IDENTIFYING DATA 2015_16
Subject (*) HEAT TRANSFER IN ELECTRONIC SYSTEMS Code 17204220
Study programme
Bachelor's Degree in Electronic and Automation Engineering (2010)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional 1Q
Language
Català
Department Enginyeria Mecànica
Coordinator
CUESTA ROMEO, ILDEFONSO
E-mail ildefonso.cuesta@urv.cat
Lecturers
CUESTA ROMEO, ILDEFONSO
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information L’objectiu principal de l’assignatura és l’entendre i aplicar els principis físics que intervenen en la generació de calor dels dispositius electrònics per l’acoblament del camp elèctric i el tèrmic. L’aprenentatge es realitzarà mitjançant exemples pràctics relacionats amb l’electrònica. Es pretén donar a l’alumne eines i coneixements que li permetin solucionar problemes reals de disseny tèrmic i electrònic de dispositius.

Competences
Type A Code Competences Specific
 FB1 Have the ability to solve mathematical problems that may arise in engineering. Have the ability to apply knowledge on: linear algebra; geometry, differential geometry, differential and integrated calculation, differential equations and partial derivatives, numerical methods, numerical algorithmics, statistics and optimisation.
 RI1 Have knowledge of applied thermodynamics and heat transmission. Basic principles and application to problem solving in engineering.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Be able to solve problems with initiative, make decisions, be creative, use critical reasoning and communicate and transmit knowledge, abilities and skills in the field of industrial engineering, specialising in electricity.
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 FB1 Apply the principles of the heat transfer and learn to create models to obtain the temperature fields, the heat flow and the transport coefficients, in ideal systems and also in electronic devices.
 RI1 Use mathematical models to solve differential equations in ordinary and partial derivatives, resulting from the application of the principles of physics and the phenomena of heat transport, conduction, convection and radiation problems in electronic systems and devices.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Solve problems of heat transfer in electronic system with critical reasoning and make creative decisions.
Type C Code Learning outcomes
 C3 Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.
Reflect on, review and evaluate the information management process.
 C4 Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
1. INTRODUCCIÓ
1.1 El transport de calor i la seva relació amb la termodinàmica
1.2 Estats d’equilibri vs. Estats estacionaris
1.3 Models de transport de calor
2. CONDUCCIÓ DE CALOR
2.1 Casos de conducció 1D estacionària
Conducció 1D en sistemes radials.
Cable escalfat per efecte Joule
2.2 Conducció 2D estacionària
Solucions analítiques. El mètode de separació de variables.
Solucions numèriques. Aproximacions en diferències finites.
2.3 Conducció en estat transitori
3. CONVECCIÓ DE CALOR
3.1 Anàlisi dimensional
3.2 Correlacions per al càlcul del coeficient de transport de calor
4. RADIACIÓ DE CALOR
4.1 La llei de Boltzmann
4.2 Coeficient de transport de calor per radiació
5. APLICACIONS A DISPOSITIUS ELECTRÒNICS
5.1 Model tèrmic de les pistes d'una placa electrònica
5.2 Model tèrmic de components electrònics

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
FB1
RI1
B3
5 10 15
Problem solving, classroom exercises
FB1
B3
C3
C4
5.5 17.5 23
Practicums/Case studies
C3
C4
5 0 5
Personal tuition
FB1
RI1
B3
1 0 1
 
Practical tests
FB1
RI1
B3
10 20 30
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Introducció a l'assignatura
Lecture Exposició per part del professor del temes de 'assignatura
Problem solving, classroom exercises Resolució de problemes tipus sobre els diferents temes de l'assignatura
Practicums/Case studies Estudi de casos pràctics o reals amb aplicació immediata a la enginyeria
Personal tuition Tutories presencials i virtuals

Personalized attention
Description
Tutories i atenció individualitzada presencialment o virtualment mitjançant e-mail, chat o skype

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, classroom exercises
FB1
B3
C3
C4
Resolució de problemes o exercicis
Lliurament d'exercicis realitzats individualment o en grup i demanats periòdicament.
20
Practicums/Case studies
C3
C4
Estudi de problemes oberts
Discussió i resolució de problemes oberts subjectes a restriccions però amb múltiples mètodes de solució. Lliurament d'informes, de manera individual o en grup.
40
Practical tests
FB1
RI1
B3
Proves de desenvolupament o tipus test
Proves individuals parcials mitjançant preguntes curtes amb solució tipus test i / o problemes de desenvolupament sobre els continguts proporcionats fins al moment.
40
Others  
 
Other comments and second exam session

40% Estudi de problemes oberts

20% Resolució de problemes o exercicis

40% Proves de desenvolupament o tiupus test

En la segona convocatòria l'avaluació serà al 100% en un exercici escrit presencial.
-->


Sources of information

Basic James R. Welty, Transferencia de calor aplicada a la ingenieria, Editorial Limusa S.A. De C.V,

Web de l'assignatura al moodle

Complementary

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
MATHEMATICAL ANALYSIS I/17204005
PHYSICS I/17204003
MATHEMATICAL ANALYSIS II/17204006
PHYSICS II/17204004
THERMODYNAMICS AND HYDRAULICS/17204117
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.