DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) BIOESTADÍSTICA Código 18204003
Titulación
Grado en Enfermería (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Ciencias Médicas Básicas
Enfermería
Coordinador/a
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
Correo-e joan.fernandez-ballart@urv.cat
francesc.valls@urv.cat
mrosa.aparicio@urv.cat
Profesores/as
FERNÁNDEZ BALLART, JOAN DOMÈNECH
VALLS FONAYET, FRANCESC
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
Web
Descripción general e información relevante Per poder conèixer la distribució dels problemes de salut, els seus determinants, la influència dels factors que condicionen la presentació de les malalties, i els efectes de les intervencions sanitàries, tenim com a eines de treball: L'estadística, la demografia i l'epidemiologia. Aquestes disciplines són bàsiques per a la comprensió del procés salut-malaltia i per a la identificació de factors de risc amb la finalitat de programar activitats de promoció de la salut i prevenció de la malaltia.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A16.5 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.7 Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A16.5 Reconeix la situació epidemiològica actual, posant l'accent en els següents aspectes dels principals problemes de salut de la comunitat: magnitud i transcendència, factors i grups de risc, i importància relativa (impacte) dels principals factors de risc en els diferents problemes de salut.
Adquirir coneixements i habilitats per localitzar i accedir a la informació de manera eficaç i eficient.
 A16.6 Definir els conceptes demogràfics bàsics: mortalitat, natalitat, migracions i envelliment.
Calcular i interpretar els indicadors demogràfics habituals.
Explica el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut
Avaluar críticament la informació i les seves fonts i incorporar-la a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 A16.7 Reconèixer i interpretar adequadament el llenguatge estadístic.
Utilitzar les tècniques estadístiques més freqüents aplicades a estudis poblacionals
Utilitzar els mètodes estadístics per quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA I: BIOESTADÍSTICA 1. Introducció a la bioestadística. Estadística descriptiva i inferencial.
Conceptes bàsics: població, mostra i tipus de variables (qualitatives i quantitatives).
2. Estadística Descriptiva: variables qualitatives (dicotòmiques, politòmiques i ordinals). Escales de mesura. Distribució de freqüències. Representació gràfica.
3. Estadística Descriptiva: variables quantitatives (discretes i contínues). Mesures de tendència central (moda, mediana i mitjana) i Mesures de posició (quartils, decils i centils).
4. Estadística Descriptiva: variables quantitatives. Mesures de dispersió: amplitud, desviació mitjana, variància i coeficient de variació). Mesures de forma. Representació gràfica.
5. Estadística Bidimensional. Organització de les dades. Taules de doble entrada. Correlació i Regressió entre dos variables estadístiques. Variables dependents i independents.
6. Probabilitat. Conceptes. Propietats. Formula de Bayes.
7. Distribucions mostrals: binomial, Poisson i normal. Característiques de la corba Normal.
8. Mostres. Tipus de mostres. Tècniques de mostreig: probabilístic i no probabilístic.
9. Estadística Inferencial : concepte. Estimació puntual, teorema central del límit, error estàndard i intervals de confiança.
10. Estadística Inferencial: contrast d’hipòtesis. Hipòtesis nul•la i alternativa.
11. Estadística Inferencial. Nivell de significació “p”. Tipus d’errors (I i II).
12. Estadística Inferencial. Proves paramètriques (t de Student i Anàlisi de la variància). Proves no paramètriques ( khi quadrat i ANOVA).
UNITAT TEMÀTICA II: DEMOGRAFIA 1. Conceptes generals. Aplicacions sanitàries. Evolució Històrica.
2. Fonts de dades demogràfiques.
3. Instruments per a l'anàlisi demogràfica: Taxa, raó, proporció. Tipus d'estudi.
4. Estructura de població. Dinàmica de població.
5. Fenòmens demogràfics: Natalitat, fecunditat, fertilitat, nupcialitat. Concepte i mesura.. Mortalitat:Components, causes, mesura. Estandardització. Esperança de vida. Taules de vida i aplicacions.. Migració. Concepte. Evolució i mesura.
6. Tendències i política de població.
UNITAT TEMÀTICA III: EPIDEMIOLOGIA 1. Concepte d’epidemiologia. Desenvolupament Històric. Objectius i aplicacions. Multicausalitat. Raonament epidemiològic. Classificació dels estudis epidemiològics.
2. Mesures de freqüència. Raó, proporció, taxa. Indicadors de freqüència de mobilitat i mortalitat.
3. Fonts d'informació.
4. Epidemiologia descriptiva. Epidemiologia analítica: Estudis transversals, longitudinals. Cas/control i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d'intervenció i experimentació.
5. Avaluació dels programes de cribatge. Validesa de les proves diagnostiques. Requisits d'un programa de cribatge. Definició de malaltia.
6. Vigilància epidemiològica. Patrons i tendències de morbi mortalitat.
7. Lectura crítica de publicacions científiques amb continguts d'epidemiologia.
8. Epidemilogia de les malalties transmisibles

