DATOS IDENTIFICATIVOS 2013_14
Asignatura (*) ECONOMÍA Y ORGANIZACIÓN DE EMPRESAS Código 17234008
Titulación
Grado de Ingeniería Informática (2010)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer Segundo
Lengua de impartición
Català
Departamento Gestión de Empresas
Coordinador/a
JIMENEZ LOPEZ, DAVID
PONS GREGORI, JUAN ANDRÉS
FABREGAT RODRÍGUEZ, MARIA VICTORIA
Correo-e juanandres.pons@urv.cat
victoria.fabregat@urv.cat
david.jimenez@urv.cat
joancarles.virgili@urv.cat
Profesores/as
PONS GREGORI, JUAN ANDRÉS
FABREGAT RODRÍGUEZ, MARIA VICTORIA
JIMENEZ LOPEZ, DAVID
VIRGILI FONT, JOAN CARLES
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante En aquesta assignatura l'estudiant s'ha d'endinsar en els coneixements bàsics de l'entorn econòmic i de l'organització d'empreses i en la seva aplicació pràctica. L’alumne ha de saber descriure un sistema de producció en termes d’inputs, processos, productes, fluxos d’informació, proveïdors, clients i entorn; identificar el conjunt de decisions que un gerent de producció ha de prendre, així com conèixer les seves eines de treball. El curs comença a una visió introductòria a la gestió d’empreses per continuar amb la Direcció d’operacions analitzant les decisions bàsiques que donen resposta a les preguntes què produir, com i quant, així com a les alternatives de millora del procés. El curs cobreix temes relacionats amb l’anàlisi de processos, gestió de materials, recursos humans i tecnologia, planificació de la producció i millora de la qualitat.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 FB6 Coneixement adequat del concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa. Organització i gestió d'empreses.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per saber comunicar i transmetre els coneixements, habilitats i destreses de la professió d’enginyer tècnic en informàtica.
 B7 Coneixement i aplicació d’elements bàsics d’economia i de gestió de recursos humans, organització i planificació de projectes, així com la legislació, regulació i normalització en l’àmbit dels projectes informàtics.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 FB6 Coneix adequadament el concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa.
Analitza l'entorn econòmic i valorar les seves implicacions des del punt de vista de l'empresa.
Adquireix nocions bàsiques de microeconomia.
Analitza el comportament i el funcionament de les unitats econòmiques elementals com els consumidors, les empreses i els mercats.
Coneix el marc en què les empreses desenvolupen la seva activitat.
Es capaç de buscar informació sobre l'entorn econòmic i els seus indicadors per a la presa de decisions en el si d'una empresa.
Analitza la realitat econòmica des d'una perspectiva macroeconòmica.
Analitza els factors que afecten la competitivitat empresarial mitjançant la recerca i l'anàlisi d'informació sobre indicadors de competitivitat.
Analitza el funcionament d'una empresa com un sistema obert per a entendre la seva relació amb l'entorn.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Analitza l'entorn econòmic i valorar les seves implicacions des del punt de vista de l'empresa.
Adquireix nocions bàsiques de microeconomia.
Comprèn el funcionament del sistema econòmic per trobar solucions més eficients als problemes empresarials.
Coneix el marc en què les empreses desenvolupen la seva activitat.
Es capaç de buscar informació sobre l'entorn econòmic i els seus indicadors per a la presa de decisions en el si d'una empresa.
Analitza la realitat econòmica des d'una perspectiva macroeconòmica.
Coneix els factors que condicionen les possibilitats de les empreses com el creixement econòmic i el comerç internacional.
Analitza els factors que afecten la competitivitat empresarial mitjançant la recerca i l'anàlisi d'informació sobre indicadors de competitivitat.
Analitza el funcionament d'una empresa com un sistema obert per a entendre la seva relació amb l'entorn.
 B7 Coneix adequadament el concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa.
Analitza l'entorn econòmic i valorar les seves implicacions des del punt de vista de l'empresa.
Adquireix nocions bàsiques de microeconomia.
Analitza el comportament i el funcionament de les unitats econòmiques elementals com els consumidors, les empreses i els mercats.
Coneix el marc en què les empreses desenvolupen la seva activitat.
Es capaç de buscar informació sobre l'entorn econòmic i els seus indicadors per a la presa de decisions en el si d'una empresa.
Analitza la realitat econòmica des d'una perspectiva macroeconòmica.
Coneix els factors que condicionen les possibilitats de les empreses com el creixement econòmic i el comerç internacional.
Analitza els factors que afecten la competitivitat empresarial mitjançant la recerca i l'anàlisi d'informació sobre indicadors de competitivitat.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Avalua ciríticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
Utiliza la informaicón comprendiendo las implicaciones económicas, legales, sociales y éticas del acceso a la información y a su uso.
Reflexiona, revisa y avalua el proceso de gestión de la información.
 C4 Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
Mòdul 1.
Nocions generals de la gestió empresarial. El Pla d’Empresa.
En aquest primer bloc l’alumne ha d’assolir quatre idees bàsiques sobre el món empresarial. S’explora el concepte de sistema econòmic i la influència dels mercats, l’entorn competitiu i l’oferta i demanda en l’activitat empresarial. Donat que cada vegada més les empreses inicien processos d’internacionalització és important entendre el concepte de globalització, la creixent interdependència econòmica i el diferent grau d’implicació internacional pel qual poden optar les empreses.
En aquest mòdul introductori és també important per a l’alumne el concepte de responsabilitat social de l’empresa, així com en la tasca dels gestors: la presa de decisions.
Tanmateix, s’introduirà a l’alumne el concepte del Pla d’Empresa, com crear una empresa i com es gestiona. Fil conductor del temari de l’assignatura que ens portarà a tenir una idea global de com funciona una empresa i les seves àrees funcionals més importants.
Mòdul 2. El Pla de Màrqueting. En aquest segon bloc s’aproxima als objectius organitzatius, tenint en compte l’anàlisi del mercat, les possibles orientacions i característiques, i el marketing mix, centrant-nos en el servei, la satisfacció i l’èxit del client. És important també comprendre la natura de l’estratègia com es crea valor per al client, entenent els conceptes d’avantatge competitiu i les estratègies de lideratge en costos i diferenciació, per veure com poden créixer les empreses i els riscos que comporta.
Mòdul 3.
El Pla d’Operacions
Disseny del procés.
Aquest mòdul està dissenyat per introduir a l’alumne en el món de la direcció d’operacions. Un cop establerts els objectius i prioritats competitives és important establir plans d’acció que busquen respondre a una sèrie de preguntes bàsiques:
• Què produir? Disseny de productes
• Com produir? Disseny de processos
• Quant i quan fabricar? Planificació i control de la capacitat
• On fabricar? Localització empresarial
L’estratègia de qualitat, aprovisionament, la gestió de personal i del a tecnologia acaben de configurar les decisions estratègiques clau de la direcció d’operacions.
Mòdul 4.
Pla Econòmic i Financer.
Dins del Pla de l’empresa cal tenir ben clar i definit quins són els aspectes financers i econòmics de tota empresa, així com l’estructura del mateix i els impostos que s’han de pagar, per acabar calculant els beneficis de la mateixa. Es persegueix que l’alumne aprengui alguns conceptes que tot i ser comptables, són coneixements generals que s’utilitzen sovint en el món.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
Sesión magistral
FB6
B3
B7
40 65 105
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
B3
B7
C3
C4
13 20 33
Atención personalizada
1 5 6
 
