Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer i valorar els canvis associats a les diferents etapes del cicle vital i la seva repercussió en la salut, identificant les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques de formes de vida. |
| A18 |
Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl•lules i els teixits. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Aplicar els coneixements d'estructura, morfologia i funcionament en la integració dels signes de normalitat del cos humà
| | A18 |
Diferenciar els òrgans i estructures com components de sistemes i aparells del cos humà
Relacionar les estructures i les funcions orgàniques independents de forma integrada
Utilitzar les bases morfològiques i funcionals per a realitzar una exploració infermera eficaç
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1: Introducció a la fisiologia.
|
• Concepte de fisiologia.
• Organització funcional de l'organisme.
• Mitjà intern.
. Sistema, òrgan i aparell.
. Fisiologia cel·lular.
. Metabolisme cel·lular
. Substància fonamental |
Tema 2. Els teixits |
. Tipus de teixits. Característiques.
. Teixit epiterial
. Teixit.connectiu o conjuntiu
. Teixit muscular |
Tema 3.- Sistema Muscular.
|
• Miologia i mecànica muscular.
• Estructura muscular i unió neuromuscular.
• Propietats funcionals dels músculs llis i estriat |
Tema 4. Sistema muscular del membre superior.
|
• Músculs de l'espatlla i el colze.
• Músculs de l'avantbraç, canell i mà. |
Tema 5. Sistema muscular del membre inferior.
|
• Músculs del tronc, cadera, genoll i turmell. |
Tema 6. Sistema muscular del cap i del tronc |
. Músculs del cap
. Músculs de la cara
. Músculs del coll
. Músculs de l'abdomen |
Tema 7:.Fisiologia del sistema nerviós |
. La neurona. Unió neuronal. Sinapsis i neurotransmisors.
.Comunicació interneuronal
. Fisiologia del Sistema Nerviós Central (SNC). Cervell. Hemisferis cerebrals. Lòbuls cerebrals. Cerebel. Funcions.
. Fisiologia del Sistema Nerviós Periferic (SNP)
. Nervis espinals.
. Parells cranials
. Sistema nerviós vegetatiu: sistema simpàtic i parasimpàtic. |
Tema 8: Fisiologia dels òrgans dels sentits. |
. Fisiologia ocular
. Fisiologia de l'oïda
. La pell
. L'olfat
|
Tema 9: Sistema cardiovascular
|
• Activitat mecànica i elèctrica del cor.
• Electrocardiograma normal.
• Sistema circulatori perifèric:
o Estructura funcional i regulació.
o Control de la circulació.
o Regulació de la tensió arterial.
o Dinàmica capil·lar.
o Espais líquids corporals.
o Sistema limfàtic |
Tema 10: Sistema respiratori
|
• Ventilació pulmonar
• Intercanvi alveolar de gasos.
• Transport d’oxigen i anhídrid carbònic en la sang.
• Regulació de la respiració |
Tema 11: Fisiologia del sistema digestiu.
|
• Estructura , mobilitat i funcions secretores.
• Digestió i absorció.
• Funcions del fetge |
Tema 12: Fisiologia sistema urinari
|
• Estructura i funció renal.
• Funcions glomerulars i tubulars.
• Mecanismes de formació i excreció d’orina.
• Equilibri àcid-base.
• Distribució dels líquids corporals: Regulació del volum i composició.
• Metabolisme fosfocàlcic |
Tema 13: Fisiologia del sistema endocrí
|
• Les glàndules endocrines: funció i localització.
• Hipotàlam i hipòfisi.
• Tiroides i paratiroides.
• Glàndules suprarrenals.
• Pàncreas |
Tema 14: Fisiologia del sistema reproductor.
|
• Aparell genital masculí
• Aparell genital femení
• Endocrinologia reproductiva |
Tema 15: Introducció a l'estudi de l'embriologia.
|
• Cèl•lules germinatives i fecundació.
• Primeres fases del desenvolupament embrionari; anidació.
• Formació de les membranes fetals, placenta.
• Diferenciació del som embrionari; ectoderm, endoderm i mesoderm. |
Tema 16: Hematologia.
|
• Composició de la sang, cèl·lules sanguínies.
• Eritròcits.
• Metabolisme del ferro i de l'hemoglobina.
• Granulòcits
• Sistema mononuclear fagocític.
• Sistema del complement
• La resposta inflamatòria.
• Linfòcits.
• Immunoglobulines.
• Immunitat específica. Immunització.
• Grups sanguínis. Immunohematologia.
• Hemostàsia i coagulació. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
25 |
52.5 |
77.5 |
Seminaris |
|
15 |
15 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
20 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i explicació del seu desenvolupament així de la metodologia d'evaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels diferents temes continguts en l'assignatura, amb exposició oral a l'aula. |
Seminaris |
Exposició d'un tema concret, relacionat amb el temari, per tal d'estimular la participació i afavorint la discussió dels alumnes. |
Pràctiques a laboratoris |
Activitats pràctiques en relació a la materia que han de servir per despertar la inquietut intelectual de l'alumne. |
Descripció |
Atenció personalitzada i individualitzada prèvia solicitud via correu electrònic a la professora.
Mètode individualitzat per orientar a l'alumne d'acord a les seves necessitats d'aprenentatge. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Presentació de treballs elaborats en grup, seguint les indicacions del professor. |
15% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Desenvolupament de treballs teorico-pràctics en relació a determinats aspectes del temari i que hauran de ser exposat en grup. |
15% |
Proves objectives de tipus test |
|
Proves tipus test, amb 4 respostes de les quals una és la vertadera. |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
LATARJET, M; RUIZ LIARD, A., Anatomía Humana., Ed. Panamericana. 3ª edición., 1995 Madrid.
PERLEMUTER, LÉON, Anatomofisiología., Ed. Masson., 1999 Barcelona.
, ANATOMOFISIOLOGÍA I. Master de Enfermería., Ed. Masson., 1995 Barcelona.
REITH, E; BREJDENGACH, B; LORENC, M., Texto básico de Anatomía y Fisiología para enfermeras., Ed. Doyma., 1992 Barcelona.
THIBODEAU, G.; PATTON, K. T., Anatomía & Fisiología., Ed. Harcourt. 4ª edición., 2000 Madrid.
VAN de GRAFF, K. M.; RHEES, R. W., Anatomía Humana y Fisiología., Ed. McGraw-Hill., 1998 Madrid.
, , ,
STUART FOX, Fisiologia Humana, Ed.McGraw-Hill, 2009 Madrid
, , ,
|
|
Complementària |
, ANATOMOFISIOLOGÍA I. Master de Enfermería., Ed. Masson., 1995 Barcelona.
LATARJET, M; RUIZ LIARD, A., Anatomía Humana., Ed. Panamericana. 3ª edición., 1995 Madrid.
GUYTON, A.C., Tratado de Fisiología Médica., Ed. McGraw-Hill., 1995 Madrid.
LEHNINGER A., NELSON D., COX M., Principios de Bioquímica., Ed. Omega.3ª edición., 2001
MATHEWS CK & VAN HOLDE KE., Bioquímica., Ed. Interamericana Mc Graw–Hill. 3ª edición., 2002
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|