DATOS IDENTIFICATIVOS 2013_14
Asignatura (*) HISTORIA DE LA INGENIERÍA Código 17234207
Titulación
Grado de Ingeniería Informática (2010)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa Primero
Segundo
Lengua de impartición
Anglès
Departamento Ing. Electrónica, Eléctrica y Automática
Coordinador/a
BREZMES LLECHA, JESÚS JORGE
Correo-e jesus.brezmes@urv.cat
Profesores/as
BREZMES LLECHA, JESÚS JORGE
Web http://https://moodle.urv.cat/
Descripción general e información relevante En aquesta assignatura es farà un repàs històric al paper dels enginyers en el desenvolupament de les civilitzacions. Les seves contribucions al llarg de la història, la evolució de la ciencia i la filosofia cap la seva aplicació en el camp de la enginyeria i els diferents àmbits en els que es pot desenvolupar la carrera de enginyer. Es farà especial ènfasi en el paper del enginyer en el segle XXI.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per saber comunicar i transmetre els coneixements, habilitats i destreses de la professió d’enginyer tècnic en informàtica.
 B5 Capacitat per analitzar i valorar l’impacte social i mediambiental de les solucions tècniques, comprenent la responsabilitat ètica i professional de l’activitat de l’Enginyer Tècnic en Informàtica.
 B6 Capacitat per aplicar els principis i mètodes de qualitat.
 B8 Capacitat de treballar en grup i en un entorn multilingüe i multidisciplinar.,
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.
 C6 Definir y desarrollar el proyecto académico y profesional.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Sap resoldre problemes amb iniciativa, imaginació i responsabilitat ètica
Coneix la evolució de la enginyeria al llarg de la història
 B5 Sap transmetre idees, solucions i defensar-les en un equip d’enginyeria multicultural
Entén la relació entre els beneficis i els recursos necessaris per prendre decisions equilibrades i plenes de sentit comú
Sap posicionar-se i traçar un pla professional sobre el qual desenvolupar la seva carrera, tenint clar quin es el seu rol a la societat
 B6 Entén la relació entre els beneficis i els recursos necessaris per prendre decisions equilibrades i plenes de sentit comú
 B8 Te capacitat per treballar en un grup multidisciplinari i multicultural
Entén la funció i la expectativa que te la societat de un enginyer i la expectativa que ha de tenir un enginyer de la societat
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Expresa opiniones sobre temas abstractos o culturales de forma limitada.
Explica y justifica brevemente sus opiniones y proyectos.
Comprende instrucciones sobre clases o tareas asignadas por los profesores.
Comprende información y artículos de carácter rutinario.
Extrae el sentido general de los textos que contienen información no rutinaria dentro de un ámbito conocido.
Recoje en apuntes parte de la información que se imparte en una clase
Escribe carta o toma notas sobre asuntos preisibles y contenidos.
 C2 Utiliza programario para a comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
 C3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Avalua ciríticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
Utiliza la informaicón comprendiendo las implicaciones económicas, legales, sociales y éticas del acceso a la información y a su uso.
 C5 Actúa desdel respeto y promoción de los derechos humanos y los principios de accesibilidad universal, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con necesidades educativas especiales.
 C6 Identifica necesidades de formación.
Identifica los propios intereses y motivaciones académicoprofesionales.
Define y desarrolla e l itinerario curricular considerando las necesidades formativas, intereses y motivaciones académicoprofesionales.
Desarrolla recursos y estratégias que faciliten la transición al mundo laboral.

Contenidos
tema Subtema
The engineer Definition
From Phylosofy to science to engineering
Engineering fields
Ancient engineering The stone age
The egipcians
The Greek
The Romans
The middle ages Guttemberg ¿inventor or engineer?
Construction through the middle ages
Science and enginering
The industrial revolution New social classes
The role of enginnering
New machines improve productivity
Accomplishments on the XIX century Electricity
Communications
Engines
Construction
The XX century: the engineering century Chemical engineers
Mechanical enginnering
Electricity and Engineers
Electronics
Telecomunications engineering
Aerospace engineering
Engineering and society in the XXI century What to expect
The Enginnering role
Society and engineering
What is a good engineer?

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 2 3
Sesión magistral
B3
B5
B6
C1
C5
33 81 114
Presentaciones/exposiciones
B5
B8
C1
C2
C3
5 10 15
Atención personalizada
C6
2 2 4
 
Pruebas objetivas de tipo test
B3
B6
B8
C1
C3
3 6 9
Pruebas de desarrollo
B3
B5
B8
C1
C5
C6
1 4 5
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias S'introduirà la assignatura, el seu desenvolupament i la forma de avaluar.
Sesión magistral Consistirà en sessions de 50 minuts de classe en les que el professor exposarà la història, conseqüencies o deduccions de determinats fets relacionats amb la enginyeria. Lluny de ser classes merament expositòries, es pretén generar amb el material un debat obert i animat sobre cada tema.
Presentaciones/exposiciones Els alumnes, en grups de dos o tres persones hauran de presentar la biografia de algun enginyer, el seu treball i les repercusions històriques que ha tingut.
Atención personalizada Els alumnes, una vegada assignats a un determinat grup de treball, poden preguntar al professor qualsevol cosa sobre el exercici assignat.

Atención personalizada
descripción
La atenció personalitzada també serà en anglès. Nomes es parlarà en català/castellà per traduir paraules puntuals. L'alumne es podrà dirigir al professor per tal de aclarir qualsevol dubte de la matèria donada a classe o sobre algun dels exercicis assignats.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentaciones/exposiciones
B5
B8
C1
C2
C3
Els alumnes, en grups de dos o tres persones hauran de presentar la biografia de algun enginyer, el seu treball i les repercusions històriques que ha tingut. Contarà tan el treball com la presentació oral. 20
Pruebas objetivas de tipo test
B3
B6
B8
C1
C3
Preguntes curtes sobre fets històrics, personatges o fites que hagin estat de vital importància en el mon de la enginyeria. 60
Pruebas de desarrollo
B3
B5
B8
C1
C5
C6
Resolució de un cas pràctic a partir dels coneixements adquirits durant el curs. 20
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria serà la barreja de un examen de proves tipus test i de desenvolupament


Fuentes de información

Básica Daniel R. Headrick , Technology: A World History (New Oxford World History) , ,
Armytage, W. H. G. , A Social History of Engineering, , 1976
Crozet, Francois, The First Industrialists: The Problems of Origins, , 1985

Complementária

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
TRABAJO DE FIN DE GRADO/17234301


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
INGLÉS TÉCNICO/17234102
ORIENTACIÓN PROFESIONAL Y ACADÉMICA/17234101
 
Otros comentarios
Es important arribar amb un nivell d'anglés suficientment alt com per a entendre les classes magistrals, les preguntes tipus test i els exercicis a fer. Respecte al anglés escrit, serà fonamental quan es presentin treballs, es facin presentacions a classe i s'hagi d'escriure a les preguntes de desenvolupament a l'examen final.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.