DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) FUNCIÓ DEL COS HUMÀ Codi 18204002
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BORRUEL LLOVERA, ANA MARIA
Adreça electrònica rosamaria.sansegundo@urv.cat
anamaria.borruel@urv.cat
Professors/es
SAN SEGUNDO MOZO, ROSA MARÍA
BORRUEL LLOVERA, ANA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén aportar a l'alumne aquells coneixements que li són necessaris per a comprendre els mecanismes que influeixen en les necessitats bàsiques i deduir les implicacions que aquests coneixements tenen, en la valoració, planificació de l'atenció i en els procediments d'infermeria. L'atenció de les persones sanes o malaltes defineix la infermeria com a professió i per a poder dur a terme aquesta tasca és imprescindible conèixer l'estructura de l'organisme i el seu funcionament en condicions normals. L’estructura, morfologia i el funcionament són la base de l'assignatura

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida.
 A18 Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl•lules i els teixits.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Aplicar els coneixements d'estructura, morfologia i funcionament en la integració dels signes de normalitat del cos humà
 A18 Diferenciar els òrgans i estructures com components de sistemes i aparells del cos humà
Relacionar les estructures i les funcions orgàniques independents de forma integrada
Utilitzar les bases morfològiques i funcionals per a realitzar una exploració infermera eficaç
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Introducció a la fisiologia.

• Concepte de fisiologia.
• Organització funcional de l'organisme.
• Mitjà intern.
. Sistema, òrgan i aparell.
. Fisiologia cel·lular.
. Metabolisme cel·lular
. Substància fonamental
Tema 2. Els teixits . Tipus de teixits. Característiques.
. Teixit epiterial
. Teixit.connectiu o conjuntiu
. Teixit muscular
Tema 3.- Sistema Muscular.
• Miologia i mecànica muscular.
• Estructura muscular i unió neuromuscular.
• Propietats funcionals dels músculs llis i estriat
Tema 4. Sistema muscular del membre superior.

• Músculs de l'espatlla i el colze.
• Músculs de l'avantbraç, canell i mà.
Tema 5. Sistema muscular del membre inferior.

• Músculs del tronc, cadera, genoll i turmell.
Tema 6. Sistema muscular del cap i del tronc . Músculs del cap
. Músculs de la cara
. Músculs del coll
. Músculs de l'abdomen
Tema 7:.Fisiologia del sistema nerviós . La neurona. Unió neuronal. Sinapsis i neurotransmisors.
.Comunicació interneuronal
. Fisiologia del Sistema Nerviós Central (SNC). Cervell. Hemisferis cerebrals. Lòbuls cerebrals. Cerebel. Funcions.
. Fisiologia del Sistema Nerviós Periferic (SNP)
. Nervis espinals.
. Parells cranials
. Sistema nerviós vegetatiu: sistema simpàtic i parasimpàtic.
Tema 8: Fisiologia dels òrgans dels sentits. . Fisiologia ocular
. Fisiologia de l'oïda
. La pell
. L'olfat
Tema 9: Sistema cardiovascular

• Activitat mecànica i elèctrica del cor.
• Electrocardiograma normal.
• Sistema circulatori perifèric:
o Estructura funcional i regulació.
o Control de la circulació.
o Regulació de la tensió arterial.
o Dinàmica capil·lar.
o Espais líquids corporals.
o Sistema limfàtic
Tema 10: Sistema respiratori

• Ventilació pulmonar
• Intercanvi alveolar de gasos.
• Transport d’oxigen i anhídrid carbònic en la sang.
• Regulació de la respiració
Tema 11: Fisiologia del sistema digestiu.

• Estructura , mobilitat i funcions secretores.
• Digestió i absorció.
• Funcions del fetge
Tema 12: Fisiologia sistema urinari

• Estructura i funció renal.
• Funcions glomerulars i tubulars.
• Mecanismes de formació i excreció d’orina.
• Equilibri àcid-base.
• Distribució dels líquids corporals: Regulació del volum i composició.
• Metabolisme fosfocàlcic
Tema 13: Fisiologia del sistema endocrí
• Les glàndules endocrines: funció i localització.
• Hipotàlam i hipòfisi.
• Tiroides i paratiroides.
• Glàndules suprarrenals.
• Pàncreas
Tema 14: Fisiologia del sistema reproductor.

