Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Have the ability to draw up, sign and develop projects in the field of industrial engineering, specialising in electricity, with the aim of constructing, refurbishing, repairing, preserving, demolishing, manufacturing, installing, assembling or using: structures, mechanical equipment, energy installations, electrical and electronic installations, industrial installations and plants and manufacture and automation processes. |
| RI7 |
Have knowledge of the theoretical principles of machines and mechanisms. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B3 |
Be able to solve problems with initiative, make decisions, be creative, use critical reasoning and communicate and transmit knowledge, abilities and skills in the field of industrial engineering, specialising in electricity. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Know the actions to consider and the regulations related to the mechanical calculation of high voltage pylons.
| | RI7 |
Know the theoretical principles of machines and mechanisms.
Have good command of vector and matrix multiplication.
Know the basic principles of analysis and reduction of systems of forces.
Know the basic principles of static charges on particles.
Know how to represent real systems with free body diagrams.
Know the types of unions between rigid solids.
Know how to calculate assemblies of rigid bodies: armour and carcasses.
Know how to calculate cables.
Know how to sketch elements of machines and mechanisms.
Know how to analyse the mobility of flat mechanisms.
Perform the kinematic analysis of flat mechanisms: positions, trajectories, velocities and accelerations.
Perform the kinetic analysis of flat mechanisms.
Know how to apply the conservation principles of rigid bodies and assemblies of rigid bodies.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B3 |
És capaç de resoldre problemes de forma enginyosa, amb iniciativa i creativitat, tenint en compte els conceptes de l'assignatura.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
Introducció |
|
2. Estàtica de la particula |
2.1. Vectors
2.1.1 Operacions fonamentals
2.2. Equilibri de la partícula
2.2.1 Primera llei de Newton
2.3. Forces a l'espai
2.4. Principi de transmissivitat
2.5. Classificació de les forces
2.6. Exercicis
|
3. Sistemes de forces |
3.1. Moment d'una força respecte un punt
3.2. Moment d'una força respecte un eix
3.3. Moment d'un parell
3.4. Invariants
3.5. Eix central d'un sistema
3.6. Casos especials
3.6.1 Vectors concurrents. Teorema de Varignon
3.6.2 Vectors paral•lels. Centre del sistema
3.7. Sistemes equivalents parell-força
3.8. Exercicis
|
4. Estàtica del sòlid rígid i de conjunts de sòlids rígids |
4.1. Condicions d'equilibri
4.2. Diagrames de sòlid lliure
4.3. Tipus d'unions i
4.4. Fregament
4.5. Càlcul d'armadures
4.6. Càlcul d'entramats
4.7. Càlcul de cables
4.8. Exercicis
4.9. Aplicacions al càlcul de torres elèctriques |
5. Màquines i mecanismes plans |
5.1. Barres o eslavons i elements d'enllaç
5.2. Parell cinemàtic
5.3. Cadenes cinemàtiques
5.4. Graus de llibertat i mobilitat d'un mecanisme
5.5. Mecanismes de 4 barres
5.6. Inversió cinemàtica
5.7. Avantatge mecànica de un mecanisme
5.8. Esquematització de mecanismes
5.9. Exercicis
|
6. Cinemàtica plana del sòlid rígid |
6.1. Posicions i trajectòries
6.2. Velocitats en moviment pla
6.2.1 Centres instantanis de rotació
6.2.2 Teorema d’ Aronhold-Kennedy dels tres centres
6.2.3 Teorema de la raó de velocitats angulars
6.3. Acceleracions en moviment pla
6.4. Exercicis
|
7. Cinètica plana del sòlid rígid |
7.1. Equacions del moviment pla
7.1. Moments y productes d’inèrcia
7.2. Principi d'Alembert
7.3. Sistemes de sòlids rígids
7.4. Principis de conservació
7.5. Exercicis
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
26 |
34 |
60 |
Problem solving, classroom exercises |
|
13 |
32 |
45 |
Personal tuition |
|
1 |
2 |
3 |
|
Mixed tests |
|
4 |
12 |
16 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Exposició del temari, de la metodologia a seguir, de la avaluació i del treball que han de fer per seguir satisfactòriament el curs. |
Lecture |
Exposició dels temes i ressolució de problemes. |
Problem solving, classroom exercises |
-Ressolució (individual) per part de l'alumne de problemes a l’aula, de forma periodica amb entrega al final de la classe. Puntuen com part de la nota de avaluació continuada.
-Problemes de la bibliografia recomenada.
-Problemes proposats via Moodle |
Personal tuition |
Horari de atenció del professor |
Description |
Horari de atenció del professor |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, classroom exercises |
|
Exercicis i entregues individuals i en grups |
30% |
Mixed tests |
|
Parcial I - Prova individual: 35% (Nota mínima per poder fer mitja 3.5).
Parcial II - Prova individual: 35% (Nota mínima per poder fer mitja 3.5). |
70% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
- La 2ª convocatòria es farà en el dia fixat per l'escola i consistirà en una prova en la que s'avaluaran tots els continguts de la assignatura. El pes d'aquesta prova serà el 100% de la nota. |
Basic |
Marc Marín Genescà, Apunts de Màquines i mecanismes, ,
F.P Beer and E.R. Johnston Jr., Mecánica vectorial para ingenieros. Estàtica, ,
F.P Beer and E.R. Johnston Jr., Mecánica vectorial para ingenieros. Dinámica., ,
J.E. Shigley and J.J. Uicker Jr., Teoría de máquinas y mecanismos, ,
S. Cardona Foix and D. Clos Costa, Teoría de máquinas, ,
A. Simon, A. Bataller, J.A. Cabrera, F. Ezquerro, A.J. Guerra, F. Nadal, A. Ortiz, Fundamentos de Teoría de Máquinas, , 2004
José Garcia Trasancos, Instalaciones eléctricas en Media y Baja Tensión, ,
E.W. Nelson, CL Best, W.G.McLean, Mecánica Vectorial: Estática y Dinámica, Schawm,
M. Vázquez, E.López, Mecánica para Ingenieros. Estática, ,
Alfonso Hernández, Cinemática de mecanismos. Análisis y Diseño, ,
|
|
Complementary |
|
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
TECHNICAL ENGLISH/17204102 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
MATHEMATICAL ANALYSIS I/17204005 | PHYSICS I/17204003 | MATHEMATICAL ANALYSIS II/17204006 | PHYSICS II/17204004 | LINEAR ALGEBRA/17204007 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|