Type A
|
Code |
Competences Specific | | A2 |
Have knowledge of taking measurements, calculations, evaluations, valuations, surveys, studies, reports, work plans and other similar studies. |
| EI5 |
Have applied knowledge of electronic instrumentation. |
| EI7 |
Have the knowledge and the ability to model and simulate systems. |
| EI9 |
Have basic knowledge of production and manufacture systems. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B2 |
Have knowledge in basic and technological subjects, which gives them the ability to learn new methods and theories, and the versatility to adapt to new situations. |
| B3 |
Be able to solve problems with initiative, make decisions, be creative, use critical reasoning and communicate and transmit knowledge, abilities and skills in the field of industrial engineering, specialising in electricity. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A2 |
Know the uses and limitations of sensors in mobile robots.
Know how to calculate the kinematic models of a mobile robot with wheels.
| | EI5 |
Know the uses and limitations of sensors in mobile robots.
Know the limitations of odometric location methods.
| | EI7 |
Know how to simulate the kinematic models of a mobile robot with wheels.
| | EI9 |
Know how to calculate the kinematic models of a mobile robot with wheels.
Know how to programme simple behaviour.
Know how to programme a real mobile robot.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B2 |
Know how to solve a real problem with a real mobile robot.
| | B3 |
Know how to solve a real problem with a real mobile robot.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C4 |
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
Introducció. |
Aplicacions de la robòtica mòbil.
Tipologies de robots mòbils. |
Sensors i actuadors |
Sensors: IR, ultrasó, lidar, càmeres
Actuadors: motors per a robos mòbils. Models de sensors.
Representació de l’entorn.
Auto-localització.
Errors odomètrics. |
Model cinemàtic del robot mòbil |
Models cinemàtics directes.
Models cinemàtics inversos.
Descripció polar del moviment: velocitats lineal i angular. |
Control del moviment del robot |
Tècniques bàsiques de control del moviment.
Model Braitenberg.
Detecció i evitació d'obstacles. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
1 |
2 |
Laboratory practicals |
|
11.5 |
17.25 |
28.75 |
Lecture |
|
8 |
16 |
24 |
Assignments |
|
0 |
13 |
13 |
Personal tuition |
|
0.5 |
0.75 |
1.25 |
|
Oral tests |
|
1.5 |
4.5 |
6 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Descripció de l'assignatura i introducció general a la tecnologia robòtica.
L'alumne haurà de formar grup amb altres companys i fer-ho efectiu via Moodle. |
Laboratory practicals |
Sessions al laboratori de 2 h.
Hi haurà sessions de simulació (amb estudis previs), i sessions de programació de robots reals. |
Lecture |
Explicació a l'aula ordinària dels continguts de l'assignatura.
Basat en presentacions i desenvolupaments a la pissarra.
Material accessible per l'alumne a l'espai Moodle. |
Assignments |
A partir de la setmana 4 del curs es proposarà un tema a desenvolupar en grup.
La dedicació al treball és completament autònoma, tot i que el professor guiarà als grups. |
Personal tuition |
L'alumne podrà plantejar dubtes a través de diferents vies: correu electrònic, fòrum Moodle, o al despatx del professor en hores de consulta. |
Description |
L'alumne podrà plantejar dubtes a través de diferents vies: correu electrònic, fòrum Moodle, o al despatx del professor en hores de consulta. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Laboratory practicals |
|
De cada pràctica caldrà entregar un informe de resultats amb discussió de l'estudi previ (20%) i anàlisi de resultats (30) |
50 |
Oral tests |
|
Presentació oral (30%) i entrega de la documentació escrita (20%).
Avaluació individualitzada, no per grups. |
50 |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
Caldrà aprovar per separat les pràctiques de laboratori i la prova oral del treball en grup. L'avaluació en segona convocatòria seguirà el mateix procediment que a la primera. L'alumne podrà refer els informes no aprovats i haurà de fer una prova oral del treball corregint aquells aspectes que hagi pactat amb el professor. |
Basic |
|
|
Complementary |
|
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
AUTOMATIC CONTROL/17204123 |
|
|
Other comments |
Els continguts de l'assignatura combinen diverses disciplines de l'enginyeria: control, electrònica, mecànica, informàtica. |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|