• Aparell genital masculí
• Aparell genital femení
• Endocrinologia reproductiva
Tema 15: Introducció a l'estudi de l'embriologia.

• Cèl•lules germinatives i fecundació.
• Primeres fases del desenvolupament embrionari; anidació.
• Formació de les membranes fetals, placenta.
• Diferenciació del som embrionari; ectoderm, endoderm i mesoderm.
Tema 16: Hematologia.

• Composició de la sang, cèl·lules sanguínies.
• Eritròcits.
• Metabolisme del ferro i de l'hemoglobina.
• Granulòcits
• Sistema mononuclear fagocític.
• Sistema del complement
• La resposta inflamatòria.
• Linfòcits.
• Immunoglobulines.
• Immunitat específica. Immunització.
• Grups sanguínis. Immunohematologia.
• Hemostàsia i coagulació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A7
A18
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A7
A18
25 52.5 77.5
Seminaris
A7
A18
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
A7
A18
20 20 40
Atenció personalitzada
A18
0 0 0
 
Proves objectives de tipus test
A7
A18
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i explicació del seu desenvolupament així de la metodologia d'evaluació.
Sessió Magistral Exposició dels diferents temes continguts en l'assignatura, amb exposició oral a l'aula.
Seminaris Exposició d'un tema concret, relacionat amb el temari, per tal d'estimular la participació i afavorint la discussió dels alumnes.
Pràctiques a laboratoris Activitats pràctiques en relació a la materia que han de servir per despertar la inquietut intelectual de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada i individualitzada prèvia solicitud via correu electrònic a la professora. Mètode individualitzat per orientar a l'alumne d'acord a les seves necessitats d'aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A7
A18
Presentació de treballs elaborats en grup, seguint les indicacions del professor. 15%
Pràctiques a laboratoris
A7
A18
Desenvolupament de treballs teorico-pràctics en relació a determinats aspectes del temari i que hauran de ser exposat en grup. 15%
Proves objectives de tipus test
A7
A18
Proves tipus test, amb 4 respostes de les quals una és la vertadera. 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica LATARJET, M; RUIZ LIARD, A., Anatomía Humana., Ed. Panamericana. 3ª edición., 1995 Madrid.
PERLEMUTER, LÉON, Anatomofisiología., Ed. Masson., 1999 Barcelona.
, ANATOMOFISIOLOGÍA I. Master de Enfermería., Ed. Masson., 1995 Barcelona.
REITH, E; BREJDENGACH, B; LORENC, M., Texto básico de Anatomía y Fisiología para enfermeras., Ed. Doyma., 1992 Barcelona.
THIBODEAU, G.; PATTON, K. T., Anatomía & Fisiología., Ed. Harcourt. 4ª edición., 2000 Madrid.
VAN de GRAFF, K. M.; RHEES, R. W., Anatomía Humana y Fisiología., Ed. McGraw-Hill., 1998 Madrid.
, , ,
STUART FOX, Fisiologia Humana, Ed.McGraw-Hill, 2009 Madrid
, , ,

Complementària , ANATOMOFISIOLOGÍA I. Master de Enfermería., Ed. Masson., 1995 Barcelona.
LATARJET, M; RUIZ LIARD, A., Anatomía Humana., Ed. Panamericana. 3ª edición., 1995 Madrid.
GUYTON, A.C., Tratado de Fisiología Médica., Ed. McGraw-Hill., 1995 Madrid.
LEHNINGER A., NELSON D., COX M., Principios de Bioquímica., Ed. Omega.3ª edición., 2001
MATHEWS CK & VAN HOLDE KE., Bioquímica., Ed. Interamericana Mc Graw–Hill. 3ª edición., 2002

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent