IDENTIFYING DATA 2013_14
Subject (*) BUSINESS ECONOMY AND ORGANIZATION Code 17234008
Study programme
Degree of Computer engineering (2010)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
6 Basic Course First Second
Language
Català
Department Business Management
Coordinator
JIMENEZ LOPEZ, DAVID
PONS GREGORI, JUAN ANDRÉS
FABREGAT RODRÍGUEZ, MARIA VICTORIA
E-mail juanandres.pons@urv.cat
victoria.fabregat@urv.cat
david.jimenez@urv.cat
joancarles.virgili@urv.cat
Lecturers
PONS GREGORI, JUAN ANDRÉS
FABREGAT RODRÍGUEZ, MARIA VICTORIA
JIMENEZ LOPEZ, DAVID
VIRGILI FONT, JOAN CARLES
Web http://moodle.urv.cat
General description and relevant information En aquesta assignatura l'estudiant s'ha d'endinsar en els coneixements bàsics de l'entorn econòmic i de l'organització d'empreses i en la seva aplicació pràctica. L’alumne ha de saber descriure un sistema de producció en termes d’inputs, processos, productes, fluxos d’informació, proveïdors, clients i entorn; identificar el conjunt de decisions que un gerent de producció ha de prendre, així com conèixer les seves eines de treball. El curs comença a una visió introductòria a la gestió d’empreses per continuar amb la Direcció d’operacions analitzant les decisions bàsiques que donen resposta a les preguntes què produir, com i quant, així com a les alternatives de millora del procés. El curs cobreix temes relacionats amb l’anàlisi de processos, gestió de materials, recursos humans i tecnologia, planificació de la producció i millora de la qualitat.

Competences
Type A Code Competences Specific
 FB6 Coneixement adequat del concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa. Organització i gestió d'empreses.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per saber comunicar i transmetre els coneixements, habilitats i destreses de la professió d’enginyer tècnic en informàtica.
 B7 Coneixement i aplicació d’elements bàsics d’economia i de gestió de recursos humans, organització i planificació de projectes, així com la legislació, regulació i normalització en l’àmbit dels projectes informàtics.
Type C Code Competences Nuclear
 C3 Be able to manage information and knowledge
 C4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 FB6 Coneix adequadament el concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa.
Analitza l'entorn econòmic i valorar les seves implicacions des del punt de vista de l'empresa.
Adquireix nocions bàsiques de microeconomia.
Analitza el comportament i el funcionament de les unitats econòmiques elementals com els consumidors, les empreses i els mercats.
Coneix el marc en què les empreses desenvolupen la seva activitat.
Es capaç de buscar informació sobre l'entorn econòmic i els seus indicadors per a la presa de decisions en el si d'una empresa.
Analitza la realitat econòmica des d'una perspectiva macroeconòmica.
Analitza els factors que afecten la competitivitat empresarial mitjançant la recerca i l'anàlisi d'informació sobre indicadors de competitivitat.
Analitza el funcionament d'una empresa com un sistema obert per a entendre la seva relació amb l'entorn.
Type B Code Learning outcomes
 B3 Analitza l'entorn econòmic i valorar les seves implicacions des del punt de vista de l'empresa.
Adquireix nocions bàsiques de microeconomia.
Comprèn el funcionament del sistema econòmic per trobar solucions més eficients als problemes empresarials.
Coneix el marc en què les empreses desenvolupen la seva activitat.
Es capaç de buscar informació sobre l'entorn econòmic i els seus indicadors per a la presa de decisions en el si d'una empresa.
Analitza la realitat econòmica des d'una perspectiva macroeconòmica.
Coneix els factors que condicionen les possibilitats de les empreses com el creixement econòmic i el comerç internacional.
Analitza els factors que afecten la competitivitat empresarial mitjançant la recerca i l'anàlisi d'informació sobre indicadors de competitivitat.
Analitza el funcionament d'una empresa com un sistema obert per a entendre la seva relació amb l'entorn.
 B7 Coneix adequadament el concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa.
Analitza l'entorn econòmic i valorar les seves implicacions des del punt de vista de l'empresa.
Adquireix nocions bàsiques de microeconomia.
Analitza el comportament i el funcionament de les unitats econòmiques elementals com els consumidors, les empreses i els mercats.
Coneix el marc en què les empreses desenvolupen la seva activitat.
Es capaç de buscar informació sobre l'entorn econòmic i els seus indicadors per a la presa de decisions en el si d'una empresa.
Analitza la realitat econòmica des d'una perspectiva macroeconòmica.
Coneix els factors que condicionen les possibilitats de les empreses com el creixement econòmic i el comerç internacional.
Analitza els factors que afecten la competitivitat empresarial mitjançant la recerca i l'anàlisi d'informació sobre indicadors de competitivitat.
Type C Code Learning outcomes
 C3 Locate and access information effectively and efficiently.
Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.
Have a full understanding of the economic, legal, social and ethical implications of accessing and using information.
Reflect on, review and evaluate the information management process.
 C4 Produce grammatically correct oral texts.
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation

