DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) MÀQUINES ELÈCTRIQUES Codi 17204225
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
GUASCH PESQUER, LUIS
Adreça electrònica santiago.barroso@urv.cat
luis.guasch@urv.cat
Professors/es
BARROSO PIORNO, SANTIAGO
GUASCH PESQUER, LUIS
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer el model matemàtic i les característiques de funcionament dels transformadors trifàsics, les màquines síncrones i les màquines de corrent continu.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 RI4 Coneixement i utilització dels principis de teoria de circuits i màquines elèctriques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 RI4 Coneix i aplica magnituds normalitzades en el sistema per unitat
Coneix la constitució, principi de funcionament, model matemàtic i característiques de funcionament de les transformacions trifàsiques
Coneix les característiques de de la màquina d’inducció trifàsica treballant com a generador i com a motor lineal
Coneix el model matemàtic i característiques de funcionament de la màquina síncrona
Coneix el model matemàtic i característiques de funcionament de la màquina de corrent continu
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Magnituds normalitzades (1 h) Introducció.
Canvi de base.
Sistemes trifàsics.
2. Transformacions trifàsiques (8 h) Constitució.
Connexions.
Model matemàtic i circuit equivalent.
3. Màquina d'inducció trifàsica (3 h) Funcionament com a generador.
Funcionament com a motor amb desequilibri en l'alimentació.
Motor lineal.
4. Màquina síncrona (10 h) Model matemàtic i circuit equivalent.
Regulació de tensió de l'alternador.
Alternador aïllat.
Alternador connectat a la xarxa.
Funcionament en paral·lel com alternador.
Funcionament com a motor.
5. Màquina de corrent continu (4 h) Model matemàtic i circuit equivalent.
Engegada.
Regulació de velocitat.
Funcionament com a generador.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
RI4
25 20 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
RI4
14 35 49
Pràctiques a laboratoris
RI4
15 1 16
Treballs
RI4
1 4 5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
RI4
0.5 10 10.5
Proves pràctiques
RI4
1.5 10 11.5
Proves de desenvolupament
RI4
1 10 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: competències, resultats d'aprenentatge, continguts, planificació, metodologies, atenció personalitzada, avaluació, fonts d'informació i recomanacions.
Sessió Magistral El professor explica els continguts teòrics de l'assignatura.
L'estudiant participa de forma esporàdica per fer preguntes dels aspectes que no s'entenen.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El professor resol problemes vinculats amb els continguts de les classes magistrals.
L'estudiant participa de forma esporàdica per fer preguntes dels aspectes que no s'entenen.
Pràctiques a laboratoris L'estudiant, abans d'assistir a classe de laboratori, ha de descarregar des de l'espai Moodle de l'assignatura el guió de la pràctica i llegir-lo.
El professor de laboratori portarà un control d'assistència dels estudiants a les pràctiques. Abans d'iniciar la pràctica el professor farà una breu explicació de la mateixa indicant el material a utilitzar i realitzarà la distribució dels alumnes en grups de treball.
Les pràctiques les realitzen els estudiants amb la supervisió del professor.
Treballs L'estudiant realitza, de forma individual i amb caràcter no presencial, una pràctica de laboratori mitjançant una aplicació informàtica de lliure distribució. Aquesta pràctica serà presentada a classe de problemes i té un guió per dur-la a terme.
Cada estudiant presenta un informe de la pràctica que serà avaluat.
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada és per atendre dubtes en qualsevol de les activitats de l'assignatura. Aquesta activitat té caràcter voluntari.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada és per atendre dubtes en qualsevol de les activitats de l'assignatura. Aquesta activitat té caràcter voluntari. Demaneu cita prèvia mitjançant correu electrònic: luis.guasch@urv.cat; santiago.barroso@urv.cat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
RI4
Informe de la pràctica realitzada de forma individual i amb caràcter no presencial. 4
Proves objectives de tipus test
RI4
Es realitzen 2 proves tipus test sobre els continguts teòrics, una per cada part en que es divideixen els continguts. Les dos proves tenen el mateix pes a la qualificació final (16%+16%). 32
Proves pràctiques
RI4
Es realitzen 2 proves de resolució de problemes, una per cada part en que es divideixen els continguts. Les dos proves tenen el mateix pes a la qualificació final (24%+24%). 48
Proves de desenvolupament
RI4
Es realitza una prova amb preguntes de desenvolupament referents a les pràctiques de laboratori. 16
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura consta de 4 proves:

Parcial 1: prova tipus test (16% de la nota final) i resolució de problemes (24% de la nota final). Cal una qualificació mínima de 4 per aprovar l'assignatura.

Parcial 2: prova tipus test (16% de la nota final) i resolució de problemes (24% de la nota final). Cal una qualificació mínima de 4 per aprovar l'assignatura.

Prova de laboratori: prova de desenvolupament (16% de la nota final). Cal una qualificació mínima de 4 per aprovar l'assignatura.

Informe de la pràctica (4% de la nota final). Cal una qualificació mínima de 4 per aprovar l'assignatura.

Qualificació final:

QF = 0.40 · (Parcial 1 + Parcial 2) + 0.16 · Laboratori + 0.04 · Informe

No es pot utilitzar cap tipus de dispositiu electrònic durant la realització de les proves.

Els alumnes que no superin l'assignatura en primer convocatòria, cal que únicament es presentin de les parts amb una qualificació inferior a 4 en l'examen de segona convocatòria. Per la qualificació final s'utilitzaran les mateixes ponderacions i condicions que a la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Jesús Fraile Mora, Máquinas Eléctricas, , Mc Graw Hill
Stephen J. Chapman, Máquinas Eléctricas, , Mc Graw Hill

Complementària Luis Guasch Pesquer; Felipe Córcoles López, Efecto de los huecos de tensión en las Máquinas de Inducción y en los Transformadores Trifásicos, , Editorial Académica Española; LAP LAMBERT Academic

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
DISSENY DE MÀQUINES ELÈCTRIQUES/17214123
CONTROL DE MÀQUINES ELÈCTRIQUES/17214124


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FÍSICA II/17214004
TEORIA DE CIRCUITS I/17214105
TEORIA DE CIRCUITS II/17214106
FONAMENTS DE MÀQUINES ELÈCTRIQUES/17214115
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent