Type A
|
Code |
Competences Specific | | FB1 |
Have the ability to solve mathematical problems that may arise in engineering. Have the ability to apply knowledge on: linear algebra; geometry, differential geometry, differential and integrated calculation, differential equations and partial derivatives, numerical methods, numerical algorithmics, statistics and optimisation. |
| RI1 |
Have knowledge of applied thermodynamics and heat transmission. Basic principles and application to problem solving in engineering. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B3 |
Be able to solve problems with initiative, make decisions, be creative, use critical reasoning and communicate and transmit knowledge, abilities and skills in the field of industrial engineering, specialising in electricity. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C3 |
Be able to manage information and knowledge |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| FB1 |
Apply the principles of the heat transfer and learn to create models to obtain the temperature fields, the heat flow and the transport coefficients, in ideal systems and also in electronic devices.
| | RI1 |
Use mathematical models to solve differential equations in ordinary and partial derivatives, resulting from the application of the principles of physics and the phenomena of heat transport, conduction, convection and radiation problems in electronic systems and devices.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B3 |
Solve problems of heat transfer in electronic system with critical reasoning and make creative decisions.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C3 |
Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.
Reflect on, review and evaluate the information management process.
| | C4 |
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
|
Topic |
Sub-topic |
1. INTRODUCCIÓ
1.1 El transport de calor i la seva relació amb la termodinàmica
1.2 Estats d’equilibri vs. Estats estacionaris
1.3 Models de transport de calor
|
|
2. CONDUCCIÓ DE CALOR
2.1 Casos de conducció 1D estacionària
Conducció 1D en sistemes radials.
Cable escalfat per efecte Joule
2.2 Conducció 2D estacionària
Solucions analítiques. El mètode de separació de variables.
Solucions numèriques. Aproximacions en diferències finites.
2.3 Conducció en estat transitori
|
|
3. CONVECCIÓ DE CALOR
3.1 Anàlisi dimensional
3.2 Correlacions per al càlcul del coeficient de transport de calor
|
|
4. RADIACIÓ DE CALOR
4.1 La llei de Boltzmann
4.2 Coeficient de transport de calor per radiació
|
|
5. APLICACIONS A DISPOSITIUS ELECTRÒNICS
5.1 Model tèrmic de les pistes d'una placa electrònica
5.2 Model tèrmic de components electrònics
|
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
Lecture |
|
5 |
10 |
15 |
Problem solving, classroom exercises |
|
5.5 |
17.5 |
23 |
Practicums/Case studies |
|
5 |
0 |
5 |
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
Practical tests |
|
10 |
20 |
30 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Introducció a l'assignatura |
Lecture |
Exposició per part del professor del temes de 'assignatura |
Problem solving, classroom exercises |
Resolució de problemes tipus sobre els diferents temes de l'assignatura |
Practicums/Case studies |
Estudi de casos pràctics o reals amb aplicació immediata a la enginyeria |
Personal tuition |
Tutories presencials i virtuals |
Description |
Tutories i atenció individualitzada presencialment o virtualment mitjançant e-mail, chat o skype |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, classroom exercises |
|
Resolució de problemes o exercicis
Lliurament d'exercicis realitzats individualment o en grup i demanats periòdicament.
|
20 |
Practicums/Case studies |
|
Estudi de problemes oberts
Discussió i resolució de problemes oberts subjectes a restriccions però amb múltiples mètodes de solució. Lliurament d'informes, de manera individual o en grup. |
40 |
Practical tests |
|
Proves de desenvolupament o tipus test
Proves individuals parcials mitjançant preguntes curtes amb solució tipus test i / o problemes de desenvolupament sobre els continguts proporcionats fins al moment. |
40 |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
40% Estudi de problemes oberts 20% Resolució de problemes o exercicis 40% Proves de desenvolupament o tiupus test En la segona convocatòria l'avaluació serà al 100% en un exercici escrit presencial. --> |
Basic |
James R. Welty, Transferencia de calor aplicada a la ingenieria, Editorial Limusa S.A. De C.V,
|
Web de l'assignatura al moodle |
Complementary |
|
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
MATHEMATICAL ANALYSIS I/17204005 | PHYSICS I/17204003 | MATHEMATICAL ANALYSIS II/17204006 | PHYSICS II/17204004 | THERMODYNAMICS AND HYDRAULICS/17204117 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|