Contents
Topic Sub-topic
Mòdul 1.
Nocions generals de la gestió empresarial. El Pla d’Empresa.
En aquest primer bloc l’alumne ha d’assolir quatre idees bàsiques sobre el món empresarial. S’explora el concepte de sistema econòmic i la influència dels mercats, l’entorn competitiu i l’oferta i demanda en l’activitat empresarial. Donat que cada vegada més les empreses inicien processos d’internacionalització és important entendre el concepte de globalització, la creixent interdependència econòmica i el diferent grau d’implicació internacional pel qual poden optar les empreses.
En aquest mòdul introductori és també important per a l’alumne el concepte de responsabilitat social de l’empresa, així com en la tasca dels gestors: la presa de decisions.
Tanmateix, s’introduirà a l’alumne el concepte del Pla d’Empresa, com crear una empresa i com es gestiona. Fil conductor del temari de l’assignatura que ens portarà a tenir una idea global de com funciona una empresa i les seves àrees funcionals més importants.
Mòdul 2. El Pla de Màrqueting. En aquest segon bloc s’aproxima als objectius organitzatius, tenint en compte l’anàlisi del mercat, les possibles orientacions i característiques, i el marketing mix, centrant-nos en el servei, la satisfacció i l’èxit del client. És important també comprendre la natura de l’estratègia com es crea valor per al client, entenent els conceptes d’avantatge competitiu i les estratègies de lideratge en costos i diferenciació, per veure com poden créixer les empreses i els riscos que comporta.
Mòdul 3.
El Pla d’Operacions
Disseny del procés.
Aquest mòdul està dissenyat per introduir a l’alumne en el món de la direcció d’operacions. Un cop establerts els objectius i prioritats competitives és important establir plans d’acció que busquen respondre a una sèrie de preguntes bàsiques:
• Què produir? Disseny de productes
• Com produir? Disseny de processos
• Quant i quan fabricar? Planificació i control de la capacitat
• On fabricar? Localització empresarial
L’estratègia de qualitat, aprovisionament, la gestió de personal i del a tecnologia acaben de configurar les decisions estratègiques clau de la direcció d’operacions.
Mòdul 4.
Pla Econòmic i Financer.
Dins del Pla de l’empresa cal tenir ben clar i definit quins són els aspectes financers i econòmics de tota empresa, així com l’estructura del mateix i els impostos que s’han de pagar, per acabar calculant els beneficis de la mateixa. Es persegueix que l’alumne aprengui alguns conceptes que tot i ser comptables, són coneixements generals que s’utilitzen sovint en el món.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
Lecture
FB6
B3
B7
40 65 105
Problem solving, classroom exercises
B3
B7
C3
C4
13 20 33
Personal tuition
1 5 6
 
Objective short-answer tests
FB6
B7
4 0 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació dels objectius proposats i dels continguts del programa
Lecture Exposició dels continguts per part del professor.
Problem solving, classroom exercises Assimilar conceptes mitjançant lectures i exercicis proposats. Exposició individual o en grup dels treballs.
Personal tuition

Personalized attention
Description
Temps dedicat als alumnes per a resoldre dubtes, fora de l'aula

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, classroom exercises
B3
B7
C3
C4
Treballs i Activitats que l'alumne haurà de presentar al professor. 40%
Objective short-answer tests
FB6
B7
Exàmen per comprovar el nivell assolit de l'alumne al final del curs.Dos examens parcials durant el curs. La nota mínima per a poder fer mitja serà un 4. 50%
Others  

Assistència a les classes pràctiques i participació de l'alumne/a a classe

10%
 
Other comments and second exam session

L'avaluació en segona convocatòria de l'assignatura, consistirà en la superació d'un examen teòric i pràctic que permetrà recuperar el 100% de la qualificació de l'assignatura.


Sources of information

Basic

La Meta / Goldratt, Eliyahu M. Madrid. Editorial Díaz de Santos, 2004 o reediciones.

No es cuestión de suerte / Goldratt, Eliyahu M. Madrid. Editorial Díaz de Santos, 2004.

Cadena Crítica / Goldratt, Eliyahu M. Madrid. Editorial Díaz de Santos, 2006 o reediciones

Logística empresarial / A. Casanovas, Ll. Cuatrecasas.- Barcelona: Gestión 2000, 2001

Diseño de células de fabricación: transformación de las fábricas para la producción en

flujo / SEKINE, Keniche. Madrid: TGP, 1993.

Learning in Action: A Guide to Putting the Learning Organization to Work / Garvin, David A.  Boston, MA: Harvard Business School Press, 2000.

Most Leveraged Agile Supply Operating Environments. A: Proceedings of the Supply

Chain Management Conference / Van Hoek, R.  Cranf ield School of Management, 2001.

Lean manufacturing: a plant floor guide / Ed. J. Allen; Ch. Robinson; D. Stewart.- Dearborn,

Michigan: Society of Manufacturing Engineers, 2001.

El sistema de producción de Toyota desde el punto de vista de la ingeniería / S. SHINGO

.- 3ª edición.- Madrid: Tecnologías de Gerencia y Producción, 1990.

 

 

Páginas web

http://www.supplychain.ittoolbox.com

http://www.supply-chain.org

http://www.cpfr.org

http://www.ascet.com

http://www.manufacturing.net/scm/

http://www.logismarket.com

http://cio.com/research/scm/

http://www.toolsgroup.com

http://www.napm.org

http://www.sckc.info

http://www.rosettanet.org

 

Complementary , Lectures de textos d'actualitat relacionats amb el món empresarial, ,
, MAterial elaborat pel professorat i disponible a través de l'entorn virtual Moodle, ,

Complementària:
Lectures de textos d'actualitat relacionats amb el món empresarial
MAterial elaborat pel professorat i disponible a través de l'entorn virtual Moodle

Recommendations

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
ACADEMIC AND CAREER GUIDANCE/17234101

(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.