Type A
|
Code |
Competences Specific | | RI5 |
Have knowledge of the fundamentals of electronics. |
| EI2 |
Know the fundamentals and have the applied knowledge of analogue electronics. |
| EI3 |
Know the fundamentals and have the applied knowledge of digital electronics and microprocessors. |
| EI10 |
Have basic and applied knowledge of environmental and sustainability technology. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal | | B3 |
Be able to solve problems with initiative, make decisions, be creative, use critical reasoning and communicate and transmit knowledge, abilities and skills in the field of industrial engineering, specialising in electricity. |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear | | C3 |
Be able to manage information and knowledge |
| C4 |
Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV |
Type A
|
Code |
Learning outcomes |
| RI5 |
Maintains updated knowledge of innovations with regard to optoelectronic devices and their applications, and to develop new ones.
| | EI2 |
Identifies, looks for alternatives, evaluates the specifications and designs applied to various optoelectronic devices that are part of a communications system.
| | EI3 |
Identifies, looks for alternatives, evaluates the specifications and designs applied to various optoelectronic devices that are part of a communications system.
| | EI10 |
Knowledge and understanding of basic concepts related to the electromagnetic radiation wavelength, frequency, wave and corpuscular nature, the energy transported the formation of light pulses and transmission, both guided and free
|
Type B
|
Code |
Learning outcomes |
| B3 |
Solve problems related to the design of communication systems optoelecrònics, how to calculate the power of the transmitter, devising control circuit, calculate the losses in transmisssió calculate the minimum sensitivity of the detector design and its corresponding circuit control. Although based on the specifications requested by each application.
|
Type C
|
Code |
Learning outcomes |
| C3 |
Have a full understanding of the economic, legal, social and ethical implications of accessing and using information.
| | C4 |
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
|
Topic |
Sub-topic |
La natura de la llum i els conceptes energètics associats. |
|
Emissors de llum |
Diodes Emissors de Llum (LED)
Lasers
Altres fonts de llum convencionals |
Detectors de lum |
Detectors fotònics
Detectors tèrmics
Altres aplicacions optoelectròniques: cel·lules solars, CCD |
Fibres òptiques i comunicació òptica no guiada |
Principis de funcionament
Tipus de fibres òptiques
Característiques de les fibres òptiques
Aspectes pràctics de la comunicació òptica no guiada |
Sistemes de comunicació optoelectrònics |
Soroll en sistemes de comunicació.
Determinació de rangs de funcionament.
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours
|
Hours outside the classroom
|
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
2.3 |
3.3 |
Lecture |
|
6 |
14 |
20 |
Laboratory practicals |
|
12 |
28 |
40 |
Presentations / expositions |
|
2 |
4.7 |
6.7 |
Personal tuition |
|
0.5 |
1.2 |
1.7 |
|
Objective multiple-choice tests |
|
1 |
2.3 |
3.3 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Lecture |
Introducció als conceptes bàsics sobre els dispositius i els sistemes optoelectrònics que habilitin els estudiants per a la seva aplicació en projectes reals. |
Laboratory practicals |
Disseny i realització de dos projectes de sistemes de comunicació optoelectrònics. En el disseny els estudiants hauran de treballar en equips per resoldre cada part del sistema i ser capaços d'intercanviar la informació que trobin, valorar-la i integrar-la en el projecte comú. |
Presentations / expositions |
Treball personal de cada alumne en el que haurà de buscar informació sobre un tipus concret de dispositiu o sistema optoelectrònic i l'haurà d'explicar a la resta de la classe. |
Personal tuition |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Description |
L'atenció personalitzada es durà a terme a les hores de consulta que els professors hagin establert. |
Methodologies |
Competences
|
Description |
Weight |
|
|
|
|
Laboratory practicals |
|
L'avaluació de les pràctiques de laboratori es farà en base a els resultats que els grups de treball aportin als objectius del projectes que es desenvolupin. |
70 |
Presentations / expositions |
|
La capacitat de buscar i elaborar informació, i presentar-la de forma correcta, clara i entenidora a una audiència s'avaluarà a partir de la presentació d'una memòria escrita i d'una presentació oral. |
20 |
Objective multiple-choice tests |
|
Prova tipus test per avaluar l'adquisició de coneixements bàsics |
10 |
Others |
|
|
|
|
Other comments and second exam session |
En segona convocatòria es farà un exàmen sobre els continguts de l'assignatura |
Basic |
John Wilson, John Hawkes, Optoelectronics: an introduction., 3a, London, Prentice Hall Europe
Bahaa E. A. Saleh, Malvin Carl Teich, Fundamentals of Photonics, 2a, Hoboken, NJ, John Wiley & Sons
|
|
Complementary |
John M. Senior, Optical Fibre Communications, Principles and Practices, 2a, Prentice Hall
Safa O. Kasap, Optoelectronics and Photonics, Principles and Practices, , Prentice Hall
Ron Lenk, Carol Lenk, Practical Lighting Desing with LEDs, , IEEE Press
Abdul Al-Azzawi, Photonics, Principles and Practices, , CRC Press
Gerd Keiser, Optical Fiber Communications, , McGraw-Hill
Jeff Hecht, Understanding Fiber Optics, 5a, Prentice Hall
|
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|