternatives for designing measurement equipment.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B4 |
Know the alternatives for designing measurement equipment.
Know the fundamentals of metrology.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C4 |
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
Introducció a la mesura |
Conceptes i definicions generals de metrologia.
Cadena de mesura |
Teoria d'errors |
Classificació.
Tractament.
Interferències
Característiques estàtiques i dinàmiques |
Sensors i transductors |
Sensors resistius, capacitius i inductius.
Sensors Industrials, exemples |
Connexió dels transductors: mètodes d'aplicació |
Ponts de contínua i alterna.
Mesura a dos, tres i quatre fils.
Mesura de temperatura, desplaçament, pressió, acceleració, cabal, pH, etc.
Compensació de magnituds físiques d'influència no desitjada. |
Connexió dels transductors: mètodes d'aplicació |
Ponts de contínua i alterna.
Mesura a dos, tres i quatre fils.
Mesura de temperatura, desplaçament, pressió, acceleració, cabal, pH, etc.
Compensació de magnituds físiques d'influència no desitjada. |
Sistemes de mesura |
Cadena de mesura.
Atenuadors, amplificadors, opto-acobladors, elements de càlcul analògic.
Adquisició de dades: multiplexors, circuits S/H, convertidors A/D. |
Tècniques de reducció de soroll i interferències |
Interferencies electromagnètiques.
Interferencies en mode comú.
Llaços de masses.
Inducció elèctrica i magnètica.
Protecció contra interferències:Amplificador d'instrumentació, cables trenats, apantallats i cable coaxial.
Transformadors apantallats.
Terminal de guarda.
Aïllament galvànic.
Filtres de xarxa i de senyal. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
24 |
28 |
52 |
Problem solving, classroom exercises |
|
14 |
16 |
30 |
Laboratory practicals |
|
14 |
31 |
45 |
Previous studies |
|
1 |
10 |
11 |
Problem solving, exercises |
|
1 |
5 |
6 |
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
Extended-answer tests |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Es farà una introducció al funcionament de l'assignatura |
Lecture |
Es desenvoluparan els conceptes teòrics de l'assignatura |
Problem solving, classroom exercises |
Es solucionaran a l'aula problemes de l'assignatura per part del professor o treballant en grups |
Laboratory practicals |
Cada dos setmanes s'ha de solucionar un muntatge pràctic al laboratori |
Previous studies |
L'alumne ha de portar l'estudi previ de cada pràctica fet abans de venir al laboratori |
Problem solving, exercises |
L'alumne resoldrà fora de l'aula problemes que el professor demanarà i corregirà. |
Personal tuition |
Dubtes resolts de manera personal en l'horari de consultes del professor |
Description |
L'alumne planteja dubtes en l'horari de consultes del professor |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Laboratory practicals |
|
S'avaluarà la realització de les pràctiques de laboratori |
20 |
Previous studies |
|
Es presentaran i avaluaran els estudis previs de les pràctiques |
10 |
Problem solving, exercises |
|
Es corregiran problemes fets per l'alumne fora de l'aula individualment o en grup |
10 |
Extended-answer tests |
|
Es faran dues proves escrites al llarg del curs |
60 |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Es podrà recuperar en un examen final la part de proves de test i de desenvolupament. Els treballs, estudis previs i pràctiques realitzats durant el curs, comptaran el mateix que a la primera avaluació. |
Basic |
Doebelin, Diseño y aplicación de sistemas de medición, , Diana
Gregory, Instrumentación eléctrica y sistemas de medida, , Gustavo Gili
Norton, H. N., Sensores y analizadores, , Gustavo Gili
DD. AA., , Transducer Interfacing Handbook, ,
M.A. Pérez García , Instrumentación Electrónica, , Thomson
|
|
Complementary |
Mencía, J., , Análisis de Fourier y sus aplicaciones, 2000, Cooperativa Universitària Sant Jordi
|
|
Subjects that continue the syllabus |
INDUSTRIAL SENSORS AND ACTUATORS/17204215 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
CIRCUIT THEORY I/17204105 | CIRCUIT THEORY II/17204106 | ANALOGUE ELECTRONICS/17204109 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|