Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Have the ability to draw up, sign and develop projects in the field of industrial engineering, specialising in electricity, with the aim of constructing, refurbishing, repairing, preserving, demolishing, manufacturing, installing, assembling or using: structures, mechanical equipment, energy installations, electrical and electronic installations, industrial installations and plants and manufacture and automation processes. |
| RI1 |
Have knowledge of applied thermodynamics and heat transmission. Basic principles and application to problem solving in engineering. |
| RI2 |
Have knowledge of the basic principles of fluid mechanics and application to problem solving in the field of engineering. Calculation of pipelines, channels and systems of fluids. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Know the basic principles of thermodynamics and their application to problem solving in engineering.
Know the thermal cycles of Thermal Machines, and the thermodynamic principles that govern them.
Know the basic principles of heat transmission and their application to problem solving in engineering.
Know the basic principles of fluid mechanics.
Calculate pipelines, channels and systems of fluids.
| | RI1 |
Know the basic principles of thermodynamics and their application to problem solving in engineering.
Know the thermal cycles of Thermal Machines, and the thermodynamic principles that govern them.
Know the basic principles of heat transmission and their application to problem solving in engineering.
| | RI2 |
Know the basic principles of fluid mechanics.
Calculate pipelines, channels and systems of fluids.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C4 |
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
Tema 1
Introducció: Sistemes termodinàmics, propietats, substàncies pures i mescles
|
Sistema termodinàmic. Propietat, estat, procés i cicle termodinàmic. Eficiència i consum energètic. Determinació de propietats termodinàmiques de substàncies pures i mescles. |
Tema 2
Primer principi de la termodinàmica. Anàlisi energètica de sistemes
|
Conservació de massa i energia en un volum de control. Anàlisi energètica d’un volum de control. Exemples d’aplicació: Toveres i difusors; Bombes i compressors; Bescanviadors de calor; Vàlvules d’expansió. |
Tema 3
Segon Principi i Entropia
|
Màquines Tèrmiques, cicle de Carnot i formulacions del segon principi. Concepte d’entropia. Balanç d’entropia en un volum de control. Processos isentròpics. Rendiment isentròpic en turbines, toveres, compressors i bombes. Transferència de calor i treball en processos de flux estacionari internament reversibles. |
Tema 4
Cicles de generació de potència
|
Cicles de potència amb vapor. Cicles de Turbines de gas. Motors alternatius: cicles i prestacions. |
Tema 5
Cicles de refrigeració i bombes de calor
|
Introducció. Refrigeració per compressió de vapor. Propietats dels fluids refrigerants. Refrigeració per absorció. Bombes de calor. |
Tema 6
Transferència de calor
|
Introducció. Formes de transmissió de calor. Transmissió de calor per conducció, convecció, radiació i transmissió de calor combinada. Intercanviadors de calor. |
Tema 7
Fonaments de mecànica de fluids.
|
Introducció a la Mecànica de Fluids. Concepte de pressió. Equació de continuïtat. Pèrdues de càrrega. Balanç d’energia mecànica. Introducció a les màquines hidràuliques. |
Tema 8
Càlcul de canonades, canals i sistemes de fluids.
|
Aplicació del balanç d’energia mecànica. Dimensionament dels sistemes de transport de fluid. Potència i rendiment. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
2 |
0 |
2 |
Lecture |
|
35 |
60 |
95 |
Problem solving, exercises |
|
15 |
30 |
45 |
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
Extended-answer tests |
|
4 |
0 |
4 |
Practical tests |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Activitats encaminades a prendre contacte, a recollir informació dels alumnes, presentació dels objestius, programa, metodologia i procediment d'avaluació de l’assignatura. |
Lecture |
Presentació dels continguts de l'assignatura utilitzant el material docent més adient en cada cas. |
Problem solving, exercises |
Resolució per part dels alumnes de problemes i exercicis seleccionats amb l'ajut del professor. |
Personal tuition |
Resolució de dubtes de teoria i sorgits de la resolució de problemes i exercicis. |
Description |
Prof Joan Carles Bruno
Dep. Enginyeria Mecànica, Despatx 112
Tel: 977 297068
juancarlos.bruno@urv.cat
|
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Practical tests |
|
Proves individuals de resolució de problemes i preguntes tipus test aplicant coneixements teòrics i pràctics. |
70 % |
Extended-answer tests |
|
Estudi de problemes oberts per part de l'alumne sota la guia del professor. |
15 % |
Others |
|
Resolució d'exercicis i problemes. |
15 % |
|
Other comments and second exam session |
L'examen de la segona convocatòria serà equivalent al 100 % de la nota de l'assignatura. |
Basic |
Y. Cengel, M. Boles, Termodinámica, Setena, 2010
Y. Cengel, J. Cimbala, Mecánica de Fluidos. Fundamentos y aplicaciones, Primera, 2006
Y. A. Cengel, Transferencia de Calor y Masa, Tercera, 2007
|
|
Complementary |
M. Moran, H. Shapiro, Fundamentos de Termodinámica Técnica, Quarta, 2004
, Moodle - Assignatura Termodinàmica i hidràulica, ,
J. Agüera, Termodinámica Lógica y Motores Térmicos, Sisena, 1999
|
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|