Pruebas objetivas de preguntas cortas
FB6
B7
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació dels objectius proposats i dels continguts del programa
Sesión magistral Exposició dels continguts per part del professor.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Assimilar conceptes mitjançant lectures i exercicis proposats. Exposició individual o en grup dels treballs.
Atención personalizada

Atención personalizada
descripción
Temps dedicat als alumnes per a resoldre dubtes, fora de l'aula

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
B3
B7
C3
C4
Treballs i Activitats que l'alumne haurà de presentar al professor. 40%
Pruebas objetivas de preguntas cortas
FB6
B7
Exàmen per comprovar el nivell assolit de l'alumne al final del curs.Dos examens parcials durant el curs. La nota mínima per a poder fer mitja serà un 4. 50%
Otros  

Assistència a les classes pràctiques i participació de l'alumne/a a classe

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació en segona convocatòria de l'assignatura, consistirà en la superació d'un examen teòric i pràctic que permetrà recuperar el 100% de la qualificació de l'assignatura.


Fuentes de información

Básica

La Meta / Goldratt, Eliyahu M. Madrid. Editorial Díaz de Santos, 2004 o reediciones.

No es cuestión de suerte / Goldratt, Eliyahu M. Madrid. Editorial Díaz de Santos, 2004.

Cadena Crítica / Goldratt, Eliyahu M. Madrid. Editorial Díaz de Santos, 2006 o reediciones

Logística empresarial / A. Casanovas, Ll. Cuatrecasas.- Barcelona: Gestión 2000, 2001

Diseño de células de fabricación: transformación de las fábricas para la producción en

flujo / SEKINE, Keniche. Madrid: TGP, 1993.

Learning in Action: A Guide to Putting the Learning Organization to Work / Garvin, David A.  Boston, MA: Harvard Business School Press, 2000.

Most Leveraged Agile Supply Operating Environments. A: Proceedings of the Supply

Chain Management Conference / Van Hoek, R.  Cranf ield School of Management, 2001.

Lean manufacturing: a plant floor guide / Ed. J. Allen; Ch. Robinson; D. Stewart.- Dearborn,

Michigan: Society of Manufacturing Engineers, 2001.

El sistema de producción de Toyota desde el punto de vista de la ingeniería / S. SHINGO

.- 3ª edición.- Madrid: Tecnologías de Gerencia y Producción, 1990.

 

 

Páginas web

http://www.supplychain.ittoolbox.com

http://www.supply-chain.org

http://www.cpfr.org

http://www.ascet.com

http://www.manufacturing.net/scm/

http://www.logismarket.com

http://cio.com/research/scm/

http://www.toolsgroup.com

http://www.napm.org

http://www.sckc.info

http://www.rosettanet.org

 

Complementária , Lectures de textos d'actualitat relacionats amb el món empresarial, ,
, MAterial elaborat pel professorat i disponible a través de l'entorn virtual Moodle, ,

Complementària:
Lectures de textos d'actualitat relacionats amb el món empresarial
MAterial elaborat pel professorat i disponible a través de l'entorn virtual Moodle

Recomendaciones

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
ORIENTACIÓN PROFESIONAL Y ACADÉMICA/17234101

(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.