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A16.5
A16.6
28 20 48
Seminarios
A16.7
20 32 52
Resolución de problemas/ejercicios
A16.5
A16.6
A16.7
12 32 44
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas mixtas
A16.5
A16.6
A16.7
3 0 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura
Sesión magistral Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques
Seminarios L’alumne pot connectar amb el professor quan ho desitgi demanant hora, ja sigui, per correu electrònic o personalment.
Resolución de problemas/ejercicios Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o/i exercicis, relacionats amb el temari de l'assignatura. Analisi i reflexió d'articles publicats aplicant els conceptes treballats en l'assignatura.
Atención personalizada Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle

Atención personalizada
descripción
Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios
A16.5
A16.6
A16.7
Realització d'exercicis, cerca d'informació i anàlisi en epidemiologia, demografia i estadística 30%
Pruebas mixtas
A16.5
A16.6
A16.7
Prova escrita per avaluar l'asimilació dels conceptes mínims de l'assignatura 70%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Avaluació Continuada consta de: d'un exercici de demografia (10%), d'un d'epidemiologia (10%) i tres d'estadística (10%), aquest bloc representarà el 30% de la nota. Dels tres exercicis d´estadística el professor en corregirà un a l'atzar. Els treballs obligatoris que es demanen a l´assignatura, s´han de lliurar a les dates previstes al Moodle.

Dues proves escrites tipus test i problemes, aquest bloc representarà el 70% de la nota(Estadística 30% i Demografia-Epidemiologia 40%) i s'han de superar obligatòriament amb un 5 per a fer mitja amb les altres proves.

L´avaluació continuada representa aprovar cadascuna de les proves avaluatives.

Els alumnes que no optin a l'avaluació continuada o que no hagin presentat algun dels exercicis demanats o que els hagin presentat fora de plaç hauran d'anar a l'examen final de 2a convocatòria i només constarà la nota de la prova. (Estadística 40% i Demografia-Epidemiologia 60%)

La nota de l'assignatura només és vàlida per aquest curs. Si suspens, el curs que ve hauràs de tornar a fer tots els exercicis, no es guarda la nota.

Els alumnes que vulguin pujar nota hauran d'anar a l'examen final de 2a convocatòria i renunciar a totes les notes de l'avaluació continuada. Només comptarà la nota de l'examen final.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fuentes de información

Básica Ritchey,FJ. , Estadística básica para las ciencias sociales , Mc-Graw-Hill_Interamericana , 2001 México
Milton, S , Estadística para Biología y Ciencias de la Salud, Ed. McGraw-Hill. Interamericana , 2001 México
Hopkins, K et al , Estadística Básica para las Ciencias Sociales y del Comportamiento , Ed. Prentice-Hall Hispanoamericana , 1997
Glantz, Stanton A., , Bioestadística, McGraw-Hill, , 2005 Mèxic
Icart Isern M. Teresa , Enfermeria Comunitaria: epidemiologia , Masson varies edicions ,
Colimon K-M. , Fundamentos de epidemiologia, Díaz de Santos. , 1980 Madrid

o   Haupth A, Kane T.T. Guia rapida de poblacion del population reference bureau: una guía rápida sobre la dinámica de la población para periodistas, personas encargadas de formular políticas, personal docente, estudiantes y otras personas interesadas en la demografía. 4a ed. Washington D.C.:Population Reference Bureau; 2003. [Consultat el 9 de setembre del 2009]. Disponible a: http://www.prb.org/pdf/PopHandbook_Sp.pdf

o   INE Notas de prensa [Consultat el 12 de gener del 2015]. Disponible a:http://www.ine.es/prensa/prensa.htm

o   Pàgina de Julio Perez, [Consultat el 12 de gener del 2015]. Disponible a:  http://apuntesdedemografia.com/   professor de la Universitat Autònoma de Barcelona. Pots trobar-hi informació de demografia en general, articles, exercissis,  enllaços i sobre tot com construir una piràmide de població...

o   Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT) www.idescat.net

o   Instituto Nacional de Estadística (INE) www.ine.es

·      Organitzacions on pots trobar informació diversa

 ·      OMS http://www.who.int/es/

·      OPS http://www.paho.org/home_spa.htm

·      Instituto de salud Carlos III  http://www.isciii.es/htdocs/index.jsp

 ·      També pots trobar dades en les pàgines dels Departaments de Salut de les comunitats autònomes

 


 

Complementaria

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Mantenir un ritme constant en l’estudi, la realització de totes les activitats programades i la prova escrita, és pràcticament segur que superaràs l’assignatura sense problemes Per aprovar l’assignatura cal aprovar les dues proves individuals.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.