DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) DISSENY D'OPERACIONS DE SEPARACIÓ Codi 20204122
Ensenyament
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
SALVADÓ ROVIRA, JOAN
Adreça electrònica joan.salvado@urv.cat
ezo.nxusani@urv.cat
venkat.karri@urv.cat
Professors/es
SALVADÓ ROVIRA, JOAN
NXUSANI ., EZO
KARRI ., VENKATANAIDU
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Estudi i disseny de les operacions de separació més habituals a la indústria química.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció Característiques i tipus d'operacions de separació.
Principis bàsics d'operacions de transferència de matèria Models teòrics i avaluació de coeficients de transferència mitjançant correlacions empíriques.
Operacions d'etapes d'equilibri Equip. Etapa d'equilibri. Balanç de matèria. Línies d'operació. Càlculs per mètodes gràfics. El mètode del factor d'absorció (Kremser).
Destil·lació binària Destil·lació flash (vaporitzador). Destil·lació amb reflux. Equip. Línies d'operació. Càlcul del nombre d'etapes per el mètode del McCabe-Thile. Concepte i avaluació d'eficàcia d'etapa. L'equació de Fenske (nombre mínim d'etapes). Relació de reflux mínim. Altura d'una unitat de transferència (HETP). Destil·lació discontínua (batch).
Destil·lació multicomponent Components clau. Selecció de la pressió d'operació. Mètodes "short-cut". Mètodes rigorosos. Aplicació de simuladors. Separacions difícils: destil·lació extractiva/azeotròpica. Síntesis de seqüencies de separació.
Extracció líquid-líquid Diagrames ternaris, equips, extracció contracorrent sense reflux ens sistemes immiscibles o parcialment miscibles.
Hidrodinàmica de columnes de contacte gas-líquid Descripció i disseny de plats de campana, vàlvules i perforats. Disseny de columnes de rebliment. Disseny de columnes de contacte gas-líquid: Dimensionat, elecció i dimensionat dels elements interns.
Absorció de gasos Equips de contacte continu. Balanç de matèria diferencial. Nombre d'unitats de transferència (NTU): correlacions empíriques i models
Separadors gas-líquid-sòlid Separadors líquid-sòlid, líquid-líquid, gas-líquid, gas-sòlid: Tipus i aplicacions. Selecció i dimensionat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1.1
A5.1
C1.4
0.5 0.75 1.25
Sessió Magistral
A1.1
A5.1
C1.4
48.5 72.75 121.25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A5.1
C1.4
15.5 24 39.5
Atenció personalitzada
A1.1
A5.1
C1.4
1 1.5 2.5
 
Proves pràctiques
A1.1
A5.1
C1.4
14 21 35
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A5.1
C1.4
10 15 25
Proves pràctiques
A1.1
A5.1
C1.4
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Atendre als alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tècnics i competències socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor. L'horari i el lloc d'atenció a l'alumne s'establirà al començament del curs. És recomanable concertar cita per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A1.1
A5.1
C1.4
Exercicis a entregar.

Freqüència: quatre o cinc exercicis al llarg de cada quadrimestre
15%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A5.1
C1.4
Dues proves d'avaluació generals (una per quadrimestre) amb el mateix pes en l'avaluació (35% cada prova).

Existeix la possibilitat que aquestes dues proves d'avaluació generals (una per quadrimestre) es divideixin en dues proves parcials per quadrimestre.

Per als estudiants que no realitzin el projecte integrat del tercer curs del Grau d'Enginyeria Química (pel fet de no ser matriculats a l'assignatura conductora, Simulació i Anàlisi de Processos Químics), el pes d'aquest ítem en la nota final no serà pas del 70% sinó del 85%.
70% (85%)
Proves pràctiques
A1.1
A5.1
C1.4
Encàrrec de predisseny d’una planta de procés
Aquí es valorarà la feina feta per l'estudiant en l'àmbit del projecte integrat (és a dir, a l'assignatura conductora, Simulació i Anàlisi de Processos Químics). Així, doncs, la nota d'aquest ítem serà la nota que l'estudiant haurà obtingut en el projecte integrat del tercer curs del Grau d'Enginyeria Química.
15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per fer mitja de les diferents parts en el procés d'avaluació contínua cal:

1) Obtenir almenys un 3.5 sobre 10 en la part d'exercicis a entregar (corresponent a cada quadrimestre) i en l'encàrrec de predisseny d'una planta de procés (Avantprojecte integrat).

2) Obtenir una mitja de 3.5 sobre 10 entre les dues proves d'avaluació generals corresponents a cada quadrimestre.

Segona convocatòria: Es realitzarà una prova d'avaluació amb un pes del 70% que substituirà les dues proves d'avaluació generals realitzades durant el procés d'avaluació contínua. Es mantindran les avaluacions dels exercicis a entregar i l'encàrrec de predisseny d'una planta de procés (Avantprojecte integrat) però caldrà obtenir una mitja de 4.0 sobre 10 en la prova d'avaluació per fer mitja.


Fonts d'informació

Bàsica McCABE, W.L., SMITH, J.C. HARRIOTT, P., Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw-Hill, 1993
Seader, J.D., Henley, E.J., Roper D.K., separation Process Principles. Chemical and Biochemical Operations, John Wiley & Sons, Inc., 2011

Complementària HINES, A.L., MADDOX, R.N., Mass Transfer. Fundamentals and Applications, Prentice-Hall, 1985
PERRY, H.R., CHILTON, C.H.,, Chemical Engineers Handbook, McGraw Hill, 1997

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LABORATORI INTEGRAT D'OPERACIONS UNITÀRIES/20204121

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS D'ENGINYERIA DE PROCESSOS/20204116
LABORATORI INTEGRAT DE TERMODINÀMICA I CINÈTICA QUÍMIQUES/20204120
COMPUTACIÓ EN ENGINYERIA DE PROCESSOS/20204002
LABORATORI INTEGRAT DE FENÒMENS DE TRANSPORT I MECÀNICA DE FLUIDS/20204119
PROCESSOS I PRODUCTES QUÍMICS/20204117
MATEMÀTIQUES II/20204006
MATEMÀTIQUES III/20204007
FENÒMENS DE TRANSPORT/20204125
ENGINYERIA FLUÏDOMECÀNICA/20204110
MATEMÀTIQUES I/20204005
TERMODINÀMICA/20204114
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent