DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ANÀLISI I DISSENY D'APLICACIONS Codi 17234105
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Informàtica (2010)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
CAMPDERRICH FALGUERAS, BENET
Adreça electrònica benet.campderrich@urv.cat
david.sanchez@urv.cat
Professors/es
CAMPDERRICH FALGUERAS, BENET
SÁNCHEZ RUENES, DAVID
Web http://moodle.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant L’assignatura ensenya el procés bàsic complet de desenvolupament de programari orientat a l’objecte. Tot i que se centra en els aspectes tècnics del desenvolupament, també en contempla els aspectes principals de la gestió del projecte i de la qualitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Capacitat per concebre, desenvolupar i mantenir sistemes, serveis i aplicacions informàtiques emprant els mètodes de l’enginyeria del software com a instrument per a l’assegurament de la qualitat.
 CM1 Capacitat per dissenyar, desenvolupar, seleccionar i avaluar aplicacions i sistemes informàtics, assegurant-ne la fiabilitat, seguretat i qualitat, d'acord amb principis ètics i la legislació i normativa vigent.
 CM16 Coneixement i aplicació dels principis, metodologies i cicles de vida de l'enginyeria de programari.
 IS1 Capacitat per desenvolupar, mantenir i avaluar serveis i sistemes de programari que satisfacin tots els requisits de l'usuari i es comportin de forma fiable i eficient, siguin assequibles de desenvolupar i mantenir, i compleixin normes de qualitat, aplicant les teories, principis, mètodes i pràctiques de l'enginyeria de programari.
 IS2 Capacitat per valorar les necessitats del client i especificar els requisits de programari per satisfer aquestes necessitats, reconciliant objectius en conflicte mitjançant la recerca de compromisos acceptables dins de les limitacions derivades del cost, del temps, de l'existència de sistemes ja desenvolupats i de les pròpies organitzacions.
 IS5 Capacitat d'identificar, avaluar i gestionar els riscos potencials associats que puguin presentar-se.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix els conceptes generals del desenvolupament d’aplicacions i del cicle de vida d’aquestes.
Coneix els conceptes generals de la gestió de configuracions.
 CM1 Coneix els conceptes generals de la prova de les aplicacions.
 CM16 Coneix els conceptes generals del desenvolupament d’aplicacions i del cicle de vida d’aquestes.
Sap utilitzar les notacions gràfiques per al modelatge emprades en l’anàlisi i del disseny d’aplicacions.
 IS1 Sap fer el disseny d’una aplicació.
 IS2 Sap dur a terme la recollida i documentació dels requisits d’una aplicació.
 IS5 Sap com enfocar de manera bàsica una avaluació general dels riscos del desenvolupa-ment d’una aplicació.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Introducció a l'enginyeria del programari El programari i l'enginyeria del programari.
El cicle de vida del programari.
Classificació dels mètodes de desenvolupament del programari.
El Procés Unificat.
UML bàsic Introducció.
Conceptes generals.
Els diagrames d'estructura.
Els diagrames de comportament. Exemples.
Exercicis.
La gestió dels projectes Els projectes de desenvolupament de programari.
Les mètriques i el mesurament.
La gestió de l personal: membres, equips i grups.
La plñanificació
La gestió de la qualitat.
La gestió dels riscs.
La gestió de la qualitat.
La recollida i documentació dels requisits Introducció.
La recollida d’informació sobre els requisits.
La documentació dels requisits: contingut i procés d'elaboració.
Exemple.
Treball pràctic.
L’anàlisi En què consisteix l’anàlisi.
Activitats preliminars.
La traducció dels casos d’ús a objectes.
Sortides de la fase d’anàlisi.
Exemple.
Treball pràctic.
El disseny Introducció.
El disseny arquitectònic.
El disseny de les interfícies amb els actors.
El disseny de les classes d’entitat.
La reutilització en el disseny.
El disseny de la persistència.
El disseny del procés dels casos d’ús.
Exemple.
Exercicis.
Pràctica.
La construcció L’enginyeria del codi.
Exemple.
Tècniques i pràctiques.
La qualitat del codi.
La gestió de la construcció.
La prova Concepte.
Estratègies de prova.
Tècniques de prova.
La gestió de la prova.
Eines d’ajuda a la prova.
La gestió de configuracions, l'engegada i el manteniment La gestió de les configuracions del programari.
L’engegada del programari.
El manteniment del programari. El control de canvis. Gestió i mètriques.
Introducció als mètodes àgils Concepte.
Modelatge.
Pràctiques
Gestió dels projectes.
Estimació, planificació i mètriques.
Alguns mètodes àgils. RUP àgil.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A4
CM1
CM16
IS1
IS2
IS5
22 37 59
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CM1
CM16
IS1
IS5
30 25 55
Treballs
A4
CM1
CM16
IS1
IS5
C4
2 26 28
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
CM1
CM16
IS1
IS5
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Establir els objectius de l'assignatura, presentar l'esquema general dels continguts i excplicar les formes d'avaluació.
Sessió Magistral El professor de teoria explica els conceptes de l'assignatura, que després els alumnes han de repassar i aprofundir.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Els alumnes aprenen a fer diagrames d'UML i després se'ls presenta un cas resolt parcialment, del qual se'ls demana que en resolguin algunes parts més.
Treballs Els alumnes han de resoldre el cas que se'ls assigna amb el mètode que han après a les pràctiques a través de TIC.
Atenció personalitzada Els alumnes comenten amb el professor els treballs que presenten.

