Type A
|
Code |
Competences Specific | | A1 |
Have the ability to draw up, sign and develop projects in the field of industrial engineering, specialising in electricity, with the aim of constructing, refurbishing, repairing, preserving, demolishing, manufacturing, installing, assembling or using: structures, mechanical equipment, energy installations, electrical and electronic installations, industrial installations and plants and manufacture and automation processes. |
| A3 |
Have the knowledge, understanding and ability to apply the necessary legislation when working in the profession of industrial technical engineer, specialising in electricity. |
| EL5 |
Be able to calculate and design electrical lines and electrical energy transport. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| A1 |
Know the historical evolution of electrical lines.
| | A3 |
Calculate the parameters that model electrical lines.
| | EL5 |
Calculate the parameters that model electrical lines.
Know the different methods used to calculate a load flow.
Know the influence of reactive power on the voltage of electrical lines.
Analyse the different types of faults that can occur on electrical lines.
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
Topic |
Sub-topic |
Tema 1: Aspectes generals de les línies elèctriques.
|
Introducció.
Classificació de les línies segons la seva tensió nominal.
Generació, transport, distribució.
Evolució del sistema de transport elèctric.
Control i protecció. |
Tema 2: Modelització de línies elèctriques.
|
Paràmetres de transmissió.
Inductància de les línies elèctriques.
Capacitat de les línies elèctriques.
Línies amb paràmetres concentrats.
Línies amb paràmetres distribuïts.
|
Tema 3: Flux de càrregues.
|
Diagrama circular de potència
Flux de potència en una línia curta, de longitud mitjana i de gran longitud.
Línies en paral · lel.
Relació entre les tensions i les potències, activa i reactiva, en els extrems d'una línia.
Equacions de flux de potència.
Mètodes d'iteració de Gauss-Seidel, de Newton-Raphson i desacoblat. |
Tema 4: Anàlisi en règim transitori.
|
Conceptes generals.
Propagació de sobretensions en línies ideals.
Descàrregues atmosfèriques.
Sobretensions de servei i sobretensions de maniobres.
Bobina Petersen.
Parallamps.
|
Tema 5: Curtcircuits.
|
Introducció
Curtcircuits equilibrats en xarxes
curtcircuits desequilibrats
Curtcircuits en xarxes amb màquines síncrones i asíncrones
Sistemes de posada a terra
proteccions |
Tema 6: Càlcul mecànic de les línies aèries.
|
Equació de la catenària. Càlcul de la fletxa i tensió mecànica del cable.
Sobrecàrregues estàtiques.
Equació del canvi de condicions.
Taula d'estesa.
Va crític.
Càlcul de fonamentacions. |
Tema 7: Transport en corrent continu. |
Introducció
Limitacions en les línies de corrent altern
Transports en corrent continu
Transmissions híbrides |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Lecture |
|
39 |
40 |
79 |
Problem solving, classroom exercises |
|
15 |
30 |
45 |
Problem solving, exercises |
|
0.5 |
12 |
12.5 |
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
Objective multiple-choice tests |
|
1 |
2 |
3 |
Extended-answer tests |
|
3 |
6 |
9 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Introducció a l’assignatura, explicant els objectius , el temari, la planificació, el funcionament de les pràctiques i dels grups, així com l’avaluació i la bibliografia. |
Lecture |
El professor exposa el temari de l’assignatura. L’alumne intervé plantejant qüestions al professor.
|
Problem solving, classroom exercises |
El professor realitza exercicis sobre els conceptes teòrics de les sessions magistrals. |
Problem solving, exercises |
Els estudiants lliuraran exercicis periòdicament durant el curs. |
Personal tuition |
Atención personalizada
descripción
Els professors de l’assignatura tenen fixat un horari d’atenció als alumnes. Es recomana demanar cita prèvia mitjançant correu electrònic.
|
Description |
Els professors de l’assignatura tenen fixat un horari d’atenció als alumnes. Es recomana demanar cita prèvia mitjançant correu electrònic. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Problem solving, exercises |
|
|
25% |
Objective multiple-choice tests |
|
|
30% |
Extended-answer tests |
|
|
45% |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
|
Basic |
, , ,
|
J. Grainger,
W. Stevenson, Análisis de Sistemas de Potencia, McGraw Hill E. Ras, Teoría de Líneas
Eléctricas, Volúmenes I y II, Marcombo |
Complementary |
, , ,
|
F. Barrero,Sistemas de Energía Eléctrica, Thomson J.A. Martínez,Sistemas Eléctricos de Potencia, UPC-cpda |
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
POWER STATIONS/17214108 | RENEWABLE ENERGIES/17214109 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
PHYSICS I/17214003 | PHYSICS II/17214004 | CIRCUIT THEORY I/17214105 | FUNDAMENTALS OF ELECTRICAL INSTALLATIONS/17214116 | CIRCUIT THEORY II/17214106 | FUNDAMENTALS OF ELECTRICAL MACHINES/17214115 | ELECTRICAL MACHINES/17214120 | ELECTRICAL INSTALLATIONS/17214119 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|