IDENTIFYING DATA 2015_16
Subject (*) OPTOELECTRONIC MECHANISMS AND SYSTEMS Code 17204258
Study programme
Bachelor's Degree in Electronic and Automation Engineering (2010)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional 1Q
Language
Català
Department Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinator
MARSAL GARVÍ, LUIS FRANCISCO
E-mail lluis.marsal@urv.cat
josep.ferre@urv.cat
Lecturers
MARSAL GARVÍ, LUIS FRANCISCO
FERRÉ BORRULL, JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information Conceptes pràctics sobre els disposotius que generen, detecten i transporten llum amb l'ajut de l'electrònica.

Competences
Type A Code Competences Specific
 RI5 Have knowledge of the fundamentals of electronics.
 EI2 Know the fundamentals and have the applied knowledge of analogue electronics.
 EI3 Know the fundamentals and have the applied knowledge of digital electronics and microprocessors.
 EI10 Have basic and applied knowledge of environmental and sustainability technology.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Be able to solve problems with initiative, make decisions, be creative, use critical reasoning and communicate and transmit knowledge, abilities and skills in the field of industrial engineering, specialising in electricity.
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 RI5 Maintains updated knowledge of innovations with regard to optoelectronic devices and their applications, and to develop new ones.
 EI2 Identifies, looks for alternatives, evaluates the specifications and designs applied to various optoelectronic devices that are part of a communications system.
 EI3 Identifies, looks for alternatives, evaluates the specifications and designs applied to various optoelectronic devices that are part of a communications system.
 EI10 Knowledge and understanding of basic concepts related to the electromagnetic radiation wavelength, frequency, wave and corpuscular nature, the energy transported the formation of light pulses and transmission, both guided and free
Type B Code Learning outcomes
 B3 Solve problems related to the design of communication systems optoelecrònics, how to calculate the power of the transmitter, devising control circuit, calculate the losses in transmisssió calculate the minimum sensitivity of the detector design and its corresponding circuit control. Although based on the specifications requested by each application.
Type C Code Learning outcomes
 C3 Have a full understanding of the economic, legal, social and ethical implications of accessing and using information.
 C4 Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.

Contents
Topic Sub-topic
La natura de la llum i els conceptes energètics associats.
Emissors de llum Diodes Emissors de Llum (LED)
Lasers
Altres fonts de llum convencionals
Detectors de lum Detectors fotònics
Detectors tèrmics
Altres aplicacions optoelectròniques: cel·lules solars, CCD
Fibres òptiques i comunicació òptica no guiada Principis de funcionament
Tipus de fibres òptiques
Característiques de les fibres òptiques
Aspectes pràctics de la comunicació òptica no guiada
Sistemes de comunicació optoelectrònics Soroll en sistemes de comunicació.
Determinació de rangs de funcionament.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 2.3 3.3
Lecture
RI5
EI10
6 14 20
Laboratory practicals
EI2
EI3
B3
12 28 40
Presentations / expositions
C3
C4
2 4.7 6.7
Personal tuition
0.5 1.2 1.7
 
Objective multiple-choice tests
RI5
EI10
1 2.3 3.3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Lecture Introducció als conceptes bàsics sobre els dispositius i els sistemes optoelectrònics que habilitin els estudiants per a la seva aplicació en projectes reals.
Laboratory practicals Disseny i realització de dos projectes de sistemes de comunicació optoelectrònics. En el disseny els estudiants hauran de treballar en equips per resoldre cada part del sistema i ser capaços d'intercanviar la informació que trobin, valorar-la i integrar-la en el projecte comú.
Presentations / expositions Treball personal de cada alumne en el que haurà de buscar informació sobre un tipus concret de dispositiu o sistema optoelectrònic i l'haurà d'explicar a la resta de la classe.
Personal tuition Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Personalized attention
Description
L'atenció personalitzada es durà a terme a les hores de consulta que els professors hagin establert.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Laboratory practicals
EI2
EI3
B3
L'avaluació de les pràctiques de laboratori es farà en base a els resultats que els grups de treball aportin als objectius del projectes que es desenvolupin. 70
Presentations / expositions
C3
C4
La capacitat de buscar i elaborar informació, i presentar-la de forma correcta, clara i entenidora a una audiència s'avaluarà a partir de la presentació d'una memòria escrita i d'una presentació oral. 20
Objective multiple-choice tests
RI5
EI10
Prova tipus test per avaluar l'adquisició de coneixements bàsics 10
Others  
 
Other comments and second exam session

En segona convocatòria es farà un exàmen sobre els continguts de l'assignatura


Sources of information

Basic John Wilson, John Hawkes, Optoelectronics: an introduction., 3a, London, Prentice Hall Europe
Bahaa E. A. Saleh, Malvin Carl Teich, Fundamentals of Photonics, 2a, Hoboken, NJ, John Wiley & Sons

Complementary John M. Senior, Optical Fibre Communications, Principles and Practices, 2a, Prentice Hall
Safa O. Kasap, Optoelectronics and Photonics, Principles and Practices, , Prentice Hall
Ron Lenk, Carol Lenk, Practical Lighting Desing with LEDs, , IEEE Press
Abdul Al-Azzawi, Photonics, Principles and Practices, , CRC Press
Gerd Keiser, Optical Fiber Communications, , McGraw-Hill
Jeff Hecht, Understanding Fiber Optics, 5a, Prentice Hall

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
PHYSICS II/17204004
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.