Atenció personalitzada
Descripció
Consultes de l'alumne relacionades amb el continguts de l’assignatura i els treballs pràctica, ateses pels professors de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CM1
CM16
IS1
IS5
Assistència i feina feta de les pràctiques a l'aula informàtica 0,10
Treballs
A4
CM1
CM16
IS1
IS5
C4
Treball a presentar on comptarà el resultat i l'expressió escrita i oral. 0,40
Proves mixtes
CM1
CM16
IS1
IS5
Proves escrites de preguntes curtes i exercicis pràctics. 0,50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Proves Mixtes

1 - Per a aprovar l'assignatura, pel que fa a aquesta part, cal assolir una certa nota

  • o bé com a mitjana ponderada de les proves mixtes durant l'avaluació continua(1a convocatòria)
  • o bé de l'examen (en la 2a. convocatòria).

2 - En la 2a. convocatòria, si un alumne té nota mitjana ponderada de les proves mixtes suficient i tanmateix es presenta a l'examen, se li posarà la nota més favorable de les dues.

Treballs

1 - Per a aprovar l'assignatura, pel que fa als treballs, cal assolir-ne una determinada nota mitjana ponderada i que a més cadascun d'ells superi una certa nota mínima.

2 - En la 2a. convocatòria, si un alumne ha complert els requisitis per aprovar els treballs en 1a convocatòria i tanmateix en torna a presentar un o més, de cadascun se li posarà la nota més favorable de les dues.


Fonts d'informació

Bàsica

Apunts dels dferents temes.

Orientacions per a la preparació dels diferents temes.

Exercicis d'UML.

Exemple de projecte de desenvolupament de programari.

Complementària Bruegge, B., i Dutoit, A.H., Object-Oriented Software Engineering. Using UML, Patterns and Java, Pearson Education. 2na edició, 2004
Larman, C.:, Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development , Prentice Hall. 3a edició, 2003
Dennis, A., Wixom, B.H., i Tegarden, D.:, System Analysis and Design with UML Version 2.0. An Object-Oriented Approach, Wiley. 3a edició, 2007
Jacobson, I., Booch, G., i Rumbaugh, J, El proceso unificado de desarrollo de software, Addison-Wesley, 2000
Reed, P.R, Developing Applications with Java and UML, Addison-Wesley, 2002
Van Vliet, H., Software Engineering. Principles and Practice., John Wiley&sons, 2008

La bibliografia indicada en els apunts de cada tema.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
APLICACIONS MÒBILS I ENCASTADES/17234125
PROJECTES DE SISTEMES INFORMÀTICS/17234111
SISTEMES OBERTS/17234123

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SISTEMES DISTRIBUÏTS/17234106

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BASES DE DADES/17234103
PROGRAMACIÓ/17234114
INTERACCIÓ PERSONA-ORDINADOR/17234104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent