DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) MATERIALS I NANOESTRUCTURES Codi 17655220
Ensenyament
Enginyeria Industrial (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
SEGARRA GONZALEZ, ANNA MARIA
Adreça electrònica anamaria.segarra@urv.cat
mariadolores.melgar@urv.cat
Professors/es
SEGARRA GONZALEZ, ANNA MARIA
MELGAR FREIRE, MARIA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi avançat de materials d'interès a enginyeria química.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A1.3 Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi per al progrés continu de productes, processos, sistemes i serveis utilitzant criteris de seguretat, viabilitat econòmica, qualitat i gestió mediambiental. (G6)
 A2.1 Capacitat per aplicar el mètode científic i els principis de l'enginyeria i economia, per formular i resoldre problemes complexos en processos, equips, instal•lacions i serveis, en els quals la matèria experimenti canvis en la seva composició, estat o contingut energètic, característics de la indústria química i d'altres sectors relacionats entre els quals es troben el farmacèutic, biotecnològic, materials, energètic, alimentari o mediambiental. (G1)
 A2.2 Concebre, projectar, calcular, i dissenyar processos, equips, instal•lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'enginyeria química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient. (G2)
 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
 B1.2 Adaptar-se als canvis, sent capaç d'aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor. (G10)
 B3.1 Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
 B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió. (G11)
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix i analitza els diferents tipus de materials ceràmics, vidres i composites i nanomaterials, les seves utilitats i les seves propietats.
Adquireix coneixements de Nanoenergia i nanotoxicologia.
 A1.2 Coneix les principals tècniques de caracterització de materials i nanomaterials i sap seleccionar les més apropiades.
Determina el tipus d'assajos necessaris per conèixer les propietats mecàniques dels diferents materials.
 A1.3 Coneix la vida dels materials, els processos de degradació i la seva prevenció. Adquireix coneixements bàsics en la síntesi de materials i nanomaterials.
 A2.1 Prediu les propietats d'un material / nanomaterial i / o els seus possibles aplicacions en l'àmbit de l'enginyeria de productes.
 A2.2 Selecciona el material / nanomaterial òptim per a una determinada aplicació en l'àmbit de l'enginyeria de productes i justifica l'elecció.
Interpreta els diagrames de fase, binaris i TTT per poder obtenir informació del material tal com les fases presents, càlcul de quantitat i composició, disseny de tractaments tèrmics o interpretació de les microestructures resultants dels mateixos
Aplica la nanotecnologia en l'àmbit de l'enginyeria de productes.
 A3.1 Relaciona les propietats dels materials amb la seva estructura microscòpica, estructura atòmica, els seus enllaços i la seva estructura cristal • lina.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il • lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs.
Transfereix l'aprenentatge de casos i exercicis de l'aula a situacions reals d 'altres àmbits.
 B3.1 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B4.1 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción a los materiales. Materiales e ingeniería. Estructura cristalina y defectos. Diagramas de fase y equilibrio estructural. Tratamiento térmico y diagramas TTT.
2. Propiedades estructurales y síntesis de cerámicas, vidreos y nanocomposites.
3. Degradación y falla de materiales.
4. Criterios para la selección de los materiales estructurales.
5. Intoducción a los nanomateriales.
6. Propiedades estructurales y síntesis de nanopartículas, puntos cuánticos (QDOTS), nanotubos de carbono, grafeno, nanohíbridos.
7. Caracterización de materiales y nanomateriales y superficie: microscopía electrónica, espectroscopía, cromatografía, análisis térmico y análisis de rayos X.
8. Nanoenergía.
9. Nanotoxicología.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0.5 1
Presentacions / exposicions
A1.1
A1.3
B3.1
B4.1
C1.1
1 1.5 2.5
Sessió Magistral
A1.1
B4.1
C1.1
23 34.5 57.5
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A2.1
A2.2
B4.1
2 3 5
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A2.1
A2.2
B4.1
C1.3
2 3 5
Atenció personalitzada
0.5 0.5 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A2.1
A2.2
C1.1
C1.3
1.5 1.5 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i pla de treball: estructura, avaluació i bibliografia.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de fer presentacions orals amb suport relacionades amb els diferents temes de l'assignatura.
Sessió Magistral Desenvolupament teòric amb exemples entenedors dels diferents temes per part del professor de l'assignatura
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran unes pràctiques tutoritzades relacionades amb l'assignatura per tal que puguin tenir un contacte mes directe amb les tècniques de caracterització de materials.
Resolució de problemes, exercicis En base a les classes magistrals, els alumnes hauràn de fer exercicis o problemes que es corregiran a classe.
Atenció personalitzada S'atendrà als alumnes que ho sol·licitin via mail a les hores de consulta en funció de les seves necessitats en vers l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Atendre al alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tecnics i competencies socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A1.1
A1.3
B3.1
B4.1
C1.1
S'avaluarà la o les exposicions presentades al llarg del curs. Hauran de demostrar els coneixements teòrics i pràctics adquirits durant el curs, la capacitat de cerca, i la manera de comunicar els coneixements. 30%
Sessió Magistral
A1.1
B4.1
C1.1
Es valorarà la participació a classe dels alumnes. 5%
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A2.1
A2.2
B4.1
C1.3
Entre tots els problemes realitzats durant el curs s'entregaran entre 1 i 3 exercicis amb una o mes preguntes curtes durant el curs. Aquests exercicis es pordran realitzar duran les hores de classe o fora i tindràn el mateix pes en la nota. 20
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A2.1
A2.2
C1.1
C1.3
Es portaràn a terme un examen basat en varies preguntes curtes de desenvolupament o càlculs. Es realitzarà al final de curs i s'avaluarà tots els coneixements adquirits durant el curs. 40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica William D. Callister , Materials science and engineering : an introduction , 7th ed. New York [etc.] : John Wiley & Sons , 2007
J.C. Anderson, K.D. Leaver, P. Leevers, R.D. Rawlings , Material sicence for Engineers , Nelson Thornes , 2003
Michael F. Ashby, David R. H. Jones , Engineering Materials 2 , 3th ed. BH_Elsevier , 2006

L'assignatura també es basa en informació extreta de revistes científiques i altre material. Durant el curs es facilitarà aquesta informació.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent